برنامه ریزی استراتژیک
زهرا جوربنیان؛ علی سرورخواه؛ سید احمد عدالت پناه
چکیده
در شرایط رقابت فزاینده، راههای مختلفی برای حفظ، بقا یا رشد سازمان قابل تصور است؛ یکی موثرترین ابزارها در مواجهه با چالش فوق وفادارسازی مشتریان است. بهمنظور وفادارسازی مشتریان، استراتژیهای مختلفی در ادبیات موضوع از سوی پژوهشگران مورد اشاره قرار گرفته است که سازمانها میتوانند، بسته به شرایط، یک یا ترکیبی از آنها را مورد ...
بیشتر
در شرایط رقابت فزاینده، راههای مختلفی برای حفظ، بقا یا رشد سازمان قابل تصور است؛ یکی موثرترین ابزارها در مواجهه با چالش فوق وفادارسازی مشتریان است. بهمنظور وفادارسازی مشتریان، استراتژیهای مختلفی در ادبیات موضوع از سوی پژوهشگران مورد اشاره قرار گرفته است که سازمانها میتوانند، بسته به شرایط، یک یا ترکیبی از آنها را مورد استفاده قرار دهند. در چنین شرایطی، مدیران با تعدادی استراتژی در دسترس مواجه میشوند که لازم است از میان آنها مناسبترین استراتژی(ها) را انتخاب کنند. هدف مطالعه حاضر ارایه یک رویکرد ترکیبی برای اولویتبندی استراتژیهای وفادارسازی مشتری است.
در این پژوهش، رویکرد ماترسی به تحلیل استواری مورد استفاده قرار گرفته و در الگوریتم پیشنهادی، برای اولویتبندی استراتژی، از تلفیق آن با مفاهیم برنامهریزی استراتژیک (استراتژیهای حاصل از اهداف راهبردی و تحلیل SWOT) استفاده شده است. رویکرد پیشنهادی در یک مطالعه موردی در ارتباط با اولویتبندی استراتژیهای وفادارسازی مشتریان یک مزون پوشاک در شهرستان رامسر پیادهسازی شد.
نتایج نشان داد با توجه به متغیرهای اثرگذار محیطی (ارزش پول ملی، دسترسی به بازار و مواد اولیه، تغییر در سبک زندگی، امنیت سرمایهگذاری، ارتباط دولت با بخش خصوصی و سرعت تغییر فناوری)، استراتژیهای انتخاب عرضهکننده، انتخاب پیمانکار و جذب اسپانسر بالاترین اولویت را دارند. پس از آنها، استراتژیهای تبلیغات محیطی، تولید مشارکتی و مدیریت ارتباط با مشتری در رتبههای بعدی قرار گرفتند. خروجیهای رویکرد پیشنهادی نشان میدهد که با توجه به شرایط قابل پیشبینی برای آینده کشور، استراتژیهایی دارای اولویت بالاتر هستند که خطرات محیطی و تاثیرشان بر کسبوکار را در کمینه ممکن حفظ میکنند.
پیشینه مطالعاتی بیانگر آن است که در بیشتر موارد، رویکردهای کلاسیک برنامهریزی استراتژیک (QSPM) یا رویکردهای تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) مورد استفاده قرار میگیرند. این رویکردها علیرغم توانمندیها و ویژگیهایی که دارند، در مواجهه با شرایط متغیر و دگرگونشونده (عدمقطعیت آینده) با مشکل مواجه میشوند. رویکرد جایگزین، یعنی تحلیل استواری، توانایی مورد توجه قرار دادن آیندههای بدیل را داراست، اما امکان تعریف استراتژیهای در دسترس را ندارد. بر این اساس، ترکیب رویکرد ماتریسی به تحلیل استواری با رویکردهای کلاسیک برنامهریزی استراتژیک پاسخی برای مساله فوق خواهد بود.
تصمیمگیری چند شاخصه
سید احمد عدالت پناه
چکیده
هدف: طراحی مدل/رویکرد مناسب برای مسئله تصمیمگیری (بهویژه تصمیمهای استراتژیک) در فضایی که با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه است همواره یکی از اهداف پژوهشگران بوده است. هدف این پژوهش نیز پیشنهاد رویکردی است که قادر باشد ضمن در نظر گرفتن ابعاد فوق، پاسخ مناسبی برای چالش انتخاب گزینه برتر در رویکرد ماتریسی تحلیل استواری ارائه دهد.روششناسی ...
بیشتر
هدف: طراحی مدل/رویکرد مناسب برای مسئله تصمیمگیری (بهویژه تصمیمهای استراتژیک) در فضایی که با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه است همواره یکی از اهداف پژوهشگران بوده است. هدف این پژوهش نیز پیشنهاد رویکردی است که قادر باشد ضمن در نظر گرفتن ابعاد فوق، پاسخ مناسبی برای چالش انتخاب گزینه برتر در رویکرد ماتریسی تحلیل استواری ارائه دهد.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، با تبدیل درایههای ماتریس تصمیم تحلیل استواری به عناصر فازی مردد و با استفاده از تابع امتیاز، گزینه برتر شناسایی میشود.یافتهها: پیادهسازی رویکرد پیشنهادی در چهار مسئله مختلف که در پژوهشهای پیشین با چالش انتخاب گزینه برتر مواجه شده بودند نشان داد با بهرهگیری از عناصر فازی مردد میتوان به پاسخ مناسبتری دست یافت.اصالت/ارزش افزوده علمی: توسعه رویکرد ماتریسی تحلیل استواری بهمنظور برطرف کردن مسئله انتخاب استراتژی در شرایط برابری میزان استواری گزینهها.