نظریه بازی ها
حامد جعفری
چکیده
هدف: در این تحقیق از یک نوع ضایعات بازیافتی برای تولید یک محصول خاص استفاده میگردد. بدین منظور زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات در نظر گرفته میشود. ابتدا تقاضای محصول در بازار بر اساس قیمت آن تعیین میگردد، سپس تولیدکننده برای برآوردن تقاضای مشتریان و تولید محصول، از یک نوع ضایعات بازیافتی ...
بیشتر
هدف: در این تحقیق از یک نوع ضایعات بازیافتی برای تولید یک محصول خاص استفاده میگردد. بدین منظور زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات در نظر گرفته میشود. ابتدا تقاضای محصول در بازار بر اساس قیمت آن تعیین میگردد، سپس تولیدکننده برای برآوردن تقاضای مشتریان و تولید محصول، از یک نوع ضایعات بازیافتی با نرخ بازیافتپذیری مشخص استفاده مینماید. انبار ضایعات، مواد بازیافتی را جمعآوری نموده و بازیافتکننده آنها را بازیافت میکند. تولیدکننده میتواند مواد بازیافتی موردنیاز خود را از دو کانال مختلف تهیه کند. وی میتواند ضایعات بازیافتی موردنیاز خود را بهصورت بازیافتنشده از انبار ضایعات خریداری نموده و سپس آنها را بازیافت و مورداستفاده قرار دهد یا اینکه این مواد را بهصورت بازیافتشده از بازیافتکننده تهیه کند. در واقع تولیدکننده با توجه به شرایط موجود، یکی از این دو کانال را انتخاب خواهد نمود.روششناسی پژوهش: برای اتخاذ تصمیمات تحت هرکدام از کانالهای ایجادشده، از رویکرد نظریه بازی استفاده میشود. بدین منظور برای یافتن جواب مساله تحت رقابت ایجادشده، بازی استکلبرگ که در آن تولیدکننده دارای قدرت تصمیمگیری بیشتر و انبار ضایعات و بازیافتکننده دارای قدرتهای تصمیمگیری کمتری هستند، بهکار گرفته میشود.یافتهها در نهایت استراتژیهای تعیینشده مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بهدستآمده ارایه میگردند. نتایج حاکی از آن هستند که تولیدکننده میتواند تحت یک شرایط مرزی هرکدام از دو کانال پیشنهادی را انتخاب نماید. همچنین با افزایش نرخ بازیافتپذیری ضایعات مورداستفاده برای تولید محصول، سود اعضای زنجیرهتامین مورد بررسی بهبود خواهند یافت.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این تحقیق بهمنظور تامین مواد اولیه ضایعاتی موردنیاز برای تولید محصولات از رویکرد نظریه بازی و مفهوم انتخاب کانال استفاده میگردد. میتوان گفت که ایده استفاده از مفهوم انتخاب کانال برای تامین مواد اولیه ضایعاتی موردنیاز در تولید محصولات تحت زنجیرهتامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.
نظریه بازی ها
محمد تبریزیان؛ حسین سیفی؛ محمدکاظم شیخ الاسلامی؛ حمیدرضا شاهمیرزاد
چکیده
هدف: یافتن بهترین وضعیت برای سود پیشبینیشده توسط هریک از شرکتکنندگان (بازیگران) در حراج ثانویه قراردادهای مالی تراکم انتقال است.روششناسی پژوهش: از دید نظریه بازیها یافتن حداقل یک نقطه تعادل نش برای این رقابت، با درنظرگرفتن قیود مختلف بازار حراج ثانویه است.یافتهها: در این مقاله، پس از بررسی موضوع قراردادهای مالی ...
بیشتر
هدف: یافتن بهترین وضعیت برای سود پیشبینیشده توسط هریک از شرکتکنندگان (بازیگران) در حراج ثانویه قراردادهای مالی تراکم انتقال است.روششناسی پژوهش: از دید نظریه بازیها یافتن حداقل یک نقطه تعادل نش برای این رقابت، با درنظرگرفتن قیود مختلف بازار حراج ثانویه است.یافتهها: در این مقاله، پس از بررسی موضوع قراردادهای مالی تراکم انتقال، نحوه پیشنهاددهی بهینه انواع مختلف این قراردادها توسط شرکتکنندگان بازار برق در حراجهای ثانویه تبادل این قراردادها و در بازه زمانی کوتاهمدت (بهصورت هفتگی) جهت مدیریت ریسک تراکم، با استفاده از نظریه بازیها مدلسازی و تحلیل شده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: مدیریت ریسک تراکم یکی از مهمترین مباحث مدیریت شبکههای انتقال در سیستمهای قدرت تجدید ساختار شده و بازارهای برق دنیا، بهویژه بازارهای مبتنی بر قیمتگذاری ناحیهای یا محلی است که ابزار اصلی آن قراردادهای مالی انتقال است. در مقالههای علمی منتشرشده تاکنون، عمدتا روی مدلسازی و تحلیل بازارهای حراج اولیه قراردادهای مالی تراکم انتقال بحث شده است و بازارهای حراج ثانویه این قراردادها که دارای الگویی تا حدودی متفاوت میباشد بهصورتی علمی تحلیل نشده است که نوآوری اصلی این مقاله، توجه به این موضوع همراه با کاربرد نظریه بازیهاست.
