موسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122A new meta-heuristic algorithm: military optimization algorithm (MOA)ارائه یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید: الگوریتم بهینهسازی نظامی30432913361810.22105/dmor.2021.276125.1333FAحجت اله رجبی مشتاقیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.عباس طلوعی اشلقیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-6050-1016محمدرضا معتدلگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.0000-0003-3371-4352Journal Article20210304<strong>Purpose:</strong> In recent years, meta-heuristic algorithms and their application in solving complicated, nonlinear, and high dimensions problems have increased dramatically and the fact that meta-heuristic algorithms are used to solve complex and changing problems of real life, has caused the algorithms world and their design to be very dynamic and alive; that's why new algorithms are constantly being created. Hence, the purpose of this research is to introduce a novel meta-heuristic algorithm called Military Optimization Algorithm (MOA).<br /> <strong>Methodology:</strong> Inspired by military operations, the proposed algorithm was designed and presented. After coding, Standard test functions and benchmark algorithms were determined to evaluate the performance of the algorithm.<br /><strong>Findings:</strong> The performance of new algorithm is analyzed by 23 standard test functions and compared to 8 benchmark meta-heuristic algorithms including: Genetic Algorithm, Particle Swarm Optimization, Artificial Bee Colony, Shuffled Frog Leaping Algorithm, and Imperialist Competitive Algorithm, Grey Wolf Optimizer, Whale Optimization Algorithm, and Grasshopper Optimization Algorithm, by considering three indices of "average answers", "time complexity of algorithm (speed)" and "Convergence speed/ time". The results show the excellent performance of the proposed algorithm.<br /><strong>Originality/Value:</strong> In this paper, inspired by military operations, a novel meta-heuristic algorithm called MOA is introduced. It is population-based and stable with "random search", "dividing solution space into several regions and allocating a part of the population to each region", "cavalry search", and "infantry search". <strong>هدف:</strong> در سالهای اخیر، شاهد ظهور و گسترش الگوریتمهای فرا ابتکاری و استفاده از آنها جهت حل مسائل پیچیده، غیرخطی و ابعاد بالا بودهایم. با توجه به اینکه الگوریتمهای فوق برای حل مسائل پیچیده و در حال تغییر دنیای واقعی به کار میروند، دنیای الگوریتمها و طراحی آنها به شکل فزایندهای پویا و رو به رشد بوده است. بنابراین، پیوسته شاهد به وجود آمدن الگوریتمهای جدیدی هستیم. هدف از این تحقیق، ارائه یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید به نام «الگوریتم بهینهسازی نظامی» میباشد. <br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> با الهام از عملیاتهای نظامی الگوریتم پیشنهادی طراحی و ارائه گردید و پس از کدنویسی، توابع تست استاندارد و الگوریتمهای محک برای ارزیابی عملکرد آن تعیین و مشخص شدند. <br /><strong>یافته ها:</strong> عملکرد الگوریتم پیشنهادی بهوسیله 23 تابع تست استاندارد و با در نظر گرفتن شاخصهای «میانگین جوابها»، «میانگین زمان محاسباتی» و «زمان همگرایی» در مقایسه با هشت الگوریتم محک شامل: ژنتیک، ازدحام ذرات، کلونی زنبور مصنوعی، قورباغه جهنده، رقابت استعماری، گرگ خاکستری، بهینهسازی وال و بهینهسازی ملخ مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. نتایج نشاندهنده عملکرد مطلوب الگوریتم پیشنهادی است.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> در این مقاله، با الهام از عملیاتهای نظامی الگوریتم جدیدی به نام الگوریتم بهینهسازی نظامی (<em>MOA</em>) ارائه میشود که مبتنی بر جمعیت است و بر اساس «جستجوی تصادفی»، «تقسیم فضای جواب به چند منطقه و تخصیص بخشی از جمعیت به هر منطقه»، «جستجوی سوارهنظام» و «جستجوی پیادهنظام» عمل میکند.https://www.journal-dmor.ir/article_133618_3329afc1e4250fc5ff791ed89e6f0d09.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Compilation a credit forecasting model for legal customers of private banks using meta-heuristic algorithms (Case study: Pasargad Bank branches in the north, west of the country)تدوین مدل پیش بینی اعتباری مشتریان حقوقی بانک های خصوصی با بهره گیری از الگوریتم های فراابتکاری (مطالعه موردی: شعبه های بانک پاسارگاد شمال غرب کشور)33034913195610.22105/dmor.2021.247229.1220FAمحمدرضا اعتباریگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.