تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
بهزاد معصومی؛ حسنعلی آقاجانی؛ احمد جعفرنژاد؛ محمد مهدی موحدی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بهینه سازی لجستیک بشردوستانه برای افزایش هماهنگی میان بازیگران در فاز حین و پس از فاجعه است و درصدد تحقق، کمینه کردن هزینههای امدادرسانی ، کمینه کردن زمان امدادرسانی و کمینه کردن هزینه بازسازی زیرساختها و مسکن افراد آسیب دیده می باشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر انواع جهتگیریهای پژوهش، جزء پژوهشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بهینه سازی لجستیک بشردوستانه برای افزایش هماهنگی میان بازیگران در فاز حین و پس از فاجعه است و درصدد تحقق، کمینه کردن هزینههای امدادرسانی ، کمینه کردن زمان امدادرسانی و کمینه کردن هزینه بازسازی زیرساختها و مسکن افراد آسیب دیده می باشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر انواع جهتگیریهای پژوهش، جزء پژوهشهای توسعهای است؛ چون سعی دارد که مدلهای موجود در طراحی شبکه لجستیک بشردوستانه را گسترش دهد و بهینهسازی دو فاز حین و بعد فاجعه در نظر بگیرد . مدل پیشنهادی این تحقیق با استفاده از الگوریتم ژنتیک چندهدفه و ازدحام ذرات چندهدفه، حل شده است.یافتهها: اجرای این مطالعه منجر به کاهش هزینههای مکانیابی- مسیریابی و بازسازی در زنجیره تامین بشردوستانه و همچنین کاهش زمان امدادرسانی به افراد آسیب دیده و افزایش رضایتمندی آنان خواهد شد. همچنین میتوان به کمک این مسئله موجودی محصولات امدادی را کاهش داد. برنامهریزی مناسب در فرایندهای لجستیک بشردوستانه به خصوص در فاز هماهنگی بازسازی با توجه به بودجه محدود دولتها و استفاده مناسب از منابع خواهد شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: یکی از نوآوریهای این مطالعه کاهش هزینه بازسازی بعد از وقوع لزله از زلزله میباشد. مطالعات متعددی در راستای بازیابی فاجعه انجام شد. در طول دو دهه گذشته، عملیات امدادی مرحله پاسخ توسط تعداد قابل توجهی از محققان مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، موضوع برنامه های بازیابی و بازسازی پس از فاجعه به اندازه کافی در مجامع علمی و عملی مورد بحث قرار نگرفته است.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
زینب اسدی؛ حسنعلی آقاجانی؛ محمد ولی پور خطیر؛ عرفان بابایی تیرکلایی
چکیده
هدف: همهگیری کرونا منجر به ایجاد بحران فراوانی در زمینه سلامت جامعه و همچنین بحث صنایع و کسب و کارها شده است. در این راستا، صنعت تجهیزات پزشکی نقش حیاتی در مدیریت بحران و ارائه خدمات پزشکی داشت که با چالشهای فراوانی مانند مشکل در تامین مواد اولیه، تولید و توزیع محصولات و نوسان شدید در میزان تقاضا مواجه شدند. از مهمترین مسائل در زنجیره ...
بیشتر
هدف: همهگیری کرونا منجر به ایجاد بحران فراوانی در زمینه سلامت جامعه و همچنین بحث صنایع و کسب و کارها شده است. در این راستا، صنعت تجهیزات پزشکی نقش حیاتی در مدیریت بحران و ارائه خدمات پزشکی داشت که با چالشهای فراوانی مانند مشکل در تامین مواد اولیه، تولید و توزیع محصولات و نوسان شدید در میزان تقاضا مواجه شدند. از مهمترین مسائل در زنجیره تامین تجهیزات پزشکی، مساله انتخاب تامینکننده میباشد که در این پژوهش به مطالعه مساله انتخاب تامینکننده با در نظر گرفتن ابعاد مفاهیم نوظهور زنجیره تامین بادوام و انقلاب صنعتی پنجم (مفاهیمی هستند که پس از همهگیری کرونا به شدت مورد توجه قرار گرفتند) پرداخته شده است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش یک رویکرد تصمیم گیری ترکیبی فازی به منظور مطالعه مساله انتخاب تامینکننده بادوام با در نظر گرفتن ابعاد انقلاب صنعتی پنجم ارائه شده است. در مرحله اول، با بررسی ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان، شاخصهای مساله تحقیق (معیارها و زیرمعیارها) استخراج شده و با روش بهترین بدترین فازی وزن آنها محاسبه میگردد. در مرحله بعد، تامینکنندگان منتخب، با استفاده از روش ویکور فازی، مورد ارزیابی قرار میگیرند. همچنین برای نشان دادن استواری و اعتبار رویکرد پیشنهادی ، نتایج آن با رویکردهای سنتی مقایسه میشود.
