نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کاربردی
نویسندگان
1 گروه مدیریت دولتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 گروه علوم تربیتی، مدیریت پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجانشرقی، تبریز، ایران.
چکیده
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، تعاملی، آگاهی از محیط، بازاریابی، ارتباطات محیطی، مدیریت سرمایهی انسانی، ادارهکردن صحیح ادارهی کل/شعبه، دانش عمومی، دانش تخصصی، ساختاری و محتوایی» و 5 مقوله اصلی: «شایستگی فردی، شایستگی محیطی، شایستگی مدیریتی، شایستگی دانشی و شایستگی سازمانی» مشتملبر 44 مفهوم بود. در بخش کمی تحقیق، مدل نهایی مستخرج از رویکرد کیفی، در قالب پرسشنامه دلفی برای تعیین مهمترین شاخصهای شایستگی پستهای سازمانی تحقیق در اختیار خبرگان تحقیق قرار گرفت و طی چندین مرحله رفتوبرگشتی پرسشنامه و اجماع نظری خبرگان مشخص شد که شاخص «اصلاح و مدیریت فرآیندها و روشهای انجام کار» برای پستهای سازمانی مدیرکل استان، معاونت اداری و مالی استان و رئیس ادارهی تخصصی «رعایت حقوق شهروندی و تکریم مراجعین» برای پست سازمانی معاونت بیمهای و «روحیه خدمتگذاری و مشتریمداری» برای پست سازمانی رئیس شعبهی رتبههای اهمیتی اول را کسب نمودند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a competency model for selecting managers in service organizations and determining the competence of managers in accordance with the organizational position
نویسندگان [English]
- Behrouz Khoshnamak 1
- Suleiman Iranzadeh 2
- Assadaleh Khadivi 3
- Houshang Taghizadeh 2
1 Department of Public Administration, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Department of Industrial Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Department of Educational Sciences, Campus Management, Farhangian University, East Azerbaijan Province, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
A mixed approach (qualitative and quantitative) has been used to conduct this research. In the qualitative part of the research, until the achievement of theoretical saturation, with 11 people who were purposefully selected, semi-structured interviews were conducted and the proposed conceptual model of the research was formed based on the six stages of the theme analysis approach. The proposed model of this part of the research includes 11 sub-categories: Personality, interaction, environmental awareness, marketing, environmental communications, human capital management, proper management of the general office/branch, general knowledge, specialized knowledge, structure, and content, and 5 main categories: Individual competence, environmental competence, managerial competence, knowledge competence, and organizational competence consisted of 44 concepts. In the quantitative part of the research, the final model derived from the qualitative approach was provided to the research experts in the form of a Delphi questionnaire to determine the most important indicators of the competency of the research organizational positions and during several round-trip stages of the questionnaire and the theoretical consensus of experts. It was determined the index of reform and management of processes and methods of work for the organizational positions of the general manager of the province, the administrative, and financial deputy of the province and the head of the specialized department.
کلیدواژهها [English]
- Competency model
- Selection of competent managers model
- Social security organization