موسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121The k- product and t-state uncapacitated facility location problem with fuzzy random costsمسئله مکان یابی سرویس دهنده غیر ظرفیت دار k –کالایی و t-حالتی با هزینه های تصادفی فازی24927112020010.22105/dmor.2020.243416.1200FAسپیده تقی خانیگروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم پایه مهندسی، دانشگاه صنعتی سهند ، تبریز، ایران.فهیمه باروقیگروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم پایه مهندسی، دانشگاه صنعتی سهند ، تبریز، ایران.0000-0001-9963-4772بهروز علی زادهگروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم پایه مهندسی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران.0000-0001-5726-2843Journal Article20200610In this paper, the -product and <em>t</em>-state uncapacitated facility location problem is investigated. To be more precise, it is assume that each customer can request different products in a -state network. First, the mathematical formulation for the -product and <em>t</em>-state uncapacitated facility location problem with certain costs is proposed. Also, it is shown that this paoblem is NP-hard. Since in most real-world problems the input of data are often ambiguous and uncertain, we study the -product and -state uncapacitated facility location problem in which the facility set-up costs and customer service costs are fuzzy random variables. Using three criteria, probability-possibility, probability-necessity and probability-credibility, the -product and -state uncapacitated facility location problem is formulated as a quadratic programming. Finally, a practical example is given to illustrate the efficiency of the proposed approaches.در این مقاله، مسئله مکانیابی سرویسدهنده غیر ظرفیتدار -کالایی و -حالتی مورد بررسی قرار میگیرد. بهعبارت دقیقتر، فرض میشود که یک مشتری میتواند کالای متفاوت را در یک شبکه -حالتی تقاضا کند. ابتدا یک فرمولبندی ریاضی برای مسئله مکانیابی سرویسدهنده غیر ظرفیتدار -کالایی و -حالتی با هزینههای قطعی ارائه میشود. همچنین، نشان داده میشود که این مسئله یک مسئله <em>Np </em>-سخت است. با توجه به اینکه در بیشتر مسائل دنیای واقعی دادههای ورودی اغلب مبهم و غیرقطعی هستند، ما در ادامه مسئله مکانیابی سرویسدهنده غیر ظرفیتدار -کالایی و -حالتی که در آن هزینههای تاسیس سرویسدهندهها و هزینههای سرویسدهی مشتریان متغیرهای تصادفی فازی هستند را مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهیم. با بکاربردن سه معیار احتمال-امکان، احتمال-الزام و احتمال-اعتبار، مدل مکانیابی سرویسدهنده غیر ظرفیتدار -کالایی و -حالتی تصادفی فازی به یک مسئله برنامهریزی درجه دوم قطعی تبدیل میشود. درنهایت، یک مثال کاربردی برای نشان دادن کارآیی رویکردهای پیشنهادی ارائه میشود.https://www.journal-dmor.ir/article_120200_8352934845c03eec62d837380833076e.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121Dynamic modeling to evaluate the efficiency of a sequential multilevel supply networkمدلسازی پویا جهت ارزیابی کارائی در شبکه تامین چند سطحی متوالی27228912031310.22105/dmor.2020.242474.1196FAمحمد حسین درویش متولیگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-4587-517Xمجید معتمدیگروه مدیریت صنعتی، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران.Journal Article20200624Data envelopment analysis is the most widely used mathematical model to evaluate the efficiency of decision units. Classical and simple network models in data envelopment analysis are not able to calculate the efficiency of multi-stage and sequential supply networks. These types of networks include several successive structures and components, such as the 5-level supply network, which are used in many strategic industries. The distinction between this structure and the sequence of supply networks with several components over time as well as the relationship between the efficiency of a time period and the total efficiency during a time period is examined. The purpose of this paper is modeling in the form of developing a non-radial SBM model and presenting a dynamic data envelopment analysis model to evaluate the performance of a sustainable supply network as a wide and multi-level network so that efficiency can be calculated at five levels of supply network as well as periods. Provide consecutive. The model presented in the 5-level supply network in the cement industry has been validated. The results showed that the new model performs a logical and close to reality evaluation compared to the classic and static network models.