%0 Journal Article %T بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری و روشهای تصمیم گیری چند معیاره %J تصمیم گیری و تحقیق در عملیات %I موسسه آموزش عالی آیندگان %Z 2538-5097 %A پرتو افکنان, مصطفی %A گلرد, پروانه %A نعامی, عبدالله %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 5 %N 4 %P 486-491 %! بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری و روشهای تصمیم گیری چند معیاره %K عوامل شکست کسب و کار کوچک و متوسط %K کارآفرینان شکست خورده %K تصمیم گیری چند معیاره %R 10.22105/dmor.2020.252731.1236 %X کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسب‌وکار در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه می­باشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات می­باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش صاحبان کسب‌وکارهای کارآفرین شکست یافته بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 207 شرکت انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم‌افزار آماری SPSS23 و Smart PLS3 استفاده شد. یافته­های پژوهش، نشان داد که کمبود تجربه، نداشتن نگرش اصلاحی و توسعه‌ای، ناامیدی و عدم سرمایه‌گذاری مجدد، عدم‌حمایت‌های مالی دولت، وضعیت متلاطم اقتصادی، تغییرات ارزشی مصرف‌کننده، عدم ثبات قوانین دولتی، نداشتن انگیزه و عدم تمایل در ورود مجدد به کسب‌وکار و بازار، آموزش ناکافی و نبود مشاوره و هدف­گذاری غیر عقلایی، عدم شناخت بازار هدف، تجهیز نبودن به تکنولوژی مدرن و ارزش نداشتن تولید داخلی، مهم‌ترین عوامل شکست شناسایی شده در تحقیق حاضر می­باشد. %U https://www.journal-dmor.ir/article_121504_1446cb453ff8c9bfa1333672e5857627.pdf