بهینه سازی استوار
محمدعلی موفق پور
چکیده
هدف: در مساله مسیریابی پارامترهایی وجود دارد که قطعی و معین نیستند و معمولا برای سادهسازی، بهترین برآوردی که از این پارامترها موجود است بهعنوان داده قطعی استفاده میشود. در این رویکرد ممکن است در عمل، برخی از محدودیتها نقض شده و جواب بهینه بهدستآمده دیگر موجه نباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، یک مدل برنامهریزی خطی عدد ...
بیشتر
هدف: در مساله مسیریابی پارامترهایی وجود دارد که قطعی و معین نیستند و معمولا برای سادهسازی، بهترین برآوردی که از این پارامترها موجود است بهعنوان داده قطعی استفاده میشود. در این رویکرد ممکن است در عمل، برخی از محدودیتها نقض شده و جواب بهینه بهدستآمده دیگر موجه نباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مخلوط برای مسیریابی با در نظر گرفتن بار ترکیبی، با استفاده از وسایل نقلیه ناهمگن و عدم قطعیت در زمان سفر ارایه شده است. برای رسیدن به جوابهای استوار، یک الگوریتم ابتکاری برای تولید سناریوهای حدی توسعه داده شده است. پس از همگرا شدن الگوریتم تولید سناریو، زیرمجموعهای از جوابها که در بین جواب همه سناریوهای مختلف مشترکا باقیمانده باشد بهعنوان قسمت استوار جواب معرفی میشود.یافتهها: در این تحقیق در برخی قسمتها کل یک تور استوار باقی مانده است و در برخی حالات نیز فقط سفر بین دو گره جزو جواب استوار مشاهده شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: این اولین بار است که مفاهیم بهینهسازی استوار با استفاده از طرح تولید سناریوهای حدی پیادهسازی میشود. در هر تکرار از تولید سناریوهای حدی، متناقضترین سناریو در برابر یک راهحل بهینه دادهشده تولید میشود. مزیت اصلی این روش نسبت به سایر روشهای بهینهسازی استوار موجود، تاکید بر حفظ موجه بودن جواب بهینه در هنگام مواجهه با متنوعترین مجموعه سناریوهای عدم قطعیت است درحالیکه همزمان تلاش میشود تا حجم محاسبات موردنیاز تا حد مطلوبی پایین نگه داشته شود.
بهینه سازی استوار
شیما روستا؛ سید میلاد میرنجفی زاده؛ حمید بازرگان هرندی
چکیده
هدف: مساله مکانیابی-مسیریابی (LRP) یک مساله استراتژیک در طراحی زنجیرهتامین برای پاسخگویی به نیاز مشتری است. اینگونه مسایل شامل انتخاب بهینه یک یا چند انبار از بین تعدادی نقاط بالقوه و تعیین کوتاهترین مسیرهای تامین نیاز مشتری است. با توجه به نقش حملونقل در تولید آلایندهها در طی سالهای گذشته، اهمیت درنظر گرفتن لجستیک ...
بیشتر
هدف: مساله مکانیابی-مسیریابی (LRP) یک مساله استراتژیک در طراحی زنجیرهتامین برای پاسخگویی به نیاز مشتری است. اینگونه مسایل شامل انتخاب بهینه یک یا چند انبار از بین تعدادی نقاط بالقوه و تعیین کوتاهترین مسیرهای تامین نیاز مشتری است. با توجه به نقش حملونقل در تولید آلایندهها در طی سالهای گذشته، اهمیت درنظر گرفتن لجستیک سبز برای کاهش اثرات زیستمحیطی حملونقل بسیار مهم شده است.روششناسی پژوهش: برای جبران شکاف موجود در ادبیات، این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط دوهدفه (MILP) برای مساله مسیریابی مکانیابی ظرفیت سبز (G-CLRP) با عدم قطعیت تقاضا و احتمال شکست در انبارها و مسیرها ارایه میکند.یافتهها: نتیجه نهایی این مدل چندهدفه استوار، راهاندازی انبارها و انتخاب مسیرهایی است که بالاترین قابلیت اطمینان (به حداکثر رساندن خدمات شبکه) را ارایه میدهند و در عین حال، کمترین هزینه و آلودگی زیستمحیطی را تحمیل میکنند. این مقاله همچنین یک تحلیل عددی و یک تحلیل حساسیت راهحلهای مدل را ارایه میکند.اصالت/ارزش افزوده علمی: تعیین انبارهای پشتیبان و افزایش قابلیت سرویسدهی شبکه برای مشکلات مسیریابی مکان.