ناصر فقهی فرهمندگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.0000-0001-6263-4787سلیمان ایران زادهگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.Journal Article20200628<strong>Purpose:</strong> Banks' inability to credit assessment and financial evaluation of customers and forecasting accurately the credit risk of borrowers has devastating effects on the global financial system and economic activity and have been the main causes of global financial crises in recent years.The purpose of this paper is to compile a credit forecasting model for legal customers of private banks by using meta-heuristic algorithms in the branches of Pasargad Bank in the northwest of Iran.<br /><strong>Methodology:</strong> This research is base on the purpose of developmental research and based on the method of performing descriptive work. The statistical population of this study is in two sections of banking experts and legal customers of Pasargad Bank in the northwest of the Iran. The statistical sample size for the first community of 58 banking experts including managers, credit officials and heads of branches in with credit work experience in private banks and for the second community, 427 legal clients were selected based on targeted sampling. In order to collect data in this research, a questionnaire and documents of Pasargad Bank have been used. The validity of the questionnaire was investigated as content validity and based on the indicators of content validity ratio and content validity index. The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the research data, t-test, confirmatory factor analysis, multilayer neural network, genetically trained neural network, trained neural network with particle swarm optimization and trained neural network with differential evolution will be used.<br /><strong>Findings: </strong> The research findings show that all four models are able to predict the credit predictions of the legal customers of private banks and the best way to predict the credit predictions of the legal customers of private banks is the neural network trained with differential evolution algorithm with the least amount of error compared to the other three methods.<br /><br /><br /><br /><br /><strong>Originality/Value:</strong> In this research by using meta-heuristic algorithms, a new credit forecasting model produce for legal customers of private banks with the least amount of error.<strong>هدف:</strong> عدم توانایی بانکها در اعتبارسنجی و ارزیابی مالی مشتریان و پیشبینی دقیق ریسک اعتباری تسهیلات گیرندگان، تاثیرات مخربی بر سیستم مالی جهانی و فعالیتهای اقتصادی داشته و از اصلیترین دلایل بحرانهای مالی جهانی در سالهای اخیر بودهاند. هدف این تحقیق، تدوین مدل پیشبینی اعتباری مشتریان حقوقی بانکهای خصوصی با بهرهگیری از الگوریتمهای فراابتکاری در شعبههای بانک پاسارگاد شمال غرب کشور بوده است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> این تحقیق براساس هدف پژوهش، توسعهای و براساس روش انجام کار توصیفی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را دو بخش خبرگان و مدیران بانکی استان آذربایجانشرقی و مشتریان حقوقی بانک پاسارگاد در شمالغرب کشور تشکیل میدهند. حجم نمونه آماری برای جامعه اول، 58 خبره بانکی استان اعم از مدیران، مسئولین اعتباری و روسای شعب با سابقه کار اعتباری بانکهای خصوصی تعیین شده و برای جامعه دوم، براساس نمونهگیری هدفمند 427 مشتری حقوقی بانک پاسارگاد انتخاب شده است. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه و اسناد و مدارک بانک پاسارگاد بهره گرفته شده و روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوا و براساس شاخصهای نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t، تحلیل عاملی تأییدی، شبکه عصبی مصنوعی چند لایه، شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم ژنتیک، شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم ازدحام ذرات و شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم تکامل تفاضلی استفاده شده است.