برنامه ریزی استراتژیک
سجاد مرادی
چکیده
این مقاله به مطالعه مسئله برنامهریزی پرورش ماهی در زنجیرههای مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص می پردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخمریزی در زنجیرههای مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دورههای مختلف میباشد. در این مطالعه، یک فرمولبندی جدید در قالب یک مدل برنامهریزی ...
بیشتر
این مقاله به مطالعه مسئله برنامهریزی پرورش ماهی در زنجیرههای مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص می پردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخمریزی در زنجیرههای مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دورههای مختلف میباشد. در این مطالعه، یک فرمولبندی جدید در قالب یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته ارائه شده است که میتواند جواب بهینه مسئله را در مدت زمان کوتاهی پیدا کند. در مدل پیشنهادی جدید، برخی از مراحل میانی زنجیره پرورش ماهی که هیچ تاثیری بر تصمیمات کلیدی ندارند، نادیده گرفته میشوند و درنتیجه اندازه و پیچیدگی مدل پیشنهادی بدون نادیده گرفتن فرضیات حاکم بر مسئله و از دست رفتن بهینگی جوابها کاهش مییابد. پس از پیادهسازی مدل پیشنهادی، با استفاده از نمونه دادههای مختلف، مشاهده میشود که اندازه مدل، تعداد متغیرها و زمان اجرای آن در مقایسه با مدل مشابه کمتر است و با وجود اضافه کردن فرضیات واقعی جدیدی به مسئله، این مدل قادر است در زمان کوتاهی جواب مسئله شامل حجم و زمان تخمریزی در هر زنجیره پرورش، زمان صید و نیز پذیرش یا رد تقاضاهای عمده را در دورههای مختلف به صورت بهینه تعیین کند.در این مطالعه برای مسئله زمانبندی زنجیرههای پرورش ماهی و مدیریت فروش که تاکنون مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است، یک مدل جدید برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته ارائه شده است که در مقایسه با مدل موجود قبلی هم فرضیات واقعی بیشتری در آن لحاظ شده است و هم پیچیدگی و زمان اجرای کمتری دارد.