مقاله پژوهشی
تصمیمگیری چند شاخصه
جلال نادری؛ محمد ندیری؛ فاطمه زارعی
چکیده
هدف: ریسک اعتباری و مطالبات غیر جاری بانکها ازجمله مهمترین معضلات نظام بانکداری در ایران است و بر اساس آمارهای موجود، میانگین نکول وامها و مطالبات غیر جاری بانکها در ایران، بسیار بالاتر از متوسط جهانی آن است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل اساسی و مهم مؤثر بر ریسک اعتباری در سیستم بانکی ایران است.روششناسی پژوهش: ...
بیشتر
هدف: ریسک اعتباری و مطالبات غیر جاری بانکها ازجمله مهمترین معضلات نظام بانکداری در ایران است و بر اساس آمارهای موجود، میانگین نکول وامها و مطالبات غیر جاری بانکها در ایران، بسیار بالاتر از متوسط جهانی آن است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل اساسی و مهم مؤثر بر ریسک اعتباری در سیستم بانکی ایران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش مصاحبه هدایتشده با بیست نفر از کارشناسان و مدیران ریسک اعتباری حوزه بانکی کشور که با روش گلوله برفی انتخاب گردیدند، مهمترین عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری شناسایی گردید؛ سپس این عوامل به جهت رتبهبندی در قالب یک پرسشنامه مقایسه زوجی مجدداً به خبرگان برگردانده شد و در نهایت عوامل مهم موثر بر این ریسک، به همراه زیر عوامل آنها با استفاده از تکنیک دنپ (دیمتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکهای) مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که عوامل کلان اقتصادی مهمترین عامل، همچنین بیثباتی در محیط کلان اقتصادی، عدم اقدام قاطع و بهموقع با نکول کنندگان، پایش اعتباری ضعیف و ناکافی، تسهیلات تکلیفی و طولانی و زمانبر بودن رویههای قضایی مهمترین زیر عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری در نظام بانکداری ایران هستند.اصالت/ارزش افزوده علمی: وجه تمایز این پژوهش از سایر پژوهشهای مشابه استفاده از تکنیک دنپ بهمنظور بررسی روابط بین عوامل و زیر عوامل است.
مقاله پژوهشی
تصمیمگیری چند شاخصه
صبا امیری؛ سعید ستایشی
چکیده
هدف: بازاریابی عصبی یک حوزه میانرشتهای و نوظهور است که به کمک آن، میتوان رفتار مصرفکنندگان را با علوم عصبشناسی ارتباط داد. از دیگر سو، در چند دهه اخیر، میزان اهمیت و علاقهمندی به خرید محصولات پایدار برای حفظ محیطزیست افزایشیافته است. لذا پژوهش حاضر باهدف تحلیل سلسله مراتبی فازی شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی برای محصولات ...
بیشتر
هدف: بازاریابی عصبی یک حوزه میانرشتهای و نوظهور است که به کمک آن، میتوان رفتار مصرفکنندگان را با علوم عصبشناسی ارتباط داد. از دیگر سو، در چند دهه اخیر، میزان اهمیت و علاقهمندی به خرید محصولات پایدار برای حفظ محیطزیست افزایشیافته است. لذا پژوهش حاضر باهدف تحلیل سلسله مراتبی فازی شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی برای محصولات پایدار انجام شد.روششناسی پژوهش: پژوهش با رویکرد کمّی و با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چند شاخصه انجام شد. بدین منظور جهت درک عمیق از موضوع و گردآوری دادههای مفید، پس از بررسی دقیق مطالعات مرتبط، با پرسشنامه محقق ساخته سلسله مراتبی فازی، دیدگاههای 16 نفر از خبرگان جمعآوری گردید که نرخ ناسازگاری پرسشنامهها، پایایی آنها را مورد تأیید قرارداد. همچنین جهت کسب اطمینان از تحلیل حساسیت بهره برده شد.یافتهها: نتایج نشان داد شاخصهای ارزیابی بازاریابی عصبی در هفت دسته قرار دارند که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی فازی به ترتیب عبارتاند از: دقت، تعصب و سونگری، کاوش حافظه و احساسات، کیفیت اطلاعات، مفید بودن، صرفهجویی در زمان، هزینه. همچنین حوزههای بازاریابی برای محصولات پایدار متأثر از بازاریابی عصبی به ترتیب اولویت عبارتاند از: تبلیغات، طراحی و توسعه محصول، برندسازی، تصمیم مصرفکننده، قیمتگذاری و نحوه توزیع. همچنین تحلیل حساسیت نشان داد یافتههای پژوهش مورد تأیید است، اما در مورد دو شاخص تعصب و سونگری و کاوش حافظه و احساسات امکان جابجایی وجود دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: بازاریابی عصبی به دلیل ارائه اطلاعات با دقت و کیفیت بالا و کاهش میزان سوگیری در تحلیل نتایج، امکان پیشبینی رفتار خرید مصرفکنندگان را فراهم آورده و برآمیخته بازاریابی محصولات پایدار تأثیر میگذارد.