نظریه بازی ها
حامد جعفری
چکیده
هدف: محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آنها از ضایعات پلاستیکی استفاده میشود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمعآوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق زنجیرهتامینی شامل انبار ضایعات، بازیافتکننده و تولیدکننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات ...
بیشتر
هدف: محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آنها از ضایعات پلاستیکی استفاده میشود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمعآوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار میگیرند. در این تحقیق زنجیرهتامینی شامل انبار ضایعات، بازیافتکننده و تولیدکننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات پلاستیکی بهعنوان مواد اولیه موردنیاز برای تولید یک محصول استفاده میشود. تحت زنجیرهتامین مذکور انبار ضایعات، ضایعات پلاستیکی موردنیاز را بهصورت بازیافتنشده جمعآوری نموده و بازیافتکننده آنها را بازیافت میکند. سپس تولیدکننده با استفاده از ضایعات پلاستیکی بازیافتشده، محصول نهایی را تولید و تقاضای مشتریان را برآورده مینماید. در این ساختار انبار ضایعات قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافتنشده، بازیافتکننده قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافتشده و تولیدکننده قیمت محصول نهایی را تعیین میکنند.روششناسی پژوهش: با استفاده از رویکرد نظریه بازی، تصمیمات مطرحشده تحت زنجیرهتامین موردبررسی اتخاذ میشوند. فرض میگردد که قدرت تصمیمگیری تولیدکننده بیشتر از انبار ضایعات و بازیافتکننده است. به همین منظور از یک بازی استکلبرگ که در آن تولیدکننده رهبر و انبار ضایعات و بازیافتکننده پیرو تصمیمات تولیدکننده هستند، برای قیمتگذاری ضایعات پلاستیکی و محصول نهایی استفاده میشود.یافتهها: نتایج نشان میدهند که قدرتهای تصمیمگیری انبار ضایعات و بازیافتکننده تاثیری بر روی قیمت و تقاضای محصول نهایی ندارند. سود تخصیص دادهشده به تولیدکننده در حالتهایی که انبار ضایعات و بازیافتکننده دارای قدرتهای تصمیمگیری متفاوتی هستند، یکسان بوده و این مقدار بیشتر از حالتی است که آنها قدرتهای تصمیمگیری مشابهی دارند. همچنین، هرچقدر تقاضای محصول نهایی نسبت به قیمت آن حساستر باشد، سود اعضا کمتر خواهد بود.اصالت/ارزشافزوده علمی: استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات، رویکردی موثر برای توسعه پایداری و کاهش آلودگی محیطزیست است. در این تحقیق از ضایعات پلاستیکی برای تولید محصولاتی از قبیل ظروف یکبارمصرف در زنجیرهتامینی شامل تولیدکننده، بازیافتکننده و انبار ضایعات استفاده میشود. همچنین برای اتخاذ تصمیمات رویکرد نظریه بازی بهکار گرفته میشود. میتوان گفت که در تحقیق فعلی ایده استفاده از رویکرد نظریه بازی برای استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات تحت زنجیرهتامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.
نظریه بازی ها
حمیدرضا نویدی؛ مهدی قاسمی
چکیده
در دنیای واقعی، مسئله انتشار چندین واگیر (به هر چیز قابل انتشار در شبکه اجتماعی گفته میشود، ویروسهای کامپیوتری، اطلاعات، فیلم، ویروس سرماخوردگی و ... میتوانند به عنوان واگیر در نظر گرفته شوند.) همزمان در یک شبکه اجتماعی دارای اهمیت فراوانی میباشد. به دلیل تعداد زیاد واگیرهای منتشر شدهی همزمان در یک شبکه اجتماعی و به منظور ...
بیشتر
در دنیای واقعی، مسئله انتشار چندین واگیر (به هر چیز قابل انتشار در شبکه اجتماعی گفته میشود، ویروسهای کامپیوتری، اطلاعات، فیلم، ویروس سرماخوردگی و ... میتوانند به عنوان واگیر در نظر گرفته شوند.) همزمان در یک شبکه اجتماعی دارای اهمیت فراوانی میباشد. به دلیل تعداد زیاد واگیرهای منتشر شدهی همزمان در یک شبکه اجتماعی و به منظور کاهش پارامترهای مدل و همچنین مقیاس پذیر شدن مسئله، در برخی از پژوهشهای انجام شده به دستهبندی واگیرها پرداخته شده است و واگیرهای مختلف در دستههای مختلف قرار داده شدهاست. همچنین تمام دستهها همگن در نظر گرفته شده است که این فرض از دنیای واقعی دور است. برای رفع این مشکل، این مقاله به وزندهی گروههای مختلف واگیرها میپردازد، مسئله مذکور را به صورت یک بازی تکاملی مدل کرده و مورد بررسی قرار میدهد و استراتژی پویا تکاملی و استراتژی ایستا تکاملی آن را محاسبه مینماید. پویایی تکاملی و ایستایی تکاملی واگیرها نشان میدهد که آیا تاثیر یک واگیر در روند انتشار از دیدگاه کاربر در دو فاصله زمانی متوالی ترویج مییابد و یا سرکوب میشود.