<br /><strong>یافته</strong><strong> </strong><strong>ها:</strong> یافته های پژوهش نشان میدهد که هر چهار مدل فوق قادر به پیشبینی اعتباری مشتریان حقوقی بانکهای خصوصی هستند و بهترین روش برای پیشبینی اعتباری مشتریان حقوقی بانکهای خصوصی، شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم تکامل تفاضلی با کمترین مقدار خطا نسبت به سه روش دیگر است.https://www.journal-dmor.ir/article_131956_b0eb80fb7d89f750cfd390ed422a1b28.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Numerical modelling of macroscopic traffic flow based on driver physiological response using a modified wave propagation algorithmمدلسازی عددی جریان ترافیک کلاننگر براساس پاسخ فیزیولوژیکی راننده با استفاده از یک الگوریتم پخش موج اصلاحشده35036413476110.22105/dmor.2021.271141.1313FAمرتضی عراقیگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.حسین مهدیزادهگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.صادق مودیگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20210131<strong>Purpose:</strong> In this paper, a novel numerical method, using the Godunov-type finite volume technique, the flux wave version of Modified Wave Propagation Algorithm (MWPA) with high-resolution is presented to solve one-dimensional second-order macroscopic model of traffic flow.<br /><strong>Methodology:</strong><strong> </strong>To demonstrate the effectiveness of the proposed approach, the commonly employed Payne–Whitham model and PW based on driver physiological response have been used. The hyperbolic nonlinear Partial Derivatives Equations (PDEs) of traffic flow which do not have analytical solution are solved considering a new Riemann wave speeds, based on an augmented Riemann solver. In this method, nonlinear equations are first transformed into a diagonal quasi-linear problem with linear characteristic curves, the corresponding source terms are involved in the flux difference of finite volume computational cells. The second-order wave solutions and their initial jump conditions are considered and the obtained numerical results are compared with Roe Decomposition Technique (RDT) as a common method in macroscopic traffic flow models discretization for the PW model before and after considering driver physiological response.<br /><strong>Findings:</strong> The problem of queue propagation in uniform traffic flow condition with two discontinuities including shock waves and subsequent rarefaction waves with periodic boundary conditions was selected as a numerical example. Velocity and density profiles at different times, the spatio-temporal changes of the two mentioned variables and traffic flow rates were presented.<br /><strong>Originality/Value:</strong> The numerical results indicate that the proposed method provides a more realistic behavior for the two mentioned models regarding the basic variables of traffic flow.<strong>هدف:</strong> در این مقاله یک روش عددی جدید، با استفاده از تکنیک حجم محدود نوع گودونو، نسخه موج شار الگوریتم پخشموج اصلاحشده با دقت بالا برای حل یکبعدی مدل کلاننگر مرتبهدوم جریان ترافیک ارائه شدهاست.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> از مدل متداول پین-ویتهام و مدل پین-ویتهام مبتنی بر پاسخ فیزیولوژیکی راننده<strong><em> </em></strong>به منظور صحتسنجی حل عددی استفاده شدهاست. معادلات مشتقهای پارهای غیرخطی هذلولوی جریان ترافیک که پاسخ تحلیلی ندارند، با درنظرگرفتن یک سرعت نوین برای امواج ریمن، براساس حلکننده ریمن تقویتشده، حلشدهاند. در این روش ابتدا معادلات غیرخطی به یک مسئله شبهخطی قطری با منحنی<strong><em></em></strong>های مشخصه خطی تبدیل شده و مولفههای منبع مربوطه در تفاضل شار سلولهای محاسباتی حجممحدود شرکت داده میشوند. راهحلهای موج مرتبهدوم و شرایط پرش اولیه آنها درنظرگرفته شده و نتایج عددی بهدستآمده برای دو مدل پین-ویتهام قبل و بعد از لحاظکردن پاسخ فیزیولوژیکی راننده، با تکنیک تجزیه رو بهعنوان روش متداول در گسستهسازی مدلهای کلاننگر مرتبهدوم جریان ترافیک مقایسه میشوند.<br /><strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> مسئله انتشار صف در حالت جریان یکنواخت با دو ناپیوستگی شامل امواج شوک و متعاقبا امواج انبساطی، با شرایط مرزی تناوبی بهعنوان مثال عددی انتخاب شدهاست. پروفیلهای سرعت و چگالی در زمانهای مختلف به همراه تغییرات مکانی-زمانی آنها و نرخ تردد جریان ترافیک کلاننگر ارایهگردیدهاست.