نظریه بازی ها
حامد جعفری
چکیده
هدف: در این تحقیق از یک نوع ضایعات بازیافتی برای تولید یک محصول خاص استفاده میگردد. بدین منظور زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات در نظر گرفته میشود. ابتدا تقاضای محصول در بازار بر اساس قیمت آن تعیین میگردد، سپس تولیدکننده برای برآوردن تقاضای مشتریان و تولید محصول، از یک نوع ضایعات بازیافتی ...
بیشتر
هدف: در این تحقیق از یک نوع ضایعات بازیافتی برای تولید یک محصول خاص استفاده میگردد. بدین منظور زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات در نظر گرفته میشود. ابتدا تقاضای محصول در بازار بر اساس قیمت آن تعیین میگردد، سپس تولیدکننده برای برآوردن تقاضای مشتریان و تولید محصول، از یک نوع ضایعات بازیافتی با نرخ بازیافتپذیری مشخص استفاده مینماید. انبار ضایعات، مواد بازیافتی را جمعآوری نموده و بازیافتکننده آنها را بازیافت میکند. تولیدکننده میتواند مواد بازیافتی موردنیاز خود را از دو کانال مختلف تهیه کند. وی میتواند ضایعات بازیافتی موردنیاز خود را بهصورت بازیافتنشده از انبار ضایعات خریداری نموده و سپس آنها را بازیافت و مورداستفاده قرار دهد یا اینکه این مواد را بهصورت بازیافتشده از بازیافتکننده تهیه کند. در واقع تولیدکننده با توجه به شرایط موجود، یکی از این دو کانال را انتخاب خواهد نمود.روششناسی پژوهش: برای اتخاذ تصمیمات تحت هرکدام از کانالهای ایجادشده، از رویکرد نظریه بازی استفاده میشود. بدین منظور برای یافتن جواب مساله تحت رقابت ایجادشده، بازی استکلبرگ که در آن تولیدکننده دارای قدرت تصمیمگیری بیشتر و انبار ضایعات و بازیافتکننده دارای قدرتهای تصمیمگیری کمتری هستند، بهکار گرفته میشود.یافتهها در نهایت استراتژیهای تعیینشده مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بهدستآمده ارایه میگردند. نتایج حاکی از آن هستند که تولیدکننده میتواند تحت یک شرایط مرزی هرکدام از دو کانال پیشنهادی را انتخاب نماید. همچنین با افزایش نرخ بازیافتپذیری ضایعات مورداستفاده برای تولید محصول، سود اعضای زنجیرهتامین مورد بررسی بهبود خواهند یافت.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این تحقیق بهمنظور تامین مواد اولیه ضایعاتی موردنیاز برای تولید محصولات از رویکرد نظریه بازی و مفهوم انتخاب کانال استفاده میگردد. میتوان گفت که ایده استفاده از مفهوم انتخاب کانال برای تامین مواد اولیه ضایعاتی موردنیاز در تولید محصولات تحت زنجیرهتامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
نیما نیلفروشان؛ احمدرضا طحانیان
چکیده
در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تأمین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است.حال اگر پارامترهای مهمی چون توجه به توسعه پایدار (سبز)نیز برای ادامه فعالیت حائز اهمیت باشد انتخاب به سادگی نخواهد بود . امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. در این مقاله ...
بیشتر
در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تأمین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است.حال اگر پارامترهای مهمی چون توجه به توسعه پایدار (سبز)نیز برای ادامه فعالیت حائز اهمیت باشد انتخاب به سادگی نخواهد بود . امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. در این مقاله به شناسایی مهم ترین معیارها در فرآیند تصمیم گیری استراتژیک بر پایه ی مدیریت زنجیره تامین سبز جهت انتخاب تامین کنندگان برای خرید رنگ مورد نیاز جهت اجرای خط کشی مناطق مختلف شهرداری اصفهان پرداخته شده است. لذا در این پژوهش با استفاده از معیارهای تصمیم گیری با استفاده از روش TOPSIS اولویت و رتبه شرکت های تولید کننده رنگ مشخص گردید . با تهیه پرسشنامه و مصاحبه ای این رتبه بندی صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به این نظر که دیدگاه های متفاوت در فهم مباحث توسعه پایدار و عوامل زیست محیطی بین کارفرمایان وجود دارد و اتخاذ مدیریت زنجیره تامین سبز با مزایای درون سازمانی چندان همراه نمی باشد، بیشتر خرید بر اساس پارامترهای همچون قیمت است و فشارهای مدیریت کلان می تواند عامل موثربرای این گرایش به استراتژی زیست محیطی محسوب شود.