نظریه بازی ها
حامد جعفری
چکیده
هدف: در این تحقیق از یک نوع ضایعات بازیافتی برای تولید یک محصول خاص استفاده میگردد. بدین منظور زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات در نظر گرفته میشود. ابتدا تقاضای محصول در بازار بر اساس قیمت آن تعیین میگردد، سپس تولیدکننده برای برآوردن تقاضای مشتریان و تولید محصول، از یک نوع ضایعات بازیافتی ...
بیشتر
هدف: در این تحقیق از یک نوع ضایعات بازیافتی برای تولید یک محصول خاص استفاده میگردد. بدین منظور زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات در نظر گرفته میشود. ابتدا تقاضای محصول در بازار بر اساس قیمت آن تعیین میگردد، سپس تولیدکننده برای برآوردن تقاضای مشتریان و تولید محصول، از یک نوع ضایعات بازیافتی با نرخ بازیافتپذیری مشخص استفاده مینماید. انبار ضایعات، مواد بازیافتی را جمعآوری نموده و بازیافتکننده آنها را بازیافت میکند. تولیدکننده میتواند مواد بازیافتی موردنیاز خود را از دو کانال مختلف تهیه کند. وی میتواند ضایعات بازیافتی موردنیاز خود را بهصورت بازیافتنشده از انبار ضایعات خریداری نموده و سپس آنها را بازیافت و مورداستفاده قرار دهد یا اینکه این مواد را بهصورت بازیافتشده از بازیافتکننده تهیه کند. در واقع تولیدکننده با توجه به شرایط موجود، یکی از این دو کانال را انتخاب خواهد نمود.روششناسی پژوهش: برای اتخاذ تصمیمات تحت هرکدام از کانالهای ایجادشده، از رویکرد نظریه بازی استفاده میشود. بدین منظور برای یافتن جواب مساله تحت رقابت ایجادشده، بازی استکلبرگ که در آن تولیدکننده دارای قدرت تصمیمگیری بیشتر و انبار ضایعات و بازیافتکننده دارای قدرتهای تصمیمگیری کمتری هستند، بهکار گرفته میشود.یافتهها در نهایت استراتژیهای تعیینشده مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بهدستآمده ارایه میگردند. نتایج حاکی از آن هستند که تولیدکننده میتواند تحت یک شرایط مرزی هرکدام از دو کانال پیشنهادی را انتخاب نماید. همچنین با افزایش نرخ بازیافتپذیری ضایعات مورداستفاده برای تولید محصول، سود اعضای زنجیرهتامین مورد بررسی بهبود خواهند یافت.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این تحقیق بهمنظور تامین مواد اولیه ضایعاتی موردنیاز برای تولید محصولات از رویکرد نظریه بازی و مفهوم انتخاب کانال استفاده میگردد. میتوان گفت که ایده استفاده از مفهوم انتخاب کانال برای تامین مواد اولیه ضایعاتی موردنیاز در تولید محصولات تحت زنجیرهتامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.
تصمیمگیری چند شاخصه
مریم موسوی نقلی؛ محمدتقی رضوان
چکیده
هدف: آیندهپژوهی صنعت آلومینیوم بهعنوان یک صنعت استراتژیک و یکی از محورهای توسعه پایدار موردتوجه سیاستگذاران و برنامهریزان کشور است تا شناختی از آینده در قالب عناصر قابل پیشبینی فراهم شود. هدف این مقاله، شناسایی و تحلیل سناریوهای پیشروی صنعت آلومینیوم و درنهایت، تحلیل بازار آن، برای ترسیم چشماندازی صحیح از آینده و انتخاب ...