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> نتایج عددی حاصل نشانمیدهد که روش پیشنهادی رفتار واقعبینانهتری را برای دو مدل ذکرشده درخصوص متغیرهای اساسی جریان ترافیک فراهم میکند.https://www.journal-dmor.ir/article_134761_b758a3f15fbf2f38896fdb739ef69837.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Resource allocation and target setting based on DEA with managerial disposability: evaluation and optimization the greenhouse gas emissions reduction in international airlinesتخصیص منابع و هدف گذاری مبتنی بر DEA با فرض دسترسی پذیری مدیریتی: ارزیابی و بهینه سازی طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در خطوط هوایی بین المللی36538113063010.22105/dmor.2021.262906.1288FAهنگامه محمدی نژادرشتیگروه ریاضی کاربردی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.علیرضا امیرتیموریگروه ریاضی کاربردی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.سهراب کردرستمیگروه ریاضی کاربردی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.فرهاد حسین زاده لطفیگروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.000000015022553xJournal Article20201220<strong>Purpose:</strong> In resource allocation and target setting problems, a central planner decision making from a managerial point of view has a pivotal role, especially in presence of undesirable outputs such as greenhouse gas emissions. In these situations, firms have to incorporate to each other to achieve the goals of the central planner. The existing DEA-based resource allocation models have not considered the influence of managerial effort and technology innovation. In this study, we will use the managerial disposability assumption to reflect the central planner managerial achievement and technology novelty perspective in the process of resource allocation and target setting.<br /><strong>Methodology:</strong><strong> </strong>Using a managerial disposability assumption in this paper offers a solution to a correct and acceptable resource allocation and target setting along with improving the performance of units. To analyze the method presented in this paper, the data of 29 famous international airlines representing the global aviation industry have been selected and studied.<br /><strong>Findings: </strong>The results of this study show that in this model, decision-making units use managerial disposability assumption in the regulation of undesirable outputs based on the perspective of cooperation strategies to improve their environmental performance. In addition, in this approach increasing the inputs, fixing the amount of the desirable outputs, reducing the amount of undesirable outputs will be allowed. This model ensures that the adjusted decision-making units in the next period, will improve their efficiency after resource allocation and target setting, as well as improving the overall efficiency is observed in the results obtained by this method.<br /><strong>Originality/Value: </strong>The paper presents a new approach of resource allocation and target setting based on data envelopment analysis which considers the impact of managerial effort and technology innovation on resource allocation and target setting problems.<strong>هدف:</strong> در مسائل تخصیص منابع و هدف گذاری دیدگاه مدیریتی برنامه ریز مرکزی در تصمیمگیریهای مدیریتی نقشی اساسی دارد، به خصوص هنگامی که با خروجی های نامطلوب مانند انتشار گازهای گلخانهای مواجه میشویم. در این شرایط واحدها باید با همکاری یکدیگر در جهت دستیابی به اهداف برنامه ریز مرکزی گام بردارند. از آنجا که در اکثر مدل های تخصیص منابع مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها تلاش مدیریتی و نوآوری تکنولوژیکی نادیده گرفته میشود، در این مقاله رویکردی از تخصیص منابع و هدف گذاری مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها ارائه می شود که در آن فرض دسترسی پذیری مدیریتی انعکاس چشم انداز موفقیت مدیریتی برنامه ریز مرکزی و دور نمای نوآوری تکنولوژیکی در روند تخصیص منابع و تعیین هدف است.