استراتژی های بازاریابی مالی
شهرام اشراق؛ نرگس دل افروز؛ کامبیز شاهرودی؛ یلدا رحمتی
چکیده
هدف: با افزایش شناخت نسبت به نقش برند در موفقیت بازارهای صنعتی، توجه خریداران و تامینکنندگان در بازار صنعتی، شناخت عمده عوامل اثرگذار بر عملکرد برند صنعتی اهمیت مییابد. امروزه صنعت پتروشیمی نقش مهمی در صادرات غیرنفتی ایفا کرده است. بنابراین شرکتهای مرتبط با صنعت پتروشیمی با ایجاد برند صنعتی میتوانند در توسعه اقتصادی کشور نقش ...
بیشتر
هدف: با افزایش شناخت نسبت به نقش برند در موفقیت بازارهای صنعتی، توجه خریداران و تامینکنندگان در بازار صنعتی، شناخت عمده عوامل اثرگذار بر عملکرد برند صنعتی اهمیت مییابد. امروزه صنعت پتروشیمی نقش مهمی در صادرات غیرنفتی ایفا کرده است. بنابراین شرکتهای مرتبط با صنعت پتروشیمی با ایجاد برند صنعتی میتوانند در توسعه اقتصادی کشور نقش موثری داشته باشند. هدف تحقیق تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر عملکرد برند در صنعت پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق از طریق مطالعه ادبیات، مصاحبه با خبرگان مرتبط با صنعت و تجزیه و تحلیل دادهها به دست آمده از طریق تحلیل داده بنیاد، معیارهای اصلی مرتبط با عملکرد برند شناسایی و طبقهبندی شد و در مرحله بعد با استفاده از روش تصمیمگیری دیمتل، ساختار شبکهای علی و معلولی معیارها و زیر معیارها مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: در فاز کیفی در مدل پارادایمی تحقیق، 10 معیار اصلی شناسایی شدند که شامل ارزش ویژه برند، بازده فروش، نوآوری در پاسخگویی، شهرت شرکت، الگوبرداری، سرمایه سازمانی برندمحور، استراتژیهای رقابتی سازمانی، گستردگی توزیع، کیفیت محصولات، تولید و حجم بودند و در نهایت با استفاده از روش تصمیمگیری دیمتل، استراتژیهای رقابتی سازمانی به عنوان بیشترین عامل تاثیرگذار شناسایی شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله ضمن بهرهگیری همزمان از ویژگیهای مناسب روشهای کیفی و کمی، درکی عمیقتری از عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت عملکرد برند صنعت پتروشیمی ارائه داد و با ارائه الگوی جدیدی امکان رقابت پذیری بهتر را در این صنعت فراهم مینماید.
تصمیمگیری چند شاخصه
محمد رضا مهرگان؛ بهروز دری نوگورانی؛ سحر جعفری؛ جمال خانی جزنی
چکیده
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر ...
بیشتر
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی از ادبیات، متغیرها بهواسطه تدوین پرسشنامه دلفی- فازی و همکاری هشت نفر از خبرگان آشنا به حوزه مدیریت و اخلاق غربال شدند. پس از انجام تکرارهای لازم و حد اشباع پاسخها، شاخصها تأیید نهایی شدند. سپس به کمک روش دیمتل فازی به تحلیل و بررسی شاخصها پرداخته شد. درنهایت تکنیک مذکور با تجزیهوتحلیل نظرات خبرگان بهصورت سیستماتیک، اهمیت نسبی و روابط بین آنها را ارائه نمود. تجزیهوتحلیلها نشان داد متغیر «نفوذ مدیران ارشد»، «تأثیر گروه همکاران» و «احساسات/حالت» دارای اهمیت وافری میان متغیرهاست و بر سایر متغیرها تأثیرگذار است. در نقطه مقابل آن «معنویت»، «رقابت تجاری» و «سبک تصمیم» فرد تصمیمگیرنده، نسبت به بقیه عوامل از اهمیت پایینتری برخوردار است. بهطورکلی عوامل متعددی بر اتخاذ یک تصمیم اخلاقی مؤثر هستند، اما نتایج حاکی از آن است که در بعد فردی؛ شخصیت و باروها و ارزشهای فرد تصمیمگیرنده و در بعد موقعیتی، گروههای مرجع نقش پررنگی در اتخاذ یک تصمیم اخلاقی دارند و میتوانند آن را جهتدهی نمایند. لذا مستلزم تعمق بیشتر است تا با آگاهی بخشی به فردی که در مقام تصمیم قرار میگیرد، کنترل بیشتر و نظارت دقیقتری بر روی پیامد تصمیم صورت پذیرد.