یافتهها: در این پژوهش، شاخصهای اصلی مساله تحقیق شامل شش معیار و 34 زیرمعیار با توجه به ماهیت مساله تحقیق، مورد بررسی قرار گرفته و وزن آنها محاسبه گردید. براساس نتایج بهدستآمده، معیار عمومی بیشترین وزن و معیار انسان محوری کمترین وزن را دارا میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که در کنار معیارهای عملکردی مانند هزینه و کیفیت، معیارهای دیگری مانند قابلیت اطمینان، قابلیت فنی، کنترل آلودگی، کاهش ریسک و سرویس نیز نقش تعیین کنندهای در فرایند انتخاب تامینکنندگان در دنیای رقابتی امروز دارند که مدیران باید توجه ویژهای به آنها داشته باشند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این پژوهش میتواند به مدیران صنعتی و سازمانی کمک کند تا تامینکنندگان بالقوه خود را بر مبنای ابعاد مهم و تاثیرگذار انقلاب صنعتی پنجم و زنجیره تامین بادوام ارزیابی کرده و بهترین آنها را انتخاب کنند که میتواند به طور قابل توجهی منجر به بهبود عملکرد و کارایی کسب و کار آنها شود.
ابراهیم علیخان گرگانی؛ حسنعلی آقاجانی؛ مرضیه گرجی پشتی؛ قربانعلی آقا احمدی
چکیده
هوش فرهنگی یکی از توانمندیهای موجود درسازمان است که مدیران می توانند در موقعیت های گوناگون از آن استفاده کنند. هوش فرهنگی می تواند بهعنوان عاملی مهم در جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین و رضایتمندی آنان گام بردارد.هدف اصلی این پژوهش تبین روابط تعاملی ابعاد هوش فرهنگی مدیران در شهرداری های استانهای شمالی می باشد. این ...
بیشتر
هوش فرهنگی یکی از توانمندیهای موجود درسازمان است که مدیران می توانند در موقعیت های گوناگون از آن استفاده کنند. هوش فرهنگی می تواند بهعنوان عاملی مهم در جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین و رضایتمندی آنان گام بردارد.هدف اصلی این پژوهش تبین روابط تعاملی ابعاد هوش فرهنگی مدیران در شهرداری های استانهای شمالی می باشد. این پژوهش بر آن است تا بررسی ادبیات مربوط هوش فرهنگی، شاخص های اساسی هوش فرهنگی را با استفاده از روش دلفی شناسایی کرده، و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگوی نظاممند را برای مدل سازی و تأثیر مولفهها ارائه کند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که ابعاد هوش فرهنگی عبارتند از: هوش رفتار، هوش شناختی، هوش فرهنگی مذهبی، هوش هویتی سازمانی، هوش انگیزشی، سرمایه اجتماعی، هوش رفتاری. هوش هویتی سازمانی و هوش رفتاری اثرپذیریترینها مولفه و شناختی، هوش انگیزشی و سرمایه اجتماعی اثر گذار ترین مولفه ها هستند. درپایان پیشنهاد شده است که به منظور بهبود وضعیت هوش فرهنگی ضمن توجه به همه متغیرهای لازم است به متغیر هوش فرهنگی مذهبی توجه بیشتری شود.
تصمیمگیری چند شاخصه
حجت ا... شریف پور؛ حسنعلی آقاجانی؛ عبدالحمید صفایی قادیکلایی
چکیده
امروزه سازمانها برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن در بازار نیاز به تکامل سیستمهای تولید خود دارند. برای تحقق این امر، رویکردی کاملاً جدید و نوین برای مدیریت و تولید یک سازمان مورد نیاز است که بهطور چشمگیری بهرهوری را افزایش دهد و همچنین به ایجاد زنجیرههای تأمین موثر و کارآمد کمک کند. حال که انقلاب صنعتی به نسل چهارم ...
بیشتر
امروزه سازمانها برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن در بازار نیاز به تکامل سیستمهای تولید خود دارند. برای تحقق این امر، رویکردی کاملاً جدید و نوین برای مدیریت و تولید یک سازمان مورد نیاز است که بهطور چشمگیری بهرهوری را افزایش دهد و همچنین به ایجاد زنجیرههای تأمین موثر و کارآمد کمک کند. حال که انقلاب صنعتی به نسل چهارم رشد کرده، سازمانها میتوانند برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن و همچنین برای افزایش بهرهوری، از تکنولوژیهای نوین آن بهرمند گردنند. پژوهش حاضر به بررسی روابط تعاملی تکنولوژیهای صنعت نسل چهارم در صنایع غذایی منتخب میپردازد؛ برای تحقق این امر، ابتدا از طریق استخراج ادبیات 20 مورد از تکنولوژیهای صنعت نسل چهارم استخراج گردید و در مرحله دوم با رویکرد دلفی فازی 13 مورد از تکنولوژیهای صنعت نسل چهارم جهت تبیین در صنایع غذایی شناسایی شد. سپس بهمنظور بررسی روابط تعاملی تکنولوژیهای صنعت نسل چهارم از دیمتل تجدیدنظر شده[1] استفاده شده است. 1Revised-Decision Making Trial and Evaluation Laboratory (R-DEMATEL)