<br /><strong> </strong><strong>روششناسی پژوهش:</strong> استفاده از فرض دسترسی پذیری مدیریتی در این مقاله راهکاری برای تخصیص منابع و هدف گذاری درست و قابل قبول به همراه بهبود عملکرد واحدها به طور هم زمان ارائه میدهد. برای تحلیل روش ارائه شده در این مقاله داده های 29 خط هواپیمایی بینالملی مشهور که نماینده صنعت هوانوردی جهانی می باشند، انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.<br /><strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> یافتههای این پژوهش نشان می دهد در این مدل واحدهای تصمیم گیرنده از دسترسی پذیری مدیریتی در تنظیم تطبیقها بر روی خروجی های نامطلوب بر اساس چشم انداز استراتژیهای همکاری واحدها در راستای بهبود عملکرد زیست محیطی خود استفاده میکند. در این رویکرد علاوه بر افزایش ورودیها، ثابت ماندن مقدار خروجیهای مطلوب، به خروجیهای نامطلوب اجازه کاهش داده میشود. در واقع این مدل تضمین میکند که واحدهای تصمیم گیرنده تطبیق شده بعد از تخصیص منابع و هدف گذاری، در دوره بعدی، از بهبود کارآیی برخوردار شوند و همچنین بهبود کارایی کل در نتایج بدست آمده توسط این رویکرد، مشاهده میشود.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> در این مقاله با استفاده از فرض دسترسی پذیری مدیریتی رویکرد جدیدی از تخصیص منابع و هدف گذاری مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها ارائه می شود که تأثیر تلاش مدیریتی و نوآوری فناوری را در مسئله تخصیص منابع و هدف گذاری در نظر میگیرد.https://www.journal-dmor.ir/article_130630_4bad4357a7f2c6815e518d93b42bdb56.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Analysis of large projects based on sustainability dimensions and with an agility approach using data envelopment analysis; case study of large projects of Isfahan Municipalityتحلیل پروژه های کلان بر اساس ابعاد پایداری و با رویکرد چابکی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها؛ مورد مطالعه پروژه های کلان شهرداری اصفهان38240712314710.22105/dmor.2021.254777.1244FAاحمدرضا طحانیانگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.حسن حالهگروه مهندسی صنایع، دانشگاه فنی مهندسی گلپایگان، گلپایگان، ایران.فرهاد اعتباریگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.بهنام وحدانیگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.Journal Article20200927<strong>Purpose:</strong> The current study aims to provide a framework for evaluating the large projects based on the sustainability dimensions and with agility approach using data envelopment analysis.<br /><strong>Methodology:</strong><strong> </strong>To this end, sustainability indicators, agility indices in project management and project management critical success factors are identified. By calculating the large projects efficiency numbers in each of attitudes include financial, social and environmental, three dimensions of sustainability and by drawing a regional graph based on the projects’ efficiency numbers in both attitudes of agiliy and project management critical success factors, the project performance is studied in both attitudes.<strong> </strong><br /><strong>Findings: </strong>Graphs and efficiency results in sustainability attutudes show that among 27 projects, just three projects are efficient in all three attitudes. In addidtion, to deliver product/service in the shortest time is the meaning of delivering value to the customer with extending the agility in project management. Also, to protect the resources for the next generation, project manager can dedicate the financial and social resources in order to control the environmental impacts of the projects in parallel with the sustainable development principles which which can be translated to be responding efficiently and effectively to the customers while meeting the requirements of the sustainable development.<strong> </strong><br /><strong>Originality/Value: </strong>The project as a temprory organization should be managed in such a way that while adapting to the changes and being agile in responsiveness, it also keeps the time range, cost and qulity for delivering the created product/service. Agility has been proposed as an approach to gain and keep the competitiveness in a changing and unpredictable environment and it focuses on meeting customers needs while sustainability attitude does focus on the reduction of the udesireable affects of the meeting customers demands. To integrate these two concepts in the field of project management leads to the efficiency and success of the project, comprehensively.