مقاله پژوهشی - کاربردی
تحلیل ریسک
رسول روزگار؛ سمانه ارکیا
چکیده
هدف: مدل دوطرفه گارچ-لوماکس معرفی شده است و از این مدل برای محاسبه شاخص ارزش در معرض خطر استفاده شده است که برآورد واقعبینانهتری از سایر توزیعها برای تمام سطوح اطمینان در نظر گرفته میشود. سپس این شاخص را برای دادههای کاربردی محاسبه میکنیم.روششناسی پژوهش: در این مطالعه، توزیع انعطافپذیر جدیدی برای مدلهای گارچ در پیشبینی ...
بیشتر
هدف: مدل دوطرفه گارچ-لوماکس معرفی شده است و از این مدل برای محاسبه شاخص ارزش در معرض خطر استفاده شده است که برآورد واقعبینانهتری از سایر توزیعها برای تمام سطوح اطمینان در نظر گرفته میشود. سپس این شاخص را برای دادههای کاربردی محاسبه میکنیم.روششناسی پژوهش: در این مطالعه، توزیع انعطافپذیر جدیدی برای مدلهای گارچ در پیشبینی ارزش در معرض خطر ارائه شده است. مدلسازی دقیق بازده مالی به توزیع مناسب نوآوری نیاز دارد.یافتهها: نتایج تجربی نشان میدهد که مدل گارچ تعمیم یافته با توزیع نوآورانه لوماکس دوطرفه، پیشبینیهای شاخص ارزش واقعبینانه، توزیع طبیعی واقعبینانه، توزیع تی و توزیع خطای تعمیم یافته برای همه سطوح اطمینان را ایجاد میکند. انعطافپذیری توزیع پیشنهادی فرصتی را برای افزایش دقت مدلسازی بازده مالی در مدلهای گارچ ایجاد میکند.اصالت/ارزش افزوده علمی: از مدل مذکور در مدلسازی و شبیهسازی دادههای واقعی استفاده کرده و چولگی و کشیدگی را در سری بازده مالی و سطح اطمینان برای همه سطوح پیدا کردهایم.
مقاله پژوهشی
مدلسازی ریاضی/ تصادفی/ پویا/احتمالی/فازی
مهدی خواجه زاده دزفولی؛ منصور مومنی؛ حنان عموزاد مهدیرجی؛ محمدحسین پورکاظمی
چکیده
هدف: اصلی ترین تئوری حاکم بر ارزشگذاری قراردادهای آتی، تئوری ذخیره سازی است که در آن مهمترین فاکتور دخیل در قیمت گذاری قرارداد، مفهومی تحت عنوان ثمرات رفاهی است. ثمرات رفاهی عاملی است که فرآیند ارزش گذاری قراردادهای آتی را با پیچیدگی های جدی مواجه کرده است. تلاش برای تعیین بهترین موضع معاملاتی در قراردادهای آتی با ...
بیشتر
هدف: اصلی ترین تئوری حاکم بر ارزشگذاری قراردادهای آتی، تئوری ذخیره سازی است که در آن مهمترین فاکتور دخیل در قیمت گذاری قرارداد، مفهومی تحت عنوان ثمرات رفاهی است. ثمرات رفاهی عاملی است که فرآیند ارزش گذاری قراردادهای آتی را با پیچیدگی های جدی مواجه کرده است. تلاش برای تعیین بهترین موضع معاملاتی در قراردادهای آتی با دارایی پایه گوناگون و با تاریخ سررسید مختلف هدفی است که در این مقاله انجام گرفته است.روششناسی پژوهش: در پژوهش حاضر سعی میشود که با استفاده از تئوری ذخیره سازی و مفهوم ثمرات رفاهی و با بهره گیری از روش کنترل پویای تصادفی مدلی جهت انتخاب موضع معاملاتی بهینه در قراردادهای آتی کالاهای مصرفی در دو حالت تک کالایی و دو کالایی ارائه شود.یافتهها: نتایج حاصل از پیاده سازی مدل در بازار بورس کالای ایران نشان میدهد که مدل در حالت تک کالایی به طور کامل توانسته است که موضع معاملاتی درست را تشخیص دهد و در حالت دو کالایی 91.7 درصد موفق عمل کرده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: ارائه مدلی جهت تعیین موضع بهینه معاملاتی با استفاده از تئوری ذخیره سازی و در نظر گرفتن دو عامل تصادفی ثمرات رفاهی و قیمت نقدی با استفاده از روش کنترل پویای تصادفی در حالت تک کالایی و چند کالایی در یک افق سرمایه گذاری مشخص آن هم فقط بر روی کالاهای مصرفی (و نه سرمایه ای) مهمترین نوآوری مقاله حاضر است.
