تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
امین فرحبخش؛ امیر سامان خیرخواه
چکیده
هدف: مساله مسیریابی تولید از ترکیب دو مساله تعیین اندازه انباشته و مسیریابی وسایل نقلیه ایجاد شده است. در پژوهشهای گذشته اثربخشی این ترکیب در کاهش هزینهها بررسی شده است. در این مقاله، مساله مسیریابی تولید با هدف حداقلسازی ریسک تولید و توزیع مواد خطرناک، در نظر گرفته شده است. توجه به معیارهای اجتماعی و زیستمحیطی مربوط به پایداری، ...
بیشتر
هدف: مساله مسیریابی تولید از ترکیب دو مساله تعیین اندازه انباشته و مسیریابی وسایل نقلیه ایجاد شده است. در پژوهشهای گذشته اثربخشی این ترکیب در کاهش هزینهها بررسی شده است. در این مقاله، مساله مسیریابی تولید با هدف حداقلسازی ریسک تولید و توزیع مواد خطرناک، در نظر گرفته شده است. توجه به معیارهای اجتماعی و زیستمحیطی مربوط به پایداری، امروزه توسط پژوهشگران بیشازپیش مدنظر قرار دارد. مواد خطرناک، موادی مضر برای سلامت انسانها و محیطزیست هستند و معمولا حوادث مرتبط با این مواد، پیامدهای ناگوار گستردهای دارد. ریسک معیاری برای سنجش میزان خطرناک بودن عملیات مرتبط با این مواد است.روششناسی پژوهش: مساله موردنظر به شکل یک برنامهریزی مختلط عدد صحیح مدلسازی شده است. تابع ریسک در مدل پیشنهادی، غیرخطی بوده و وابسته به میزان بارگذاری ماشین، جمعیت در معرض خطر و نوع ماده خطرناک بیان گردیده است. با توجه به اینکه غیرخطی بودن تابع هدف بر دشواری حل مدل بهینهسازی میافزاید، این تابع با یک تابع تکهخطی تقریب زده شده است.یافتهها: در این پژوهش از 8 نمونه استاندارد برای بررسی و حل مدل و مقایسه دو حالت غیرخطی و خطی استفاده شده است. نتایج نشاندهنده آن است که با استفاده از مدل تقریبی میتوان در زمان یکسان به جواب بهتری دست یافت. همچنین از طریق تحلیل حساسیت تاثیر تغییر ظرفیت تولید و انبارها بر ریسک بررسی شده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش مساله مسیریابی تولید را برای مواد خطرناک با توجه به معیارهای پایداری با استفاده از یک مدل غیرخطی مطرح میکند و از یک تقریب خطی برای حل مدل موردنظر استفاده میکند.