برنامه ریزی استراتژیک
سجاد مرادی
چکیده
این مقاله به مطالعه مسئله برنامهریزی پرورش ماهی در زنجیرههای مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص می پردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخمریزی در زنجیرههای مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دورههای مختلف میباشد. در این مطالعه، یک فرمولبندی جدید در قالب یک مدل برنامهریزی ...
بیشتر
این مقاله به مطالعه مسئله برنامهریزی پرورش ماهی در زنجیرههای مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص می پردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخمریزی در زنجیرههای مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دورههای مختلف میباشد. در این مطالعه، یک فرمولبندی جدید در قالب یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته ارائه شده است که میتواند جواب بهینه مسئله را در مدت زمان کوتاهی پیدا کند. در مدل پیشنهادی جدید، برخی از مراحل میانی زنجیره پرورش ماهی که هیچ تاثیری بر تصمیمات کلیدی ندارند، نادیده گرفته میشوند و درنتیجه اندازه و پیچیدگی مدل پیشنهادی بدون نادیده گرفتن فرضیات حاکم بر مسئله و از دست رفتن بهینگی جوابها کاهش مییابد. پس از پیادهسازی مدل پیشنهادی، با استفاده از نمونه دادههای مختلف، مشاهده میشود که اندازه مدل، تعداد متغیرها و زمان اجرای آن در مقایسه با مدل مشابه کمتر است و با وجود اضافه کردن فرضیات واقعی جدیدی به مسئله، این مدل قادر است در زمان کوتاهی جواب مسئله شامل حجم و زمان تخمریزی در هر زنجیره پرورش، زمان صید و نیز پذیرش یا رد تقاضاهای عمده را در دورههای مختلف به صورت بهینه تعیین کند.در این مطالعه برای مسئله زمانبندی زنجیرههای پرورش ماهی و مدیریت فروش که تاکنون مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است، یک مدل جدید برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته ارائه شده است که در مقایسه با مدل موجود قبلی هم فرضیات واقعی بیشتری در آن لحاظ شده است و هم پیچیدگی و زمان اجرای کمتری دارد.
برنامه ریزی استراتژیک
محمدحسین کبگانی؛ Hamid شاهبندرزاده
چکیده
دریک شهر، بخشهای مختلفی در فعالیت هستند و هر بخش نیز در تولید مواد زاید شهری نقش دارد که این موضوع باعث توجه به روشهای مدیریت پسماند میشود. در پژوهش حاضر به تبیین مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر تولید انواع پسماند در شهر بوشهر پرداخته شدهاست.ابعاد اصلی مدل مذکور از بررسی ادبیات نظری حوزه مدیریت پسماند شهری گرفته شدهاست که بوسیله ...
بیشتر
دریک شهر، بخشهای مختلفی در فعالیت هستند و هر بخش نیز در تولید مواد زاید شهری نقش دارد که این موضوع باعث توجه به روشهای مدیریت پسماند میشود. در پژوهش حاضر به تبیین مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر تولید انواع پسماند در شهر بوشهر پرداخته شدهاست.ابعاد اصلی مدل مذکور از بررسی ادبیات نظری حوزه مدیریت پسماند شهری گرفته شدهاست که بوسیله کاربرد رویکرد سیستمهای پویا مورد تأیید قرار گرفت. در گام بعد با استفاده از روش دلفی به بررسی عوامل داخلی و عوامل خارجی سازمان در زمینه مدیریت پسماند شهری پرداخته و با استناد به روش تجزیه و تحلیل SWOT استراتژیهای مدیریت پسماند شهری در شهر بوشهر اقدام گردید.