بهینه سازی استوار
امین قاسمی نژاد؛ محمد فلاح؛ حامد کاظمی پور
چکیده
هدف: مقاله حاضر به مدلسازی و حل یک مساله چندهدفه چیدمان استوار تسهیلات در شرایط عدم قطعیت با الگوریتمهای NSGA-II، MOPSO و MOGWO پرداخته است. از آنجاییکه مساله چیدمان تسهیلات از نوع NP-Hard میباشد؛ لذا لزوم بهکارگیری الگوریتمهای فرا ابتکاری با ارایه یک کروموزوم مناسب جهت دستیابی به جوابهای نزدیک به بهینه در این مقاله موردبررسی ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر به مدلسازی و حل یک مساله چندهدفه چیدمان استوار تسهیلات در شرایط عدم قطعیت با الگوریتمهای NSGA-II، MOPSO و MOGWO پرداخته است. از آنجاییکه مساله چیدمان تسهیلات از نوع NP-Hard میباشد؛ لذا لزوم بهکارگیری الگوریتمهای فرا ابتکاری با ارایه یک کروموزوم مناسب جهت دستیابی به جوابهای نزدیک به بهینه در این مقاله موردبررسی قرار گرفته است. مساله موردبررسی در این مقاله شامل چندین دپارتمان میباشد که براساس 5 جنبه مختلف (کمینهسازی زمان انتقال جریان بین دپارتمانها، بیشینهسازی تعداد تجهیزات و امکانات، کمینهسازی مسافت طی شده برای دسترسی به تجهیزات اطفاء حریق، کمینهسازی مسافت دسترسی به شرایط اقلیمی مطلوب و بیشینهسازی دپارتمانهای پر سروصدا از یکدیگر) بایستی در بخشهای مختلف سالن چیدمان شوند. جهت دستیابی همزمان به توابع هدف فوق، تخصیص دپارتمانها به هر بخش، تجهیز هر بخش با تجهیزات مختلف و چیدمان دپارتمانها در کنار یکدیگر جزو اصلیترین هدفهای مقاله میباشد.روششناسی پژوهش: در این مقاله برای حل مساله از الگوریتمهای فرا ابتکاری تک هدفه GA، PSO و GWO و الگوریتمهای فرا ابتکاری چندهدفه NSGA-II، MOPSO و MOGWO استفاده شده است.یافتهها: نتایج محاسباتی نشان میدهد که الگوریتمهای تک هدفه GA، PSO و GWO از کارایی بالایی در دستیابی به مقدار بهینه تابع هدف در زمان بسیار کوتاه تر برخوردارند و روشهای چندهدفه آنها نشان از کارایی بالای الگوریتم NSGA-II در دستیابی به مقدار میانگین تابع هدف اول، دوم و پنجم؛ الگوریتم MOPSO در دستیابی به میانگین تعداد جواب کارا و زمان محاسباتی و درنهایت الگوریتم MOGWO در کسب مقدار میانگین تابع هدف سوم، چهارم، بیشترین گسترش و فاصله متریک دارد. همچنین مقایسات آماری نشان از وجود اختلاف معنادار بین میانگینهای زمان محاسباتی را داشته است. برای ارزیابی و رتبهبندی الگوریتمها از روش تاپسیس استفاده و نتایج نشان از کارایی بالای الگوریتم MOGWO در حل مدل دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله مدل نوینی از مساله چندهدفه چیدمان استوار تحت شرایط عدم قطعیت با توجه به جنبههای ایمنی بهداشت و زیستمحیطی مدلسازی شده است.