تحلیل پوششی دادهها یکی از روشهای پرکاربرد در زمینه ارزیابی و محکزنی کارایی نسبی مجموعهای از واحدهای تصمیمگیری همگن با ورودیها و خروجیهای مشابه میباشد. با این حال، مدلهای کلاسیک و شبکهای ساده در تحلیل پوششی دادهها قادر به محاسبه کارایی شبکههای تأمین چندمرحلهای و متوالی نیستند. این نوع از شبکهها علاوه بر ساختار متوالی، دارای مؤلفههای اختصاصی و مشترک بوده که در طی دوره زمانی عملکرد سیستم را تحتالشعاع قرار میدهند. هدف این مقاله مدلسازی در قالب توسعه مدل غیر شعاعی <em>SBM</em> و ارائه مدل تحلیل پوششی دادههای پویا جهت ارزیابی عملکرد شبکه تأمین پایدار می<strong><em></em></strong>باشد. این مدل بهعنوان یک شبکه گسترده و چند سطحی در صنعت سیمان اعتبار سنجی شده است و امکان محاسبه کارایی در سطوح پنجگانه شبکه تأمین را در دورههای متوالی فراهم میآورد. نتایج نشان داد مدل جدید در مقایسه با مدلهای کلاسیک و شبکهای ایستا، ارزیابی منطقی و نزدیک به واقعیت را انجام میدهد و مشکلات مدلهای شبکه ساده نیز، برطرف شده است.https://www.journal-dmor.ir/article_120313_014efd1542db99a069f805dbd8ff5ee3.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121Multi-objective dynamic recycling-routing-inventory for different pharmaceutical items with considering discount in a closed-loop supply chainبازیافت-مسیریابی-موجودی پویای چندهدفه برای داروهای مختلف با در نظر گرفتن تخفیف در زنجیره تامین حلقه بسته29031112033710.22105/dmor.2020.237709.1170FAسمیرا کیانیکارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.پروانه سموئیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0003-0867-7617Journal Article20200702In this paper, a closed-loop supply chain for pharmaceutical items consists of a pharmacy, a distribution center, a recycling center and several pharmacy sites is considered in which two types of routing are performed. The first involves the routing of vehicles between the distribution center and the pharmacies, and the second involves the routing of vehicles to the recycling center and all nodes. Two types of pharmaceutical items are considered for this purpose, and their demand varies for different periods. The distribution center can offer discounts depending on the pharmacy orders. In addition, the distribution center can increase its capacity by renting more warehouses. Also, we have two objective functions: minimizing costs and environmental pollutants caused by carbon dioxide emissions. This problem is solved in the small-sized problem by the Epsilon constraint method and in the large cases by two hybrid algorithms based on the Fordyce-Webster algorithms and NSGAII-FW and MOSA and evaluated by different criteria. The computational results show that the NSGAII-FW algorithm is more efficient than the MOSA algorithm. این پژوهش، یک شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته اقلام دارویی شامل یک داروسازی، مرکز توزیع، مرکز بازیافت و تعدادی داروخانه مدنظر است که در آن دو نوع مسیریابی انجام میگیرد. نوع اول شامل مسیریابی وسایل نقلیه بین مرکز توزیع و داروخانههاست و نوع دوم به مسیریابی وسایل نقلیه مرکز بازیافت و کلیه مراکز مرتبط میگردد. در این مسئله داروهای یخچالی و غیریخچالی در نظر گرفته شده است که مرکز توزیع میتواند با توجه به میزان تقاضاهای متفاوت برای دورههای متفاوت تخفیفاتی را در نظر بگیرد. علاوه بر این، مرکز توزیع دارو میتواند به دلایلی نظیر وقوع بحرانهایی مثل زلزله، سیل و ... یا شیوع بیماریهای مسری همچون کرونا از طریق اجاره انبارهای بیشتر، ظرفیت خود را افزایش دهد. همچنین، این مسئله شامل دو هدف حداقل کردن هزینهها و کاهش میزان آلایندگیهای زیستمحیطی ناشی از انتشار دیاکسید کربن است. مسئله موردنظر در بعد کوچک با روش اپسیلون محدودیت و در بعد بزرگ با دو الگوریتم هیبریدی فراابتکاری به نامهای فوردیسوبستر- ژنتیک مرتبسازی نامغلوب نوع 2(<em>NSGAII-FW</em>) و شبیهسازی تبرید چندهدفه (<em>MOSA</em>) حل شده است و توسط معیارهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که الگوریتم هیبریدی فراابتکاری <em>NSGAII-FW</em> برمبنای الگوریتم ابتکاری فوردیس وبستر برای مسائل موجودی و الگوریتم فراابتکاری ژنتیک مرتبسازی نامغلوب نوع 2 (معمولاً مناسب برای مسائل چندهدفه) ابداع شده است. نتایج محاسباتی و مقایسات نشان میدهند که الگوریتم <em>NSGA II-FW</em>کاراتر از الگوریتم <em>MOSA</em> است.https://www.journal-dmor.ir/article_120337_29a24caf0f6549000bb74b0093f5ca91.