<strong>هدف:</strong> پژوهش پیشرو هدف دارد تا چارچوبی برای ارزیابی عملکرد پروژههای کلان بر اساس ابعاد پایداری و با رویکرد چابکی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها، ارائه نماید.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> بدین منظور، شاخصهای پایداری، چابکی در مدیریت پروژه و عوامل اصلی موفقیت در مدیریتپروژه، شناسایی میشود. با محاسبهی عدد کارایی پروژههای کلان در هر یک از ابعاد پایداری شامل رویکرد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی، کارایی هر پروژه در رویکرد پایداری و با رسم نمودار ناحیهبندی شده مبتنی بر کارایی پروژهها در رویکرد چابکی و عوامل اصلی موفقیت در مدیریت پروژه، عملکرد پروژهها در این دو رویکرد بررسی میگردد. روش ارائه شده، در شهرداری اصفهان و برای پروژههای کلان حل شده است.<br /><strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> نمودار و نتایج کارایی در رویکرد پایداری نشان میدهد تنها 3 پروژه از 27 در هر سه رویکرد کارا است. علاوه بر آن، تحویل محصول/خدمت در کمترین زمان، تحویل ارزش به مشتری با توسعه چابکی در مدیریتپروژه است. همچنین، برای حفاظت از منابع برای نسلهای آتی، مدیر پروژه با تخصیص منابع مالی و اجتماعی، آثار زیستمحیطی پروژه را در جهت توسعه پایدار کنترل نموده که به معنای پاسخگویی موثر و کارا به مشتری در عین پیروی از الزامات توسعه پایدار است.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی: </strong> پروژه بهعنوان یک سازمان موقت باید بهگونهای مدیریت شود که ضمن انطباق با تغییرات و چابک بودن در پاسخگویی، دامنهی زمان، هزینه و کیفیت را نیز برای تحویل محصول یا خدمت ایجادشده حفظ نماید. چابکی بهعنوان یک رویکرد برای تحقق، دستیابی و حفظ رقابتپذیری، در محیط متغیر و غیرقابلپیشبینی مطرحشده است و بر تأمین نیاز مشتری تأکید دارد، درحالیکه پایداری بر کاهش آثار نامطلوب ناشی از تأمین خواستههای مشتریان متمرکز است. ادغام این دو مفهوم در بحث مدیریت پروژه، منجر به کارایی و توفیق پروژه در ابعادی فراگیر خواهد شد.https://www.journal-dmor.ir/article_123147_473054a3a621c679cf35f2cd1d3becbf.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Maturity assessment and ranking of project management knowledge areas based on OPM3: case study: Isfahan,s Mobarakeh Steel Companyسنجش بلوغ و رتبهبندی حوزههای دانش مدیریت پروژه براساس مدل OPM3؛ مطالعه موردی مجتمع فولاد مبارکه40842213507610.22105/dmor.2021.247239.1218FAهادی شیرویه زادگروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.0000-0002-8339-1013مهسا سروشنیاگروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.مهدی ملترئیس اجرای پروژه های حمل و نقل مجتمع فولاد مبارکه، اصفهان، ایران.محمد رضا صالحیرئیس برنامهریزی و کنترل پروژه مجتمع فولاد مبارکه، اصفهان، ایران.Journal Article20200914<strong>Purpose:</strong> Todays, the use of maturity models is one of the most important ways to assess the maturity status of project management in an organization. These models help organizations to compare their capabilities at the level of projects and organizational strategies with a specific and scientific standard. The purpose of this paper is assessment the maturity of organizational project management based on OPM3 model in the project execution department of Mobarakeh Steel Company.<br /><strong>Methodology:</strong><strong> </strong>In order to assess the maturity of project management, first the interview questions in each of Knowledge Areas were identified using library studies, then information was collected in the form of interviews with experts and managers of Mobarakeh Steel Company. After that, Additive Ratio ASsessment method was used for ranking the Project Management Knowledge Areas according to the obtained results.<br /><strong>Findings:</strong> The results show that the project execution department has a better performance in the knowledge Area of project schedule management than other areas.<br /><strong>Originality/Value:</strong> In this research, the performance of the project execution department of the Company is evaluated and analyzed based on OPM3 model. According to the results, applied suggestions for improving project management performance are presented.