نتایج روش SWOT نشان داد که آستانه آسیبپذیری مدیریت پسماند شهری در بوشهر بسیار بالاست و نیازمند ارائه سیاستهای مناسب در جهت رفع ضعفها و تهدیدها با استفاده از نقاط قوت و فرصتها میباشد. در گام بعد جهت رتبهبندی استراتژیهای چهارگانه از روش غیرخطی میخایلفوف استفاده شد. نتایج استفاده از این رویکرد نشان میدهد که در بین استراتژیهای SO، استراتژی افزایش آگاهی و تغییر نگرش شهروندان نسبت به نحو صحیح مدیریت پسماند در رتبه نخست قرار دارد. در بین استراتژیهای ST، فرهنگسازی جهت استفاده از ظروف قابل بازیافت با وزن 51/0 در رتبه نخست قرار گرفته است. بکارگیری افراد آگاه برای تفکیک پسماند و دفن مناسب در بین استراتژیهای WT، با وزن 57/0 در رتبه اول قرار گرفت و در نهایت استراتژی تشویق بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری با وزن معادل با 43/0 در بین استراتژیهای WO در رتبه اول قرار گرفت. آلودگی حاصل از مدیریت ضعیف پسماندها در مناطق شهری پیامدهای جبران ناپذیری از نظر بهداشتی و زیباشناختی به جامعه تحمیل میکند. از جمله تبعات ناشی از ضعف در مدیریت پسماندها ابتلا به انواع بیماریها را در پی خواهد داشت. همچنین مسایل زیست محیطی در رأس همه مسائل انسانی قرار گرفته است. از اینرو در زمینه مدیریت پسماند شهری، برنامهها در جهتی تبیین میگردد که تصمیمگیرندگان قادر به تعیین برنامههای حال و آینده با استفاده از اطلاعات جمعآوری شده باشند.پژوهش حاضر، با تمرکز بر تلفیق منطق فازی با رویکرد مدلسازی سیستم های پویا و روش دلفی دارای نوآوری می باشد.
برنامه ریزی استراتژیک
نرجس بساق زاده؛ محمود مرادی؛ محمد تمیمی
چکیده
هدف: علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمانها در بهرهگیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهرهبرداری در تحقیق و توسعه بهعنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، میتوانند تبیینی برای ...
بیشتر
هدف: علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمانها در بهرهگیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهرهبرداری در تحقیق و توسعه بهعنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، میتوانند تبیینی برای کمک به سازمانها برای رفع این مشکلات باشند؛ بنابراین این پژوهش با هدف تبیین اثر ظرفیت جذب دانش در کسب مزیت رقابتی و نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی به بررسی مطالعه در شرکتهای صادراتی پرداخته است.روششناسی پژوهش: مدل اولیه تحقیق از ادبیات استخراج و در مرحله کیفی و با مصاحبه عمیق با خبرگان، مدل مفهومی نهایی ترسیم شد. بهمنظور بررسی ابعاد به دست آمده، پایایی و روایی مدل جدید موردبررسی و پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در میان مدیران و خبرگان شرکتهای صادراتی ایران توزیع شد. جامعه آماری پژوهش 570 شرکت برتر صادراتی ایران است. در بخش کیفی، نمونهگیری با روش نمونهگیری نظری انجام و 11 نفر از مدیران شرکتها با بیش از 5 و 10 سال سابقه انتخاب شد. زمینه فعالیت خبرگان شرکتهای منتخب شامل حوزههای گاز و پتروشیمی، فولاد، قطعات خودرو، لوله و اتصالات و مواد غذایی بود. در بخش کمی نیز با کمک نرمافزار G*Power 78 نمونه انتخاب شد. تحلیل دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و با کمک نرمافزار ATLAS.ti و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی (PLS) انجام شد.یافتهها: نتایج بخش کمی نشان میدهد که متغیر ظرفیت جذب دانش بهصورت مستقیم بر مزیت رقابتی تاثیر معناداری ندارد؛ اما تاثیر این متغیر بر دوسوتوانی سازمانی و تاثیر دوسوتوانی سازمانی بر مزیت رقابتی معنادار است. ازاینرو میتوان بیان کرد که دوسوتوانی سازمانی در رابطهی میان ظرفیت جذب و مزیت رقابتی میانجی کامل بوده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش مسیری برای شرکتهای فعال صادراتی درزمینه کسب مزیت رقابتی ترسیم میکند. شرکتها میتوانند بر پایه تقویت ساختارهای سازمانی دوسوتوان، ایجاد زمینههای یادگیری و تقویت ظرفیت جذب دانش، جریان ورود دانش بیرونی به سازمان را تسهیل نمایند.
