برنامه ریزی استراتژیک
سجاد مرادی
چکیده
هدف: این مقاله به مطالعه مساله برنامهریزی پرورش ماهی در زنجیرههای مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص میپردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخمریزی در زنجیرههای مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دورههای مختلف میباشد.روششناسی پژوهش: در این مطالعه، یک فرمولبندی جدید در ...
بیشتر
هدف: این مقاله به مطالعه مساله برنامهریزی پرورش ماهی در زنجیرههای مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص میپردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخمریزی در زنجیرههای مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دورههای مختلف میباشد.روششناسی پژوهش: در این مطالعه، یک فرمولبندی جدید در قالب یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته ارایه شده است که میتواند جواب بهینه مساله را در مدت زمان کوتاهی پیدا کند. در مدل پیشنهادی جدید، برخی از مراحل میانی زنجیره پرورش ماهی که هیچ تاثیری بر تصمیمات کلیدی ندارند، نادیده گرفته میشوند و درنتیجه اندازه و پیچیدگی مدل پیشنهادی بدون نادیده گرفتن فرضیات حاکم بر مساله و از دست رفتن بهینگی جوابها کاهش مییابد.یافتهها: پس از پیادهسازی مدل پیشنهادی، با استفاده از نمونه دادههای مختلف، مشاهده میشود که اندازه مدل، تعداد متغیرها و زمان اجرای آن در مقایسه با مدل مشابه کمتر است و با وجود اضافه کردن فرضیات واقعی جدیدی به مساله، این مدل قادر است در زمان کوتاهی جواب مساله شامل حجم و زمان تخمریزی در هر زنجیره پرورش، زمان صید و نیز پذیرش یا رد تقاضاهای عمده را در دورههای مختلف بهصورت بهینه تعیین کند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مطالعه برای مساله زمانبندی زنجیرههای پرورش ماهی و مدیریت فروش که تاکنون مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است، یک مدل جدید برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته ارایه شده است که در مقایسه با مدل موجود قبلی هم فرضیات واقعی بیشتری در آن لحاظ شده است و هم زمان اجرای کمتری دارد.