<strong>هدف:</strong> امروزه استفاده از مدلهای بلوغ به عنوان یکی از مهمترین راههای ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت پروژه در یک سازمان به شمار میرود. این مدلها به سازمانها کمک میکنند تا قابلیتهای خود را در سطح پروژهها و استراتژیهای سازمانی با یک استاندارد معین و علمی مقایسه کنند. هدف از این پژوهش، سنجش بلوغ مدیریت پروژه سازمانی بر اساس مدل بلوغ مدیریت پروژه در واحد معاونت اجرای پروژههای مجتمع فولاد مبارکه است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> به منظور سنجش بلوغ مدیریت پروژه، در ابتدا سوالات مصاحبه در هر یک از حوزههای دانشی با استفاده از مطالعات کتابخانهای شناسایی گردید، سپس جمعآوری اطلاعات در قالب مصاحبه در سطح کارشناسان و مدیران مجتمع فولاد مبارکه صورت گرفته است. در ادامه از روش ارزیابی نسبی تجمعی برای رتبهبندی حوزههای دانش مدیریت پروژه با توجه به نتایج به دستآمده استفاده شدهاست.<br /><strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان میدهد که واحد معاونت اجرای پروژهها در حوزه دانشی مدیریت زمانبندی پروژه نسبت به سایر حوزهها عملکرد مطلوبتری دارد.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> دراین پژوهش به ارزیابی و تحلیل عملکرد واحد اجرای پروژههای سازمان بر پایه استاندارد مدل بلوغ مدیریت پروژه پرداخته شدهاست. طبق نتایج به دست آمده، پیشنهادات کاربردی برای بهبود عملکرد مدیریت پروژه ارائه شدهاست.https://www.journal-dmor.ir/article_135076_8f9c9f0c5a7d303e37d457f786fa8ab1.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Design of a humanitarian logistics network considering the purchase contractطراحی شبکه لجستیک بشردوستانه با در نظر گرفتن قرارداد خرید42344413212010.22105/dmor.2021.270988.1311FAجاوید قهرمانی نهرپژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی، تبریز، ایران.مهرناز سادات سید بطحائیگروه مهندسی صنایع، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.Journal Article20210130<strong>Purpose:</strong> In this paper, a humanitarian logistics network is designed considering the purchase contract in conditions of uncertainty. Due to the importance of such networks in the event of unforeseen events, the designed model seeks to determine the central and local warehouses as well as shelters to transport the injured. Also, determining the optimal amount of inventory and the correct way of transferring items and injured are other network decisions. In this article, the contract for purchasing items before and after the accident is concluded with suppliers in order to supply raw materials to the severity of the accident.<br /><strong>Methodology:</strong> Due to the uncertainty in the model, the robust optimization method is used to control the uncertainty, and due to the NP-Hardness of the model, the new Gray Wolf-Genetics Algorithm (GGWA) is used to solve the model.<br /><strong>Findings: </strong>The results show that contract operation has reduced the costs of the entire humanitarian logistics network. The comparison of the means of the objective function and the computational time shows the high speed of the GGWA algorithm in finding near-optimal solutions compared to the PSO and GA algorithms.<br /><strong>Originality/Value: </strong>In this paper, a new model of humanitarian supply chain network has been designed, which has obtained very favorable results from the problem using the GGWA algorithm in the shortest time.<strong>هدف:</strong> در این مقاله یک شبکه لجستیک بشردوستانه با در نظر گرفتن قرارداد خرید در شرایط عدم قطعیت طراحی شده است. با توجه به اهمیت موضوع اینگونه شبکهها در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، مدل طراحی شده درصدد تعیین انبارهای مرکزی و محلی و همچنین پناهگاهها جهت انتقال مصدومین میباشد. همچنین تعین بهینه مقدار موجودی انبار و نحوه صحیح انتقال اقلام و مصدومین از دیگر تصمیمات شبکه مدنظر است. در این مقاله قرارداد خرید اقلام قبل و بعد از وقوع حوادث با تأمینکنندگان بسته میشود تا نسبت به شدت وقوع حادثه نسبت به تأمین مواد اولیه اقدام نمایند.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> به دلیل وجود عدم قطعیت در مدل از روش بهینهسازی استوار جهت کنترل عدم قطعیت و به دلیل <em>NP-Hard</em><strong> </strong>بودن مدل از الگوریتم جدید ترکیبی گرگ خاکستری با ژنتیک (<em>GGWA</em>) جهت حل مدل استفاده شده است.