تصمیم گیری براساس محاسبه ارتباط معنایی
گلایول نیازاده؛ فاطمه براتلو؛ سید رضا صالحی امیری؛ عباسعلی قیومی؛ علی اکبر رضایی
چکیده
زبان مهمترین عامل انتقال فرهنگ و میراث از گذشته بوده و نقش تعیین کنندهای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد. در این مقاله، به تبیین نقش زبانهای خارجی در سیاستگذاریهای فرهنگیی ملی و بین المللی ج. ا. ایران پرداخته شده که در عصر پروژه جهانیسازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانیشدن به تعبیر ...
بیشتر
زبان مهمترین عامل انتقال فرهنگ و میراث از گذشته بوده و نقش تعیین کنندهای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد. در این مقاله، به تبیین نقش زبانهای خارجی در سیاستگذاریهای فرهنگیی ملی و بین المللی ج. ا. ایران پرداخته شده که در عصر پروژه جهانیسازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانیشدن به تعبیر موافقین، معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه آماری تحقیق، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور بوده و نتایج نشان می دهد به ترتیب مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهمترین مؤلفه ها در سیاستگذاری فرهنگی ملی و بین المللی در مواجهه با زبانهای خارجی جمهوری اسلامی ایران میباشد. در نهایت با توجه به تهدیدات و فرصتهای محیط داخلی و تهدیدات و فرصتهای محیط خارجی دکترین نوینی در راستای بهبود نظریههای علمی موجود ارائه گردید و در ادامه به کمک مدل بهینهسازی رایگیری مشخصهها و مولفهها رتبهبندی گردید که نتایج به دست آمده در مرحله قبل مورد تایید قرار گرفت.
دادهکاوی و مفاهیم مربوط به آن
حسین صدر؛ مژده نظری سلیمان دارابی؛ زینب خداوردیان
چکیده
هدف: نمرهدهی خودکار آزمونهای تشریحی فرآیند ارزیابی اتوماتیک پاسخهای سوالات مبتنی بر متن با استفاده از روشهای محاسباتی و یادگیری ماشین است. گسترش استفاده از سیستمهای آموزشی هوشمند و اهمیت ارزیابی نیاز به سیستمهای خودکار برای نمرهدهی آزمونها را بیش از پیش افزایش داده است.روش شناسی پژوهش: با توجه به اینکه در فرآیند نمرهدهی ...
بیشتر
هدف: نمرهدهی خودکار آزمونهای تشریحی فرآیند ارزیابی اتوماتیک پاسخهای سوالات مبتنی بر متن با استفاده از روشهای محاسباتی و یادگیری ماشین است. گسترش استفاده از سیستمهای آموزشی هوشمند و اهمیت ارزیابی نیاز به سیستمهای خودکار برای نمرهدهی آزمونها را بیش از پیش افزایش داده است.روش شناسی پژوهش: با توجه به اینکه در فرآیند نمرهدهی خودکار، پاسخهای متنی ارائه شده توسط دانشآموزان با یک پاسخ ایده آل بر اساس میزان شباهت آنها مورد مقایسه قرار میگیرد، میتوان از تکنیکهای محاسبه ارتباط و شباهت معنایی بین متون نیز برای اینکار بهره برد. در این راستا، در این مقاله ابتدا روشهای مختلف محاسبه ارتباط معنایی در کاربرد ارزیابی خودکار آزمونهای تشریحی با هم مقایسه و تاثیر دامنه و اندازه منبع دانش پیشزمینهای روی دقت الگوریتمها بررسی شد. در ادامه، یک رویکرد برای بهبود عملکرد سیستم نمرهدهی خودکار آزمونهای تشریحی معرفی شده که از پاسخهای ارائه شده توسط آزموندهندگان که بالاترین نمره را دریافت کردهاند، به عنوان بازخورد استفاده میکند.یافتهها: برای ارزیابی کارایی روشهای محاسبه شباهت و ارتباط معنایی در کاربرد نمردهدهی خودکار آزمونهای تشریحی و عملکرد مدل پیشنهادی، آزمایشاتی روی مجموعه داده ارائه شده توسط موهلرو میهالسیا که دارای 7 سوال با 630 پاسخ تشریحی است، صورت گرفت.اصالت/ارزش افزوده علمی: بر اساس نتایج حاصل از آزمایشها، نه تنها روشهای محاسبه ارتباط معنایی از کارایی بالایی در حوزه ارزیابی خودکار آزمونهای تشریحی برخوردارند، بلکه استفاده از از بازخورد اتوماتیک نیز میتواند دقت و کارایی روشهای محاسبه ارتباط معنایی برای این هدف به طور قابل توجهی افزایش دهد.