بهینه سازی استوار
فهیمه باروقی؛ سودابه سیدی قمی
چکیده
در این مقاله، مساله مکانیابی مرکز-میانه مسیر استوار روی شبکههای درختی با وزنهای راسی بازهای یکسان برای هر دو مساله میانه مسیر و مرکز مسیر مورد بررسی قرار میگیرد. تابع هدف استفاده شده در این مقاله، جمع ساده تابع هدف مساله میانه مسیر و مرکز مسیر است. در کارهایی که در ادبیات تحقیقی صورت گرفته است، وزن رئوس برای هر دو مساله مکانیابی میانه ...
بیشتر
در این مقاله، مساله مکانیابی مرکز-میانه مسیر استوار روی شبکههای درختی با وزنهای راسی بازهای یکسان برای هر دو مساله میانه مسیر و مرکز مسیر مورد بررسی قرار میگیرد. تابع هدف استفاده شده در این مقاله، جمع ساده تابع هدف مساله میانه مسیر و مرکز مسیر است. در کارهایی که در ادبیات تحقیقی صورت گرفته است، وزن رئوس برای هر دو مساله مکانیابی میانه مسیر و مرکز مسیر مجزا در نظر گرفته شده است. رویکرد استفاده شده برای محاسبه جواب استوار، رویکرد مینیماکس پشیمانی است. با استفاده از رویکرد مینیماکس پشیمانی، یک الگوریتم ترکیبیاتی با زمان اجرای O(n^5) برای محاسبه جواب استوار مساله مرکز-میانه مسیر استوار روی شبکههای درختی ارائه میشود. در این مقاله، با استفاده از سناریوهای بدترین حالت مسائل مرکز مسیر و میانه مسیر، سناریوهای بدترین حالت مساله مرکز-میانه مسیر استوار پیدا شده و با استفاده از آن، یک جواب استوار برای مساله مورد نظر محاسبه میشود.
بهینه سازی استوار
معصومه حسین پور؛ علیرضا فخارزاده جهرمی
چکیده
در دهههای اخیر نظریهی بهینهسازی استوار (مقاوم) بهعنوان ابزاری توانمند جهت بهینهیابی فرآیندهای غیرقطعی معرفی کرده است. نظربه قطعی نبودن میزان بارگلیسمی موادغذایی مصرفی، هدف اصلی این مقاله تهیهی رژیمغذایی بهینه ایرانی بااستفاده از بهینهسازی استوار بهمنظور تنظیم بارگلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. ...
بیشتر
در دهههای اخیر نظریهی بهینهسازی استوار (مقاوم) بهعنوان ابزاری توانمند جهت بهینهیابی فرآیندهای غیرقطعی معرفی کرده است. نظربه قطعی نبودن میزان بارگلیسمی موادغذایی مصرفی، هدف اصلی این مقاله تهیهی رژیمغذایی بهینه ایرانی بااستفاده از بهینهسازی استوار بهمنظور تنظیم بارگلیسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. این درحالی است که دیابت نوع 2 یکی از بیماریهای ویرانگری است که علاوهبر بیماریهای قلبی-عروقی، عفونی و کلیه، مقاومت به انسولین و سرطان را درپی دارد و و داروهای کاهشدهندهی کلسترول، خطر عوارض قلبی-عروقی و حتی ابتلا به سرطان را در خود دارند. در این راستا، تنظیم تغذیه در پیشگیری، کنترل و جلوگیری یا کاهش عوارض حاصل از دیابت نقش مهمی دارد. در این تحقیق پساز جمعآوری اطلاعات تغذیهای لازم، بهجهت عدم قطعیت بارگلیسمی غذاها، مدل رژیم غذایی ایرانی را بااستفاده از روش بهینهسازی استوار تعیین و مورد تحلیل قرار دادهایم. برایناساس، 75 نوع غذا (42 غذای ایرانی، 10 ماده غذایی جهت صبحانه، 20 نوع میوه و آب میوه و3 نوع لبنیات) بهصورت بومی موردمطالعه قرار گرفته است. از مزایای این مدل، توانایی تطبیق براساس سلیقهی شخص و نظر متخصص تغذیه با هدف کمینهسازی تغییرات رژیمغذایی فعلی فرد میباشد.