تصمیمگیری چند شاخصه
مجتبی موحدی؛ مهدی همایونفر؛ مهدی فدایی؛ منصور صوفی
چکیده
هدف: الگوریتمهای خوشهبندی، ابزارهای مفیدی برای درک ساختار دادهها و طبقهبندی آنها در مجموعه دادههای مختلف میباشند. باتوجه به اهمیت بهکارگیری این الگوریتمها در تحلیل دادههای بازارهای مالی که از حجم و گستردگی بالایی برخوردارند، این پژوهش بهمنظور انتخاب بهترین الگوریتم خوشهبندی برای خوشهبندی ...
بیشتر
هدف: الگوریتمهای خوشهبندی، ابزارهای مفیدی برای درک ساختار دادهها و طبقهبندی آنها در مجموعه دادههای مختلف میباشند. باتوجه به اهمیت بهکارگیری این الگوریتمها در تحلیل دادههای بازارهای مالی که از حجم و گستردگی بالایی برخوردارند، این پژوهش بهمنظور انتخاب بهترین الگوریتم خوشهبندی برای خوشهبندی شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران در حوزه مالی از الگوریتمهای خوشهبندی مختلف استفاده نموده و به ارزیابی اعتبار این الگوریتمها و انتخاب بهترین الگوریتم پرداخته است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی و از نوع کمی (مدلسازی ریاضی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 403 شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران در سال 98 است که عملکرد آنها براساس چهار معیار مالی ارزیابی شده است.یافتهها: پس از خوشهبندی شرکتهای موردبررسی توسط پنج الگوریتم خوشهبندی K-Means، EM، COBWEB، الگوریتم مبتنیبر چگالی و روش وارد، از هفت شاخص RS، DB، دان، SD، خلوص، آنتروپی و زمان برای ارزیابی الگوریتمهای خوشهبندی استفاده گردید. در نهایت، عملکرد نهایی الگوریتمهای بهکار رفته براساس روشهای تاپسیس، ویکور و تحلیل پوششی دادهها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. براساس نتایج، روش K-Means از عملکرد بهتری در خوشهبندی شرکتها براساس مجموعه دادههای مالی برخوردار است.اصالت/ارزش افزوده علمی: از آنجاییکه هیچ الگوریتم خوشهبندی نمیتواند بهترین عملکرد را در تمام اندازهگیریها برای هر مجموعه داده داشته باشد، این پژوهش ضمن بهکارگیری ترکیبی از معیارهای چندگانه بهمنظور تجزیهوتحلیل الگوریتمهای خوشهبندی دادههای مربوط به حوزه ارزیابی عملکرد مالی شرکتها، به ارایه پیشنهاداتی پرداخته و نتایج این پژوهش برای سرمایهگذاران حوزه مالی کاربرد موثر داشته که منجر به انتخاب بهینه سبد سرمایهگذاری میشود.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
سیده عارفه موسوی عرب؛ مهدی همایونفر؛ مهدی اجلی
چکیده
هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه ...
بیشتر
هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه (فرآیند تحلیل شبکهای و واسپاس فازی) است.روششناسی پژوهش: پژوهش پیشروبه لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر روش از نوع توصیفی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع کمی- مدلسازی ریاضی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبان کسب و کارهای آنلاین در شهر رشت تشکیل میدهند.یافته ها: پس از مرور مبانی نظری و شناسایی شاخصهای ارزیابی فروشگاههای آنلاین، این شاخصها بر مبنای منظرهای چهارگانه BSC طبقهبندی گردیدند. در ادامه اهمیت شاخصها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای فازی تعیین گردید که در میان آنها مدیریت عملیات (15848/0)، فروش (14957/0)، سهم بازار (13710/0)، رضایت مشتری (12409/0) و ارتباط با مشتری (11527/0) به ترتیب دارای بالاترین اهمیت میباشند. نهایتاً، بر پایه نتایج ارزیابی 10 فروشگاه آنلاین ایرانی توسط تکنیک واسپاس فازی، فروشگاههای دیجی کالا، دیجی استایل و چاره در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش به ارزیابی و رتبهبندی برندهای فروشگاهی آنلاین B2C با رویکردآمیخته فرآیند تحلیل شبکهای فازی و واسپاس فازی پرداخته شد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.