مدل‌سازی ریاضی/ تصادفی/ پویا/احتمالی/فازی
مدل سازی ریاضی چندهدفه متمرکز بر درآمد هتل و هزینه مسافر با الگوریتم های MOPSO و NSGA-II

محمد ساویز اسدی لاری؛ مریم عباس قربانی؛ رضا توکلی مقدم

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 39-71

https://doi.org/10.22105/dmor.2023.361666.1691

چکیده
  هدف: طی دهه‌های پیشین، صنعت هتل­داری در سطح بین‌المللی به صنعتی رقابتی مبدل شده است که کشورها جهت کسب حداکثر درآمد حاصل از آن، متمایل به به‌کارگیری مدل‌های توسعه داده شده، تکنیک‌های جدید و ارایه‌ نوآوری‌ها شده‌اند. به همین سبب  توجه به چگونگی مدیریت درآمد هتل‌ها و از سویی دیگر مدیریت هزینه‌های سفر و حمل‌ونقل مسافر و به‌کارگیری ...  بیشتر

بهینه سازی در علوم و مهندسی
مدل‌سازی ریاضی برای کمینه‌سازی هزینه‌های فرایند جوشکاری قوسی تنگستنی گاز محافظ

نازیلا ادب آوازه؛ مهرداد نیکبخت؛ رضا توکلی مقدم

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 339-354

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.252716.1237

چکیده
  هدف: گستردگی کاربرد و اهمیت موجود صنعت جوش و فرصت‌های اقتصادی این صنعت نیازمند به تدوین استراتژی‌های مناسب جهت زمینه‌سازی رشد اقتصادی به عنوان صنعتی استراتژیک به همراه مزیت رقابتی پایدار است. هزینه بالای فرایند جوش قوسی تنگستنی گاز محافظ در صنعت جوش در قبال مزایای کیفیت جوش ممتاز و پیچیدگی کم این فرایند نیازمند مدیریت است. از این‌رو ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل و مدل‌سازی مدیریت زنجیره تامین
ارائه مدل ریاضی چند هدفه برای مسئله مکان یابی - مسیریابی - موجودی مواد خطرناک با در نظر گرفتن مفهوم تقاضای کشسان و سیستم صف

پریسا بوالحسنی؛ محمد فلاح؛ رضا توکلی مقدم؛ اکبر عالم تبریز

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 210-241

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.265606.1295

چکیده
  هدف: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیازهای انسانی و مشکلات مربوط به حوزه حمل‌ونقل، موجب شده است تا مدیران سازمان‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی به‌منظور  افزایش سودآوری اقتصادی و کاهش هزینه‌ها برآیند. لذا در این مطالعه از مجموعه تصمیمات مکان‌یابی، مسیریابی وسایل نقلیه و مدیریت موجودی تحت عنوان ابزارهای اصلی مقابله با چنین ...  بیشتر

بهینه سازی ترکیبیاتی
الگوریتم ابتکاری برای حل مسئله چیدمان کانتینرهای دریایی

محمد ساویز اسدی لاری؛ فریبرز جولای؛ رضا توکلی مقدم؛ جعفر رزمی

دوره 6، شماره 1 ، 1400، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.271733.1318

چکیده
  با افزایش استفاده از حمل و نقل کانتینری یکی از مشکلات موجود، ثابت بودن ظرفیت پایانه‌های کانتینری به دلیل مشکلاتی همچون طولانی بودن فرایند ساخت و ساز، کمبود بودجه و فضا جهت ساخت مکان‌های جدید و همچنین کمبود نیروی انسانی است. به علاوه این ثابت بودن ظرفیت ، مشکلاتی از قبیل کاهش روابط تجاری، افزایش هزینه‌های نگهداری و انبار، افزایش ...  بیشتر