تصمیمگیری چند شاخصه
سید علی دلبری؛ علیرضا داودی؛ نیلوفر فیروزه
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی در صنعت پلاستیک است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق این پژوهش، روش اکتشافی- توصیفی میباشد و جامعه آماری آن دربرگیرنده مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط در صنعت پلاستیک میباشد که عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بجنورد هستند. روش ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی در صنعت پلاستیک است.روششناسی پژوهش: روش تحقیق این پژوهش، روش اکتشافی- توصیفی میباشد و جامعه آماری آن دربرگیرنده مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط در صنعت پلاستیک میباشد که عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بجنورد هستند. روش نمونه گیری تحقیق، روش گلوله برفی و روش هدفمند بوده و حجم نمونه برابر با 19 نفر می باشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از شاخص روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از مکانیزم نرخ ناسازگاری تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها، از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده، استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی در صنعت پلاستیک مشتمل بر هفت استراتژی صادرات، اعطای امتیاز، قرارداد مدیریتی، تولید قراردادی، پروژه های اجرایی کلید در دست، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و پیمان های استراتژیک و معیارهای انتخاب استراتژی های مذکور شامل چهار دسته عوامل مربوط به کشور هدف، عوامل مربوط به محصول، عوامل مربوط به شرکت و عوامل مربوط به کشور مادر، می شوند. بهعلاوه، نتایج تحقیق بیانگر آن است که عوامل مربوط به شرکت، مهمترین معیار در انتخاب استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی بوده و بهترین استراتژی ورود به بازارهای بین المللی، صادرات است.اصالت/ارزش افزوده علمی: یافته های این تحقیق به مدیران کمک می کند تا استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی را با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بهصورت اثربخش و کارآمد ارزیابی، اولویت بندی و انتخاب نمایند.
تحلیل پوششی داده ها
معصومه خانمحمدی؛ حسین حیدری
چکیده
در دهههای اخیر، با رشد جهانی اقتصاد و توسعه سرمایهگذاری، تحقیقات گستردهای درزمینهی رتبهبندی شرکتها انجام پذیرفته است که تحلیل پوششی دادهها (DEA) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی از مطرحترین آنهاست. بااینحال، شاید بهترین روش درزمینهی موردبحث، روش DEA/AHP باشد که از ترکیب دو مقولهی مذکور پای به عرصهی وجود نهاده است. ...
بیشتر
در دهههای اخیر، با رشد جهانی اقتصاد و توسعه سرمایهگذاری، تحقیقات گستردهای درزمینهی رتبهبندی شرکتها انجام پذیرفته است که تحلیل پوششی دادهها (DEA) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی از مطرحترین آنهاست. بااینحال، شاید بهترین روش درزمینهی موردبحث، روش DEA/AHP باشد که از ترکیب دو مقولهی مذکور پای به عرصهی وجود نهاده است. هدف از انجام این تحقیق، ارائه رتبهبندی شرکتهای سیمانی فعال در بورس با استفاده از روش بهبودیافته DEA/AHP است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شرکتهای سیمانی اصفهان، بجنورد و قائن در سال 1391 به ترتیب رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند و در سال 1392 این رتبهها به شرکتهای آبیک، اصفهان و کارون تعلقگرفتهاند. لذا میتوان نتیجه گرفت که به هنگام استفاده از روش مذکور، علاوه بر اینکه شرکتهای با کارایی بالاتر در رتبه بهتر قرار میگیرند، شرکتهای ناکارا نیز رتبهبندی میشوند.