<br /><strong>یافته ها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان میدهد بهکارگیری قرارداد منجر به کاهش هزینههای کل شبکه لجستیک بشردوستانه شده است. مقایسه میانگینهای تابع هدف و زمان محاسباتی نشان از سرعتبالای الگوریتم <em>GGWA</em> در یافتن جوابهای نزدیک به بهینه نسبت به الگوریتمهای <em>PSO</em> و <em>GA</em> دارد.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> در این مقاله یک مدل نوین از شبکه زنجیره تأمین بشردوستانه طراحی شده است که با استفاده از الگوریتم ترکیبی <em>GGWA</em> در کوتاه ترین زمان، نتایج بسیار مطلوبی از مسئله کسب شده است.https://www.journal-dmor.ir/article_132120_426606517a4538857a29831c3575a4c9.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50976320211122Designing a model for financial agility of supply chain processطراحی الگوی چابکسازی مالی فرایند زنجیره تأمین44546312628710.22105/dmor.2021.240415.1189FAرضا خلیل زادهگروه حسابداری، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران.پرویز سعیدیگروه حسابداری ، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران.0000-0003-2960-3457آرش نادریانگروه حسابداری ، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآبادکتول، ایران.ابراهیم عباسیگروه حسابداری و مالی، دانشگاه الزهرا ، تهران، ایران.Journal Article20200720<strong>Purpose:</strong> The aim of this study was to design the financial agility model of the supply chain process in companies.<br /><strong>Methodology:</strong><strong> </strong> The research method is descriptive and applied. In terms of orientation, it is fundamental and in terms of purpose, it is exploratory-qualitative. The research population included: academic and industrial experts and the sample was selected based on the snowball sampling method. Data collection instruments were semi-structured interviews with industrial managers and academic experts. In the data analysis, first, the codes and components of financial agility were extracted from the interviews and formulated in the form of a conceptual Grounded theory model.<br /><strong>Findings:</strong> The core category was the financial agility, which was presented in three dimensions, and the causal, contextual, and intervening conditions, and strategies and results, were formulated and then, the final model was designed. Afterwards, the model was validated by using the Delphi model. According to the results of this study, the main categories of the developed model included intra-organizational, technological and human factors.<br /><strong>Originality/Value: </strong>Therefore, based on the proposed model of this research can be the expected consequences of the financial agility model in business companies can be understood.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی چابکسازی مالی فرآیند زنجیره تأمین شرکتها بارویکرد نظریه برخواسته از دادهها انجام شده است.<br /><strong>روششناسی پژوهش:</strong> روش پژوهش توصیفی-کاربردی، از نظر جهتگیری از نوع بنیادی و از نظر هدف پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی- کیفی میباشد. جامعه آماری مشارکت کنندگان شامل خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه صنعت بوده اند که تعداد نمونهها براساس روش نمونهگیری گلوله برفی به تعداد سی نفر انتخاب شده است. ابزار گرداوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا، کدها ومولفههای چابک سازی مالی از مصاحبه ها استخراج و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید.<br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> مقوله محوری، چابکسازی مالی بوده که در سه بُعد ارائه و همچنین شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و نتایج، تدوین و الگوی نهایی ارائه گردید. سپس با روش تحلیل دلفی، پرسشنامه طراحی الگوی اولیه توسط خبرگان اصلاح، تایید و الگوی چابکسازی مالی فرآیند زنجیره تامین شرکتها ارائه گردید. باتوجه به نتایج این پژوهش، مقولههای اصلی الگوی تدوین شده، شامل عوامل درون سازمانی، فناورانه و انسانی چابکسازی مالی فرآیند زنجیره تامین شرکتها بوده است.<br /><strong>اصالت/ارزش افزوده علمی:</strong> از اینرو، براساس الگوی پیشنهادی این پژوهش میتوان به پیامدهای مورد انتظار الگوی چابکسازی مالی دست یافت.https://www.journal-dmor.ir/article_126287_084788bc40c211326d4c5ce24991b525.pdf