برنامه ریزی استراتژیک
بهروز خوش نمک؛ سلیمان ایران زاده؛ اسداله خدیوی؛ هوشنگ تقی زاده
چکیده
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، ...
بیشتر
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، تعاملی، آگاهی از محیط، بازاریابی، ارتباطات محیطی، مدیریت سرمایهی انسانی، ادارهکردن صحیح ادارهی کل/شعبه، دانش عمومی، دانش تخصصی، ساختاری و محتوایی» و 5 مقوله اصلی: «شایستگی فردی، شایستگی محیطی، شایستگی مدیریتی، شایستگی دانشی و شایستگی سازمانی» مشتملبر 44 مفهوم بود. در بخش کمی تحقیق، مدل نهایی مستخرج از رویکرد کیفی، در قالب پرسشنامه دلفی برای تعیین مهمترین شاخصهای شایستگی پستهای سازمانی تحقیق در اختیار خبرگان تحقیق قرار گرفت و طی چندین مرحله رفتوبرگشتی پرسشنامه و اجماع نظری خبرگان مشخص شد که شاخص «اصلاح و مدیریت فرآیندها و روشهای انجام کار» برای پستهای سازمانی مدیرکل استان، معاونت اداری و مالی استان و رئیس ادارهی تخصصی «رعایت حقوق شهروندی و تکریم مراجعین» برای پست سازمانی معاونت بیمهای و «روحیه خدمتگذاری و مشتریمداری» برای پست سازمانی رئیس شعبهی رتبههای اهمیتی اول را کسب نمودند.
برنامه ریزی استراتژیک
فریدون رهنمایرودپشتی؛ محسن ایمنی؛ شادی صیادمنش
چکیده
ارزیابی متوازن بهعنوان یک ابزار ارزیابی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد و پیشنهاد میکند عملکرد تمامی سازمانها نباید فقط از طریق معیارهای مالی موردبررسی قرار گیرد، بلکه میبایست معیارهای غیرمالی نیز درنظر گرفته شود. مفهوم BSC گستره بزرگتری از بخش کسبوکار را در برمیگیرد. با این وجود، ارزیابی متوازن در عمل بسیار پیچیده ...
بیشتر
ارزیابی متوازن بهعنوان یک ابزار ارزیابی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد و پیشنهاد میکند عملکرد تمامی سازمانها نباید فقط از طریق معیارهای مالی موردبررسی قرار گیرد، بلکه میبایست معیارهای غیرمالی نیز درنظر گرفته شود. مفهوم BSC گستره بزرگتری از بخش کسبوکار را در برمیگیرد. با این وجود، ارزیابی متوازن در عمل بسیار پیچیده و ازنظر سیستم اندازهگیری و پیادهسازی بسیار موفق است، اما میتوان بیان داشت که هنوز کاستیهای را دارد که برخی از پژوهشگران آن را شناسایی کردند. به همین علت، روشهای نوآورانهای برای اصلاح مدل سنتی و شاخصهای عملکردی پیشنهاد شد، ازقبیل سیستم مبتنیبر دانش ارزیابی متوازن (BSCKBS)، روششناسی ارزیابی متوازن فعال (PBCSM)، ارزیابی متوازن ناب (LBSC)، کارت ارزیابی فناوری اطلاعات متوازن (BITS)، مدل کارت ارزیابی متوازن–فرآیند تحلیل شبکهای (BSC-ANP)، و مدل کارت ارزیابی متوازن-اهداف کنترل برای فناوری اطلاعات (BSC-COBIT). در مطالعهی حاضر، روشهای نوآورانه برای اصلاح مدل سنتی BSC مطرح شد و باتوجه به روش شناخت تاریخی، موردبررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد در سالهای اخیر تحقیقات ارزشمندی درخصوص استفاده از رویکردهای نوین در حوزهی حسابداری مدیریت بالاخص BSC انجام شده است که هدف آنها رفع نواقص موجود در مدل سنتی و کمک در تصمیمگیری مناسب جهت اخذ تصمیمات استراتژیک میباشد.