مقاله پژوهشی
مریم شعاعی؛ پروانه سموئی
چکیده
هدف: درصد قابلتوجهی از دارایی ها در موجودیهای انبار انباشته شده است، از این رو انبار در اقتصاد کشورها اهمیت فراوانی دارد. طراحی و چیدمان مناسب یک انبار، نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه ها، کاهش زمان تدارک و تحویل، ارتقای بهره برداری از منابع و ارتقای سرویس دهی به مشتریان دارد. یک نوع از انبارهایی که اخیرا کاربرد زیادی ...
بیشتر
هدف: درصد قابلتوجهی از دارایی ها در موجودیهای انبار انباشته شده است، از این رو انبار در اقتصاد کشورها اهمیت فراوانی دارد. طراحی و چیدمان مناسب یک انبار، نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه ها، کاهش زمان تدارک و تحویل، ارتقای بهره برداری از منابع و ارتقای سرویس دهی به مشتریان دارد. یک نوع از انبارهایی که اخیرا کاربرد زیادی پیدا کرده اند، انبارهای عبوری هستند که از نظر میزان کالاهایی که انبار می شوند و همچنین مدتزمان نگهداری آن ها، با انبارهای سنتی تفاوت دارند. هدف اصلی در این تحقیق مدلسازی و حل مسئله ای سازگار با شرایط دنیای واقعی است که کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: برای حل مسئله مورد نظر، الگوریتم بهینه سازی گرگ خاکستری چند هدفه (MOGWO) بکار میرود و تنظیم پارامترها به کمک روش تاگوچی انجام می گردد.یافتهها: به کمک شاخص های متوسط فاصله از ایدهآل، فاصله، تعداد نقاط پارتو و پراکندگی، توسط نمودار نسبت سیگنال به نویز، بهترین سطح ممکن برای پارامترهای الگوریتم تعیین شده است. با حل 10 مثال در ابعاد مختلف و بررسی نتایج و زمان حل آن ها مشخص شده است که با افزایش ابعاد مسئله، زمان حل نیز افزایش می یابد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مطالعه، علاوه بر توجه به میزان مسافت طی شده در انبار که بیشتر مطالعات صورت گرفته در حوزه طراحی انبار بدان پرداختهاند، بهره گیری بیشتر از فضای قابلدسترسی در انبار و رضایت خرده فروشان نیز مد نظر قرار گرفته است. به همین منظور، یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط، برای طراحی و چیدمان یک انبار عبوری در جهت حداقل نمودن مسافت ها، حداقل نمودن فضای خالی کف انبار و به حداکثر رساندن رضایت خرده فروشان پیشنهاد می شود.
مقاله پژوهشی
بهینه سازی فازی
مدینه فرنام؛ مجید دره میرکی
چکیده
هدف: در کار با مجموعههای فازی شهودی بازهای-مقدار به دلیل در نظر گرفتن تابع عضویت و عدم عضویت بهصورت همزمان و همینطور به علت بازهای بودن نوع دادهها، با انعطافپذیری بسیاری برای تخصیص داده از جانب تصمیمگیرنده روبرو هستیم. با وجود اهمیت ناشی از این نوع ویژگیهای مربوط به مجموعههای فازی شهودی-بازهای مقدار، که خود از دلایل ...
