نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان رشت، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه گیلان

چکیده

هدف: در سال‌های اخیر مفاهیمی همچون مأموریت پنجم دانشگاه، نسل پنجم صنعت و جامعه به‌صورت مستمر در میان پژوهش‌های صورت گرفته مطرح می‌شود. موفقیت دانشگاه در مأموریت پنجم و شکل‌گیری نسل پنجم صنعت و جامعه، نیازمند در نظر گرفتن این موضوع می‌باشد که چه دانشگاه و چه صنعت هر یک، بازیگران اصلی بوم‌سازگان‌های دانش و کسب‌وکار می‌باشند و بدون در نظر گرفتن رفتار این بازیگران در بستر بوم‌سازگان‌ها نمی‌توان به شکل‌گیری روند ارتباطی مناسب میان این نهادها پرداخت. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر تدوین مدلی جهت همکاری میان بوم‌سازگان‌های کسب‌وکار و دانش است.

روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از منظر فلسفی تفسیرگرایی و از منظر رویکرد توسعه‌ی تئوری، استقرایی می‌باشد. راهبرد پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش «نظریه داده بنیاد» است که با استفاده از آن به ارائه الگوی مفهومی پرداخته شد. سه رویکرد معمول به نظریه داده بنیاد دارد که در این پژوهش، از رویه نظام‌مند استراوس و کربین به دلیل ایجاد ساختار مناسب برای درک و دسته‌بندی بهتر داده‌ها و یافته‌ها، برای تحلیل نهایی استفاده شد. به‌منظور بررسی روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت‌کننده استفاده شد. همچنین به‌منظور بررسی پایایی یافته‌های تحقیق از روش شاخص ثابت یا پایایی باز آزمون استفاده شد.

یافته‎ها: نتایج حاصل‌شده بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه‌وتحلیل‌های صورت گرفته در این پژوهش نشان می‌دهد که به‌منظور شکل‌گیری همکاری میان صنعت و دانشگاه به‌عنوان بازیگران اصلی بوم‌سازگان‌های کسب‌وکار و دانش، 18 مقوله‌ی کلیدی و حیاتی باید موردتوجه قرار گیرد که ارتباط میان آن‌ها که در قالب مدل مفهومی ارائه شده است.

اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در ادبیات موضوع، می‌توان ادعا کرد که علی‌رغم مطالعه‌های فراوان صورت گرفته در حوزه‌ی همکاری میان صنعت و دانشگاه، تاکنون مدلی جهت این همکاری ارائه نشده است و صرفاً یا به بیان چالش‌های این همکاری پرداخته شده است و یا یک سری مفاهیم کلی ارائه گردیده است؛ اما در این پژوهش سعی شده است با لحاظ کردن تئوری‌هایی از قبیل بوم مرز (اکوتون) و دوسوتوانی به ارائه‌ی چنین مدلی پرداخته شود و جنبه‌های مختلف این همکاری موردبررسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explaining the Technological Cooperation of Knowledge and Business Ecosystems: An Approach based on Ecotone and Ambidextrous Organization Theories

نویسندگان [English]

  • Bahman Norouzpour 1
  • mahmoud Moradi 2
  • Mohamad Rahim Ramezanian 3
  • Mostafa Ebrahimpour Azbari 2

1 Department of Management, Faculty of Management and Economics, University of Guilan, Rasht, Iran

2 Department of Management, Faculty of Management and Economics, University of Guilan, Rasht, Iran

3 Department of Management, Faculty of Management and Economics, Guilan University

چکیده [English]

Purpose: In recent years, concepts such as the fifth generation university, the fifth generation of industry and society have been continuously raised among the researches. The success of the university in the fifth mission and formation of the fifth generation of industry and society requires considering the fact that both university and industry are the main actors of knowledge and business ecosystems. Without considering the comportment of these actors in the context of ecosystems, it is not possible to form a proper communication process between these institutions. Therefore, the aim of the paper is to develop a conceptual model to explain the cooperation between knowledge and business ecosystems

Methodology: This research is interpretive from a philosophical point of view and inductive from the point of view of theory development. The research strategy is "Grounded Theory" which was used to present a conceptual model. The systematic procedure of Strauss and Corbin was used to create a suitable structure for better understanding and classification of data and findings. In order to check the validity of the data, two methods of Member Checking or Participant Feedback and reviewing by External Audit were used. Furthermore, in order to check the reliability of the research findings, the method of fixed index or Re-test Reliability was used.

Findings: The results show that in order to form cooperation between industry and university as the main actors of business and Knowledge ecosystems, 18 key and vital categories should be taken into consideration. A conceptual model is presented in order to describe the relationship between these categories.

Originality/Value: It can be claimed that despite the studies conducted in the field of cooperation between industry and university, a model for this cooperation has not been developed so far and only the challenges of this cooperation have been discussed or a series of concepts have been discussed. In this research, an attempt has been made to present such a model by taking into account theories such as ecotone and ambidextrous organization, and various aspects of this cooperation have been investigated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Ecosystem
  • Business Ecosystem
  • Ecotone Theory
  • Ambidexterity Theory