بیشتر
هدف: آیندهپژوهی صنعت آلومینیوم بهعنوان یک صنعت استراتژیک و یکی از محورهای توسعه پایدار موردتوجه سیاستگذاران و برنامهریزان کشور است تا شناختی از آینده در قالب عناصر قابل پیشبینی فراهم شود. هدف این مقاله، شناسایی و تحلیل سناریوهای پیشروی صنعت آلومینیوم و درنهایت، تحلیل بازار آن، برای ترسیم چشماندازی صحیح از آینده و انتخاب استراتژی مناسب در این صنعت است.روششناسی پژوهش: این مقاله، پس از شناسایی متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر توسعه صنعت آلومینیوم از طریق مصاحبه با خبرگان و متخصصان و تعیین احتمال وقوع آن متغیرها با پرسشنامه تکمیلشده توسط خبرگان، سناریوهای مشخصی تدوین میشود. اثرات متقابل متغیرها با استفاده روش دیمتل فازی تعیین خواهد شد و ماتریس حاصل از دیمتل، تشکیلدهنده بخشی از سوپر ماتریس فرآیند تحلیل شبکهای خواهد بود. برای تحلیل بازار صنعت آلومینیوم از نظریه بازی در دو قالب درنظر گرفتن رقابت بین بازیگران و درنظر گرفتن امکان همکاری و ائتلاف بین بازیگران استفاده خواهد شد تا بتوان نقاط تعادلی در بین حالتهای موجود از گزینههای استراتژیک بازیگران و سناریوهای این صنعت را جستجو کرد.یافتهها: نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که امکان وقوع «افزایش تورم»، بیشترین احتمال و «افزایش سرمایهگذاری در کشور»، کمترین احتمال متغیر را دارد و «رفع تحریمها» تاثیرگذارترین متغیر و «تولید و صادرات» تاثیرپذیرترین متغیر محسوب میشود. پنج سناریو بهصورت «سناریوی دشوار ایران در فضای معمول جهانی»، «سناریوی فاجعه ایران در فضای معمول جهانی، «سناریوی فاجعه برای ایران در فضای سخت جهانی»، «سناریوی ایران در حال پیشرفت در فضای معمول جهانی» و «سناریوی فضای مطلوب ایران در فضای سخت جهانی» رتبهبندی شدند. سه بازیگر اصلی یعنی سیاستگذار، اسملتر و پاییندست شناسایی و ۱۳ گزینه استراتژیک در قالب سرمایهگذاری، قیمتگذاری، صادرات، نرخ انرژی در جهات و شکلهای مختلف استخراج شدند. ترجیحات بازیگران در سناریوهای مختلف بر اساس 12 حالت تبیین و برای هریک از سناریوها بر اساس نقاط تعادلی مختلف، حالتهای منتخب استخراج میشوند.اصالت/ارزش افزوده علمی: آیندهپژوهی زمینه اصلی این مقاله بوده است که با تحلیل صنعت آلومینیوم و فعالیت بازیگران اصلی فعال در این صنعت، تصویری از آینده این صنعت شامل کل زنجیره ارزش در یک افق پنجساله را ترسیم میکند.
نظریه بازی ها
حامد جعفری
چکیده
هدف: محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آنها از ضایعات پلاستیکی استفاده میشود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمعآوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق زنجیرهتامینی شامل انبار ضایعات، بازیافتکننده و تولیدکننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات ...
بیشتر
هدف: محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آنها از ضایعات پلاستیکی استفاده میشود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمعآوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق زنجیرهتامینی شامل انبار ضایعات، بازیافتکننده و تولیدکننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات پلاستیکی بهعنوان مواد اولیه موردنیاز برای تولید یک محصول استفاده میشود. تحت زنجیرهتامین مذکور انبار ضایعات، ضایعات پلاستیکی موردنیاز را بهصورت بازیافتنشده جمعآوری نموده و بازیافتکننده آنها را بازیافت میکند. سپس تولیدکننده با استفاده از ضایعات پلاستیکی بازیافتشده، محصول نهایی را تولید و تقاضای مشتریان را برآورده مینماید. در این ساختار انبار ضایعات قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافتنشده، بازیافتکننده قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافتشده و تولیدکننده قیمت محصول نهایی را تعیین میکنند.روششناسی پژوهش: با استفاده از رویکرد نظریه بازی، تصمیمات مطرحشده تحت زنجیرهتامین موردبررسی اتخاذ میشوند. فرض میگردد که قدرت تصمیمگیری تولیدکننده بیشتر از انبار ضایعات و بازیافتکننده است. به همین منظور از یک بازی استکلبرگ که در آن تولیدکننده رهبر و انبار ضایعات و بازیافتکننده پیرو تصمیمات تولیدکننده هستند، برای قیمتگذاری ضایعات پلاستیکی و محصول نهایی استفاده میشود.یافتهها: نتایج نشان میدهند که قدرتهای تصمیمگیری انبار ضایعات و بازیافتکننده تاثیری بر روی قیمت و تقاضای محصول نهایی ندارند. سود تخصیص دادهشده به تولیدکننده در حالتهایی که انبار ضایعات و بازیافتکننده دارای قدرتهای تصمیمگیری متفاوتی هستند، یکسان بوده و این مقدار بیشتر از حالتی است که آنها قدرتهای تصمیمگیری مشابهی دارند. همچنین، هرچقدر تقاضای محصول نهایی نسبت به قیمت آن حساستر باشد، سود اعضا کمتر خواهد بود.اصالت/ارزشافزوده علمی: استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات، رویکردی موثر برای توسعه پایداری و کاهش آلودگی محیطزیست است. در این تحقیق از ضایعات پلاستیکی برای تولید محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف در زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات استفاده میشود. همچنین برای اتخاذ تصمیمات رویکرد نظریه بازی بهکار گرفته میشود. میتوان گفت که در تحقیق فعلی ایده استفاده از رویکرد نظریه بازی برای استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات تحت زنجیرهتامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.