برنامه ریزی استراتژیک
مهرنوش مقیمی کیا؛ امیر نجفی
چکیده
مطالعهی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایهای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبردهای بازاریابی سازمان، علاقهمند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد بهواسطهی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعهی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی ...
بیشتر
مطالعهی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایهای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبردهای بازاریابی سازمان، علاقهمند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد بهواسطهی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعهی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی در زمینهی بازاریابی سبز و محصول سبز در شرکت تکدانه است. جامعهی آماری دربرگیرندهی تقریبا بیش از 150 نفر بوده است. نمونهگیری بدون جایگذاری از جامعهی متناهی و نیز استفاده از جدول مورگان، 90 نفر از جامعهی مذکور را مورد مطالعه قرار داده است. انجام مطالعات کتابخانهای، اجرای مصاحبههای حضوری، استفاده از پرسشنامههای طراحیشده توسط پژوهشگر، سه روشی بوده است که مطالعهی حاضر برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز خود استفاده نموده است. بهجهت آزمون پایایی ابزار اندازه گیری، از آماره آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین، به منظور آزمون روایی محتوایی این ابزار، نظر نخبگان مرتبط با موضوع تحت مطالعه بههمراه ادبیات و تئوریهای نظری موجود مبنا قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که هر یک از فرضیهها بهلحاظ آماری معنادار است و راهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد سازمان بهواسطهی پارامترهای خلق دانش بهطور مثبت و معناداری موثر هستند و نحوه اثرگذاری هر یک از عناصر آمیختههای سبز بر راهبردهای دانشآفرینی یکسان نمیباشد.
برنامه ریزی استراتژیک
حسین احمدی؛ امیر نجفی
چکیده
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ...
بیشتر
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ارزیابی اطلاعات در انواع مختلف عوامل بازار، میزان موفقیت در عرصه بینالمللی را تعیین میکند. اطلاعات بازار خارجی میتواند از ترکیبی از صنعت، بازار و انواع معاملات به دست بیاید. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر و اولویتبندی آنها بر تصمیمگیری بر صادرات کارتهای هوشمند شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی پرداختهشده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش و به دست آوردن نتایج، از نرمافزار SPSS و آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن استفادهشده است. نتایج بهدستآمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر تصمیمگیری صادرات شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی به ترتیب عبارتاند از: 1) محیط قانونی؛ 2) عامل سیاسی؛ 3) فرهنگ؛ 4) عامل اقتصادی؛5) زیرساختار.
تصمیمگیری چند شاخصه
الهه شریعتمداری؛ سید اسماعیل نجفی؛ علی تقی زاده هرات
چکیده
ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧـﺪﮔﯽ اﻧـﺴﺎنﻫـﺎ وﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻓﻮت آنﻫﺎ دارﻧﺪ. از اﯾﻦرو، ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ و مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻠﻞ ﻋـﺪم ﮐـﺎراﯾﯽ وﺿﻌﻒ ﺣﻮزه ﻋﻤﻠﮑﺮدی آنﻫﺎ ازاﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ...
بیشتر
ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧـﺪﮔﯽ اﻧـﺴﺎنﻫـﺎ وﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻓﻮت آنﻫﺎ دارﻧﺪ. از اﯾﻦرو، ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ و مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻠﻞ ﻋـﺪم ﮐـﺎراﯾﯽ وﺿﻌﻒ ﺣﻮزه ﻋﻤﻠﮑﺮدی آنﻫﺎ ازاﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. سازمانها جهت خودارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمانها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی میباشند که مدلهای تعالی دارای این ویژگی است. از این رو ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ نقشه راهی برای تکامل و بلوغ این مراکز از اﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. در این پژوهش امتیازات در قالب 9 معیار اصلی جمع شده و از توانمندسازها به عنوان متغیرهای ورودی و از نتایج به عنوان متغیرهای خروجی استفاده شده است. با استفاده از الگوی تعالی سازمانی بخش سلامت این مراکز مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA) با قابلیت الگویابی پلهای، در 5 سطح بلوغ طبقهبندی گردیدند.