بیشتر
هدف: در کار با مجموعههای فازی شهودی بازهای-مقدار به دلیل در نظر گرفتن تابع عضویت و عدم عضویت بهصورت همزمان و همینطور به علت بازهای بودن نوع دادهها، با انعطافپذیری بسیاری برای تخصیص داده از جانب تصمیمگیرنده روبرو هستیم. با وجود اهمیت ناشی از این نوع ویژگیهای مربوط به مجموعههای فازی شهودی-بازهای مقدار، که خود از دلایل بهکارگیری روزافزون آنها در مسایل مختلف و به ویژه تصمیمگیری چند معیاره است، مقایسه بین آنها بهعنوان یکی از اولین مفاهیم در فرآیند تصمیمگیری، کار چندان سادهای به نظر نمیرسد. در ادبیات موضوعی کمتر میتوان روشی جامع و پارامتری برای رتبهبندی این نوع از اعداد یافت برای رفع این کاستی، در این مقاله با رویکردی تلفیقی، روشی کارآمد و پارامتری برای اولویتبندی بین اعداد فازی شهودی بازهای-مقدار ارائه میدهیم. سپس بهمنظور اولویتبندی بین پیمانکاران رویکرد را برای ارزیابی کیفی صلاحیت آنها به کار میبریم.روششناسی پژوهش: در این مطالعه، از مجموعه های فازی شهودی بازهای مقدار در مسئله تصمیم گیری چند معیاره استفاده شده است. ابتدا با توسیع روشی پارامتری در رتبهبندی اعداد فازی، اندیس بازهای متناظر با اعداد فازی شهودی بازهای مقدار را معرفی میکنیم. در ادامه با استفاده از رویکرد مطرحشده توسط زنگ و همکاران (2019)، تعیین ارجحیت بین بازه ها امکانپذیر شده است. در نتیجه، رویکردی ترکیبی و پارامتری در بخش 3، برای تعیین ارجحیت بین اعداد فازی شهودی بازه ای مقدار به دست آمده است (جدول 1). در مثالی کاربردی برای ارزیابی پیمانکاران بر اساس سه معیار و با در اختیار داشتن پنج گزینه (پیمانکار) شیوه ستفاده از این دیدگاه آزموده شده است.یافتهها: روشی نوین و پارامتری برای رتبهبندی اعداد فازی شهودی بازهای مقدار بهمنظور بهره گیری در ارزیابی واحدهای عملیاتی معرفی شد. چندین ویژگی برای اندیس بازه ای پیشنهادی ذکر کردیم. علاوه بر این، با ارائه یک مثال عملی ضمن توصیف عملکرد فرآیند، خروجی کار مشاهده میشود. پارامتری بودن روش بهعنوان یک مزیت میتواند مبین تاثیرگذاری نقش و دیدگاه تصمیمگیرنده در مقادیر نهایی پاسخ بر اساس سطح انتظار مطلوب باشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: ضمن معرفی یک روش پارامتری جدید برای تعیین ارجحیت بین مجموعههای فازی شهودی بازه ای مقدار، فرآیند کارایی برای ارزیابی کیفی صلاحیت پیمانکاران ارائه شده است. علاوه بر این برخی از ویژگیها برای راستی آزمائی عملکرد اندیس بازهای مطرح شد.
مقاله پژوهشی
مدل های بهینه سازی ریاضی
لیلا ترک زاده
چکیده
هدف: ارائه رهیافت تحلیلی بهمنظور حداقلسازی ریسک برای موقعیتی که معاملهگران با ریسک مدل بهعنوان یک ریسک مالی منتج از انتخاب مدل تقریب، برای فضای وضعیت اوراق بهادار مبنا در برآوردهای مالی، روبرو هستند.روششناسی پژوهش: بهبود مناسب مدل قیمتگذاری اختیار دوجملهای استاندارد و استفاده از سازوکار پرتفوی معادلساز در وضعیت خاصی ...
بیشتر
هدف: ارائه رهیافت تحلیلی بهمنظور حداقلسازی ریسک برای موقعیتی که معاملهگران با ریسک مدل بهعنوان یک ریسک مالی منتج از انتخاب مدل تقریب، برای فضای وضعیت اوراق بهادار مبنا در برآوردهای مالی، روبرو هستند.روششناسی پژوهش: بهبود مناسب مدل قیمتگذاری اختیار دوجملهای استاندارد و استفاده از سازوکار پرتفوی معادلساز در وضعیت خاصی از بازار ناکامل که معاملهگران در مورد فضای وضعیت واقعی فرایند دوجملهای سهام، نامطمئن هستند.یافتهها: از چشمانداز تحقیقاتی، با فرضیههای مختلف یک مدل تقریب طراحی و تعمیم داده شد که ریسک مدل را برای قیمتگذاری اختیارات خرید به حداقل میرساند. از دیدگاه کاربرد عملی، نتایج حاصل برای مؤسسات مالی این بینش را فراهم میسازد که در بازارهای مرتبط با اختیارات یک سازوکار برای تعدیل نوسانات زیاده از حد پیشبینی نمایند.اصالت/ارزش افزوده علمی: بررسی مسئلهی ریسک مدل با حفظ چارچوب ساده و ظرافت مدل دوجملهای انجام و سپس اثبات میشود که با تعریف بهینگی به مفهوم حداقل خطاهای میانگین-مربع، انتخاب یک مدل تقریب بهینه میسر است. علاوه براین پیادهسازی و کارایی روش برای مدل چند دورهای نیز تبیین می شود.
