عباس نصوحی؛ اکبر اعتباریان؛ مهربان هادی پیکانی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل انتظارات متقابل در رابطه فرد و سازمان (فرد بهعنوان اربابرجوع) در سازمانهای دولتی و خدمترسان شهر اصفهان براساس رویکرد پدیدارشناسی است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل انتظارات متقابل در رابطه فرد و سازمان (فرد بهعنوان اربابرجوع) در سازمانهای دولتی و خدمترسان شهر اصفهان براساس رویکرد پدیدارشناسی است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری [1] استفاده شد. برای روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه دنزین و لینکلن [2] (روایی بیرونی، روایی توصیفی و روایی تفسیری) استفاده گردید. همچنین جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از نسبت روایی محتوایی لاوشه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات روش اصلاحشده استوتیک-کلایزی به کار گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، 17 نفر از خبرگان و تعداد 19 نفر از مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی و خدمترسان و 35 نفر از اربابرجوع این سازمانها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای موردنیاز طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری گردید. در مرحله دوم، برای بررسی ارتباط و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بین مولفهها بهدستآمده از روش تکنیک دیمتل استفاده شد. همچنین گپ موجود بین تقاضاهای سازمان و عرضههای اربابرجوع از طریق پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش آزمون مقایسه زوجی، شناسایی گردید.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که در بین مولفههای پرسشنامه سازمان، بیشترین گپ در مولفه «قانون مداری و پرهیز از شیوههای غیرقانونی» و کمترین گپ در مولفه «مشارکت در نظامهای سازمانی مرتبط با اربابرجوع» میباشد. در پرسشنامه سازمان، پاسخگویان (که کارکنان هستند) ادعا میکنند که عرضههای اربابرجوع به سازمان بسیار کمتر از تقاضاهای سازمان از اربابرجوع میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج این تحقیق میتواند در بسط نظری رابطه بین سازمانهای دولتی و خدمترسان و اربابرجوع موثر باشد و خطمشی گذاران و مدیران نیز با ایجاد ساختارهای هوشمندانه بتوانند انتظارات اربابرجوع و کارکنان سازمانهای دولتی را کاهش دهند و شرایط مساعدتری برای خدمتدهی و دریافت خدمات فراهم سازند.
تصمیمگیری چند شاخصه
مجتبی اکبریان؛ سید اسماعیل نجفی
چکیده
استراتژی اصلی ترین منبع رشد بلند مدت سازمانها می باشد و در صورت عدم اجرای موفق آنها ، حتی اگر بهترین استراتژیها اتخاذ شده باشد این فرآیند بیهوده است. از مهمترین مراحل در اجرای استراتژیها بوسیله کارت امتیازی متوازن، تخصیص منابع برای اجرای برنامه های اقدام استراتژیک می باشد. با توجه به محدودیت منابع سازمانها در اجرای استراتژی، اولویت ...
بیشتر
استراتژی اصلی ترین منبع رشد بلند مدت سازمانها می باشد و در صورت عدم اجرای موفق آنها ، حتی اگر بهترین استراتژیها اتخاذ شده باشد این فرآیند بیهوده است. از مهمترین مراحل در اجرای استراتژیها بوسیله کارت امتیازی متوازن، تخصیص منابع برای اجرای برنامه های اقدام استراتژیک می باشد. با توجه به محدودیت منابع سازمانها در اجرای استراتژی، اولویت بندی اهداف استراتژیک با در نظر گرفتن روابط علت و معلولی اهداف استراتژیک در نقشه استراتژی برای تخصیص منابع ضروری می باشد. لذا در این مقاله پس از ترسیم روابط علت و معلولی اهداف استراتژیک در نقشه استراتژی به وسیله روش دیمتل به صورت شبکه ای، اولویت بندی اهداف استراتژیک شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با استفاده از روش فرآیند تجزیه و تحلیل شبکه انجام شده است. سپس منابع لازم جهت اجرای برنامه های اقدام استراتژیک کارت امتیازی متوازن بر اساس اولویت بندی اهداف استراتژیک مذکور تخصیص یافته است.