تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
معصومه تدریس حسنی؛ مقصود امیری؛ حسین رحمانسرشت؛ امیر یوسفلی
چکیده
هدف: یکی از عمدهترین چالشهای پیش روی ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن عدم وجود یکپارچهسازی و استنباطات یکسان از درک برخی از شاخصها در آن است که وابسته به مدلهای ذهنی مدیران میباشد. عدم درک صحیح استراتژیهای سازمان و نبود دیدمان مشترکی از این استراتژیها چالشی دیگر است که جهت اجرای صحیح این مدل، باید به ...
بیشتر
هدف: یکی از عمدهترین چالشهای پیش روی ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن عدم وجود یکپارچهسازی و استنباطات یکسان از درک برخی از شاخصها در آن است که وابسته به مدلهای ذهنی مدیران میباشد. عدم درک صحیح استراتژیهای سازمان و نبود دیدمان مشترکی از این استراتژیها چالشی دیگر است که جهت اجرای صحیح این مدل، باید به حداقل ممکن برسد. ازاینرو تحقیق حاضر سعی نموده است تا به بررسی تأثیری که مدلهای ذهنی تصمیمگیرندگان بر شاخصهای ارزیابی عملکرد از منظر کارت امتیازی متوازن و بالطبع آن بر عملکرد سازمانی میگذارد، پرداخته تا از این طریق ضمن ایجاد توسعه و اغنای بیشتر در مدل کارت امتیازی متوازن در راستا کاهش کاستیهای ادراکی و تورشی بودن برخی از شاخصها در آن، امکان سنجش بهتر عملکرد را متناسب با مدلهای ذهنی ارزیابان و تصمیمگیرندگان، فراهم آورد. روششناسی پژوهش: دادههای موردنیاز تحقیق، از طریق پرسشنامه محقق ساخته بین مدیران بانک رفاه در سطح استان گیلان توزیع و با استفاده از نرم افزار pls در دو مرحله مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: روایی و پایایی پرسشنامه مربوطه، به ترتیب برابر با 0.895 و 0.603 و مقدار آلفای کرونباخ برابر با 0.850 محاسبه گردید. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر وجود ارتباط قوی و مستقیم بین مدلهای ذهنی و شاخصهای ارزیابی عملکرد از منظر کارت امتیازی متوازن پایدار و همینطور عملکرد سازمانی است. وابستگی بیش از 80 درصدی متغیر عملکرد سازمانی با شاخص مدل ذهنی نیز نشاندهنده تأثیرگذاری بالای این شاخص بر آن است.اصالت/ارزش افزوده علمی: وجود ارتباط واسطهای میان شاخص مدلهای ذهنی،وسایر مناظر رویکرد کارت امتیازی متوازن پایدار نشان داد که این مهم ،عامل اثرگذاری بر عملکرد سازمانی بوده و می تواند از طریق تاثیر گذاری بر مناظر کارت امتیازی متوازن منجر به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانی گردد.