مقاله پژوهشی
مدلهای زمانبندی
هائد توکلی مقدم؛ سید حسام الدین ذگردی؛ محمدرضا امین ناصری
چکیده
هدف: در این مقاله، پس از به دست آوردن مدل یادگیری تقویتی زمانبندی با در نظر گرفتن نت پیشگویانه، چندین رویکرد ابتکاری برای ارزیابی مدل مطرح شده است. برای اینکه یک مدل یادگیری تقویتی آموزش داده شود، باید تابع پاداش و زیان آن با توجه به شرایط محیط کارگاه، تعیین شود.
روششناسی پژوهش: این مدل یادگیری در حالت های مختلف ورود کار به کارگاه ...
بیشتر
هدف: در این مقاله، پس از به دست آوردن مدل یادگیری تقویتی زمانبندی با در نظر گرفتن نت پیشگویانه، چندین رویکرد ابتکاری برای ارزیابی مدل مطرح شده است. برای اینکه یک مدل یادگیری تقویتی آموزش داده شود، باید تابع پاداش و زیان آن با توجه به شرایط محیط کارگاه، تعیین شود.
روششناسی پژوهش: این مدل یادگیری در حالت های مختلف ورود کار به کارگاه مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: نتایج به دست آمده از روش های دیگر زمانبندی، خروجی های بهتری را از خود نشان میدهد. مدل نت پیشگویانه، با چهار روش مدل سازی یادگیری مورد ارزیابی و کیفیت مدل ها مورد بررسی قرار می گیرد. با انتخاب و اضافه کردن بهترین مدل خرابی ماشین به مدل یادگیری تقویتی زمانبندی، کارهای بلادرنگ وارد شده به کارگاه، به ماشین ها تخصیص داده می شوند. با مقایسه روش مطرح شده و روش های پیشین مشخص شد که بهترین عملکرد را از خود نشان داده است.
اصالت/ارزش افزوده علمی: یکی از نوآوری های مقاله ارائه تعریف تابع پاداش برای مسئله مورد نظر می باشد.
مقاله پژوهشی
تحلیل پوششی داده ها
الهام ذاکر هرفته؛ فرانک حسین زاده سلجوقی
چکیده
هدف: در این مقاله مدل ترکیبی برای تعیین ظرفیت تولید با درنظرگرفتن ورودی و خروجیها براساس کارایی پرداخته و زیان ناشی از عدم استفاده مناسب از ظرفیت تولید نیز محاسبه می شود.
روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نوع مطالعه بنیادی است. روش ارزیابی ظرفیت تولید، براساس مدل تحلیل پوششی دادهها است که ...
بیشتر
هدف: در این مقاله مدل ترکیبی برای تعیین ظرفیت تولید با درنظرگرفتن ورودی و خروجیها براساس کارایی پرداخته و زیان ناشی از عدم استفاده مناسب از ظرفیت تولید نیز محاسبه می شود.
روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نوع مطالعه بنیادی است. روش ارزیابی ظرفیت تولید، براساس مدل تحلیل پوششی دادهها است که برای ارزیابی کارایی و عملکرد مناسب بوده و قابلیت تعیین ظرفیت تولید را نیز دارد. در مدلهای موجود ارزیابی ظرفیت تولید، با فرض امکان تغییر تمامی ورودیها/ خروجیها با یک ضریب ثابت (مدل شعاعی) و یا با فرض تغییر مجزا در تمامی عوامل موثر بر تولید (مدل غیرشعاعی) بیان شدهاند. اما در واقعیت ممکن است در سازمانها/ شرکتها برخی ورودی و خروجیها به صورت شعاعی و برخی از آنها به صورت غیرشعاعی تغییر کنند. در این مقاله، مدل جدیدی برای تعیین ظرفیت تولید ارائه شده که ظرفیت تولید را در حضور عوامل شعاعی و غیرشعاعی بصورت توام میسنجد همچنین قابلیت تشخیص زیان ناشی از هر یک از مواردی مانند قیمت خروجیها، قیمت ورودیها و یا مقدار کمبود خروجی و مازاد ورودی را دارد و مدلی مناسب برای ارزیابی ظرفیت تولید در مسائل کاربردی و واقعی است.
