الگوریتمهای فراابتکاری
سامیران خواجه زاده؛ شادی شاهوردیانی؛ امیر دانشور؛ مهدی معدنچی زاج
چکیده
یکی از جذابترین حوزههای تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان بهینهسازی پرتفوی سهام است. در تصمیمگیری بهمنظور سرمایهگذاری، دو عامل از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مبنای سرمایهگذاری میباشد. این دو عامل ریسک و بازده هستند و در این رابطه، بررسی و مطالعه سرمایهگذاران در جهت انتخاب بهترین سبد سرمایهگذاری با توجه به میزان ...
بیشتر
یکی از جذابترین حوزههای تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان بهینهسازی پرتفوی سهام است. در تصمیمگیری بهمنظور سرمایهگذاری، دو عامل از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مبنای سرمایهگذاری میباشد. این دو عامل ریسک و بازده هستند و در این رابطه، بررسی و مطالعه سرمایهگذاران در جهت انتخاب بهترین سبد سرمایهگذاری با توجه به میزان ریسک و بازده آن انجام میشود. پرتفوی به ترکیبی از داراییها گفته میشود که توسط یک سرمایهگذار برای سرمایهگذاری تشکیل میشود. فرآیند انتخاب سبد سهام یکی از مسائلی است که موردتوجه محققین زیادی بوده است. هدف این تحقیق ایجاد سبد بهینه سهام با استفاده از دادههای پیشبینیشده میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل دادههای مالی شرکتهای بورس ایران طی سالهای 1390 تا 1397 میباشد. در این پژوهش با استفاده از الگوریتم رگرسیون لبه اقدام به پیشبینی بازده سهام شده است و درنهایت با استفاده از روش مارکوف و الگوریتم خوشهبندی طیفی فیلتر لازم جهت انتخاب دادههای اولیه مناسب انجام شد و روش فراابتکاری فرهنگی با دادههای پیشبینی، سبد بهینه سهام را برای گروه سرمایهگذار با تمایلات ریسکپذیر و همچنین ریسک گریز ارائه کرد. نتایج تحقیق نشان میدهد که الگوریتم فراابتکاری فرهنگی با توجه به روش شارپ توانایی ایجاد سبد بهینه سهام با استفاده از دادههای پیشبینیشده را با روش مارکویتز برای سرمایهگذاران ریسکپذیر و ریسک گریز دارد.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
الهام فاضلی ویسری؛ محمد جواد تقی پوریان؛ رضا طاولی؛ قیدر قنبرزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفهها و توسعه یک الگو جهت ارائه قوانین بهینه بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای آنلاین میباشد. یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سهگانه X، Y و Z (نسل بازاریابی ملینیوم) و دربخش کمی شامل 460 نفر از خریداران آنلاین میباشد. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفهها و توسعه یک الگو جهت ارائه قوانین بهینه بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای آنلاین میباشد. یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سهگانه X، Y و Z (نسل بازاریابی ملینیوم) و دربخش کمی شامل 460 نفر از خریداران آنلاین میباشد. ابزار گردآوری دادهها دربخش کیفی تکنیک فرافکنی میباشد و از مصاحبه عمیق استفاده شده است. با استفاده از نرمافزار MAXQDA مصاحبهها تحلیل و جمعبندی شده که از این طریق شش مولفه شناسایی گردید و سپس دربخش کمی از 12 خبره برای تعیین شاخص لاوشه استفاده شد و در ادامه تحلیل عاملی اکتشافی بهوسیله نرمافزار SPSS انجام گرفت. از آنجا که انتخاب موثرترین مولفههای جدید بازاریابی ویروسی میتواند تاثیر زیادی در دقت مدل بازاریابی ویروسی در کسبوکارهای آنلاین داشته باشد، جهت شناسایی تاثیرگذارترین مولفهها از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک استفاده شد که نرمافزارهای بهکارگرفته شده در اینبخش WEKAو RAPIDMINERمیباشد. در نهایت با استفاده از روش درخت تصمیم قوانین بهینهسازی بازاریابی ویروسی شناسایی گردید. یافتهها ابتدا دربخش کیفی حاکی از آن است که ترغیب آنلاین، اعتماد آنلاین، پشتیبانی آنلاین، خدمات آنلاین، جذابیت آنلاین و ریسکپذیری آنلاین بعنوان مولفههای بازاریابی ویروسی میباشند. در ادامه دربخش کمی و الگوریتم ژنتیک نشان داد که مولفهی ریسکپذیری آنلاین نمیتواند بهعنوان مولفه اثرگذار جهت مدلسازی و استخراج قوانین بازاریابی ویروسی بهکار گرفته شود، بنابراین از میان شش مولفه حذف گردید
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
مسعود ربانی؛ مریم توجیدی فرد؛ محمد پرتوی؛ حامد فرخی اصل
چکیده
در دنیای امروز، برطرف کردن نیازهای بهداشتی و درمانی بیماران در منزل دارای فواید متعددی است. با ارائه خدمات درمانی بهصورت منظم و بهموقع، علاوه بر کاهش هزینهها، روند بهبودی بیمار نیز سرعت مییابد. در این مقاله، یک مسئله مسیریابی وسایل نقلیه چند انباره با در نظر گرفتن پنجره زمانی و تقاضای فازی در نظر گرفتهشده است. این مسئله، ...
بیشتر
در دنیای امروز، برطرف کردن نیازهای بهداشتی و درمانی بیماران در منزل دارای فواید متعددی است. با ارائه خدمات درمانی بهصورت منظم و بهموقع، علاوه بر کاهش هزینهها، روند بهبودی بیمار نیز سرعت مییابد. در این مقاله، یک مسئله مسیریابی وسایل نقلیه چند انباره با در نظر گرفتن پنجره زمانی و تقاضای فازی در نظر گرفتهشده است. این مسئله، درصدد است تا با مدلهای ریاضی و بهینهسازی بهگونهای عمل کند که مسافت طی شده، زمان کل سفر، تعداد وسایل حملونقل و تابع هزینه حملونقل حداقل گردد و با در نظر گرفتن پنجره زمانی سخت، جهت ملاقات بیماران، رضایت بیماران افزایش یابد. این مسئله جزء مسائل پیچیده و متعلق به کلاس NP-hard است و حل آن از طریق برنامهریزی خطی و نرمافزارهای موجود مدتزمان بالایی را به خود اختصاص میدهد. لذا در این مقاله برای حل آن از دو رویکرد فرا ابتکاری شامل الگوریتم ژنتیک و بهینهسازی ازدحام ذرات استفادهشده است. با توجه به حساسیت الگوریتمهای فرا ابتکاری به مقدار پارامترهایشان، برای تنظیم این پارامترها از متدولوژی سطح پاسخ استفادهشده است. تعدادی مسئله برای نشان دادن کارایی الگوریتمهای پیشنهادی حلشده است و نتایج محاسباتی با نرمافزار GAMS مقایسه شده است.