نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.
چکیده
هدف: در این قسمت اهمیت موضوع مطالعه و هدف اصلی آن آورده میشود و به اصطلاح لزوم انجام آن تحقیق به اختصار بیان میشود. سازمانهای کوچک و متوسط در بخش تولید و خدمات غالباً با رقابت شدیدی روبرو هستند. در نتیجه این رقابت تعداد سازمانهای کوچک و متوسطی که در بازار میتوانند دوام بیاورند و به توسعه کسبوکار خود بپردازند رو به کاهش است. لذا هدف اساسی مدیریت استراتژیک در اینگونه سازمانها شناسایی قابلیتها و شایستگیهایی است که بتواند توان رقابتی این سازمانها را بیفزاید و مزیتهای رقابتی آنها را برای دوام در بازار تعیین کند. ازآنجاییکه شایستگی محوری منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میشود، بنابراین لازم است تا شایستگیهای محوری سازمانهایی کوچک و متوسط در بخش تولیدی که زمینه تحقیق این مقاله است شناسایی و اولویتبندی شود. بدین منظور این مقاله به ارائه چارچوبی جهت شناسایی شایستگیهای محوری و متعاقباً مزیت رقابتی سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی در شرایط عدم قطعیت فازی میپردازد.
روششناسی پژوهش: در این راستا ابتدا برخی از مهمترین شایستگیهای محوری سازمانها که در ادبیات تحقیق به آن توجه بیشتری شده است استخراج میشود و سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی توسعهیافته گروهی اقدام به اولویتبندی آنها میشود. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوریشده است و جامعه آماری نیز 12 نفر از مدیران سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی میباشد.
یافتهها: نتایج حاصل از این تحقیق میتواند مدیران سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی را در فرآیندهای تصمیمگیری بهخصوص درزمینه مدیریت استراتژیک جهت تعیین مزیت رقابتی یاری نماید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شایستگیهای محوری خدمات مشتری و تبلیغات به عنوان "مزیت رقابتی" در سازمانهای کوچک و متوسط تولیدی تلقی میشود.
اصالت/ارزش افزوده علمی: به معنای کاری است که شما انجام میدهید و از دیدگاه خود شما است، اگرچه ممکن است برای حمایت از استدلال خود از کارهای تحقیقاتی دیگران استدلال کنید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Proposing a framework for identifying the competitive advantage of small and medium-sized manufacturing organizations under uncertainty conditions
نویسندگان [English]
- Mahsima Rasi
- Hossein Mohammadi Dolat-Abadi
School of Industrial Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: This research provides a framework for identifying the core competencies and consequently the competitive advantage of small and medium-sized manufacturing organizations in conditions of fuzzy uncertainty.
Methodology: This research ranks of the core competencies using the group fuzzy TOPSIS method, which is a mathematical model.
Findings: Research findings show that the core competencies of customer services and advertising are considered as a "competitive advantage" in small and medium-sized manufacturing organizations.
Originality/Value: To extract the core competencies, the review conducted showed that the previous models ignore the resource-based condition. Moreover, only four main factors including the value creation, uniqueness, irreplaceability, and imitation are considered for screening the core competencies under competitive condition. Taking a different viewpoint, the framework proposed in this study not only encompass the resource based factors but also it covers the market base condition to identify the core competencies. Therefore, in addition to the four above-mentioned factors for screening core competencies, two more factors including the new market creation and scope of application are considered in this research. Also, as a novel application, a group fuzzy TOPSIS method has been developed to identify the core competencies under resource-based and market-based conditions.
کلیدواژهها [English]
- Core competence
- Small and medium-sized enterprises
- Competitive advantage
- Group fuzzy TOPSIS