یافتهها: رویکرد پیشنهادی در این مقاله به ترکیب نکات مدل شعاعیCCR و مدل غیرشعاعیSBM با هدف تعیین ظرفیت تولید و نه فقط سنجش کارایی میپردازد و به کمک آن میتوانیم ظرفیت تولید را علاوه بر دادههای شعاعی، با حضور دادههای غیرشعاعی ارزیابی نماییم. در مطالعه موردی دوازده بیمارستان با ورودی ثابت پزشک، و ورودی متغیر پرستار و دو خروجی بیماران سرپایی و بستری، ملاحظه گردید که با حذف ورودیهای متغیر در حضور خروجیهای شعاعی و غیرشعاعی بهبودی در کارایی حاصل نمیگردد. از طرفی نتایج نشان میدهد برخی بیمارستانها باید استفاده از ظرفیت خود را بهبود بخشند و در برخی بیمارستانها با افزایش تعداد پرستاران، میتوان تعداد بیماران سرپایی و یا بستری را بیشتر کنند و عملکرد بیمارستانها را بهبود بخشید. سپس با استفاده از تجزیه کاراییها عامل ناکارایی و مقدار آن مشخص گردید. مدل ترکیبی تعداد واحدهای ناکارای کمتری را نسبت به مدل BCC خروجی محور نشان میدهد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله مدل ترکیبی ظرفیت تولید در حضور شاخصهای شعاعی و غیرشعاعی ارائه شده است که میتواند مقدمهای برای ارائه مدلهای DEA ظرفیت تولید تحت شرایط ورودی و خروجیهای متفاوت باشد.
مقاله پژوهشی - کاربردی
تحلیل پوششی داده ها
پریسا نانکلی؛ فاطمه رخشان؛ محمد رضا علیرضایی
چکیده
هدف: وفاداری مشتری وابستگی قابل توجهی به میزان رضایت مشتری از خدمات ارائه شده دارد. بنابراین رضایتمندی مشتری در بخش خدمات غیرحضوری مانند بانکداری الکترونیک، افتتاح حساب غیرحضوری و غیره را می توان به عنوان یک استراتژی رقابتی اثربخش به ویژه در شرایط فعلی به سبب پاندمی ویروس کرونا به حساب آورد.روش شناسی پژوهش: در این مطالعه، ابتدا ...
بیشتر
هدف: وفاداری مشتری وابستگی قابل توجهی به میزان رضایت مشتری از خدمات ارائه شده دارد. بنابراین رضایتمندی مشتری در بخش خدمات غیرحضوری مانند بانکداری الکترونیک، افتتاح حساب غیرحضوری و غیره را می توان به عنوان یک استراتژی رقابتی اثربخش به ویژه در شرایط فعلی به سبب پاندمی ویروس کرونا به حساب آورد.روش شناسی پژوهش: در این مطالعه، ابتدا با در نظر گرفتن کدهای وفاداری مناسب در سطح شعب بانک، محدویتهای وزنی مناسب از نوع قیود ناحیه اطمینان نوع اول را تعریف کرده و به مدل پایهای تحلیل پوششی دادهها میافزاییم. اندازه جدید به دست آمده از این مدل ریاضی، ناشی از تأثیر قیود وفاداری بوده و دارای قدرت تفکیکپذیری بیشتری نسبت به مدل پایهای خواهد بود. سپس فاکتور وفاداری هر شعبه به صورت نسبت اندازه مدل جدید به مدل پایهای، که عددی بین صفر و یک خواهد بود، تعریف میشود. سپس، مدل پیشنهادی در یک مطالعه موردی متشکل از 195 شعبه بانک مسکن پیادهسازی شده و نتایج مدل مورد تحلیل قرار میگیرند.یافتهها: نتایج نشان میدهند که فاکتور وفاداری با کیفیت خدمات غیرحضوری ارتباط مستقیم دارد و اندازه جدیدی از کارایی ناظر به میزان وفاداری مشتری به دست میآید.اصالت/ارزش افزوده علمی : روش تحلیل پوششی دادهها میتواند تکنیک مناسبی برای ارزیابی نقش خدمات غیر حضوری بانک در میزان وفاداری مشتریان باشد و به بانکها میتواند در جهت حفظ مشتریان یاری رسان باشد.