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121Providing a model for sourcing in manufacturing companies by combining DEMATEL, ANP, and PROMETHEE methods.ارائهی الگویی برای منبع یابی در شرکتهای تولیدی با ترکیب روشهای دیمتل، فرایند تحلیل شبکهای و پرامتی (موردمطالعه: کارخانه ایرانخودرو دیزل)31232912034610.22105/dmor.2020.229586.1148FAجهانیار بامداد صوفیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0001-9687-5482ثمین سعیدپورکارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.فاطمه محمدنژاد چاریدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20200508Developing the right sourcing strategy in corporate supply management is so critical for today's executive managers. Manufacturers must be aware of the complexities and risks of sourcing at a competitive cost to ensure the availability of long-term materials and components. They have to deal with uncertainty and supply/price trade-off. This can lead to a variety of supply strategies including concurrent outsourcing in addition to the strategy of sourcing. After classifying the selected items on the basis of Kraljic supply portfolio model, 39 factors affecting sourcing were identified according to three approaches concerning “risk management”, “Resource Base View” and “Transactional Cost Theory”. Then the above-mentioned factors were screened and localized according to the Fuzzy hypothesis test questionnaire and finally, 15 criteria were selected. In the next step, the relationships obtained from the DEMATEL method were used for the Analytic Network Process to determine the weight of each indicator. Then, according to the weight of each indicator, the decision was made on how to supply each group of items through the PROMETHEE questionnaire and the results were compared with Kraljic instructions. Finally, according to the results, the relevant strategies of sourcing were suggested based on Kraljic model. The best strategy for the group of “strategic goods” was related to internal production. If the goods are classified on the group of “leveraged and non-critical” it will be better to outsource. Finally, the most suitable strategy for the group of “bottleneck goods” is concurrent sourcing.یکی از چالشهای مدیران برای انتخاب راهبرد مناسب منبع یابی، تصمیمگیری در خصوص ساخت یا برونسپاری اقلام است. امروزه علاوه بر دو رویکرد موجود، گزینه منبع یابی همزمان به تصمیمگیری مدیران اضافه شده است. در این تحقیق، بهمنظور تعیین راهبرد مناسب منبع یابی، ابتدا 25 قلم کالای سبد تأمین شرکت ایرانخودرو دیزل بر مبنای الگوی سبدی مدیریت تأمین کرالجیک که از پر استنادترین الگوهای مدیریت تأمین است، در چهار گروه دستهبندی شدند. سپس 39 معیار تأثیرگذار بر منبعیابی بر اساس سه الگوی "مدیریت ریسک"، "نظریه منبع پایه" و "نظریه هزینه مبادله" شناسایی گردیدند. معیارهای شناسایی شده با استفاده از آزمون فرضیه فازی غربال و بومی شدند تا در نهایت 15 معیار انتخاب گردید. در گام بعدی، روابط بین معیارها با رویکرد دیمتل مشخص شدند. سپس وزن هر معیار با روش فرآیند تحلیل شبکهای تعیین گردید. در پایان، با استفاده از روش پرامتی راهبرد مناسب منبع یابی برای هر گروه از اقلام تجویز شد و نتایج با دستورالعملهای کرالجیک مقایسه شدند. بهترین راهبرد منبع یابی برای گروه کالاهای استراتژیک ساخت داخلی آن است، درصورتیکه کالاهای اهرمی و غیر بحرانی بهتر است برونسپاری و کالاهای گلوگاهی بهتر است منبع یابی همزمان شوند.https://www.journal-dmor.ir/article_120346_e5f51dc19d7805a0b9178b95a471ab25.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201210Partner selection in strategic alliances using a combination of Multiple Attribute Decision making methods (Case study: an oil consortium)انتخاب شریک در ائتلافهای استراتژیک با استفاده از ترکیب روشهای تصمیمگیری چندشاخصه(مورد مطالعه: یکی از کنسرسیومهای نفتی کشور)33036112039410.22105/dmor.2020.240646.1190FAزهرا شعاعی نایینیکارشناسی ارشد مهندسی صنایع- مدلسازی سیستمهای کلان، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.پرستو محمدیاستادیار گروه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.علی حسین زاده کاشاندانشیار گروه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-6004-6882Journal Article20200726The oil consortium in Iran is one of the most important approaches to implementing the huge projects of the petrochemical industry. But the selection of suitable and expert partners is one of the most common bottlenecks in such cooperation networks. The purpose of this paper is to provide a practical, yet simple, solution for the decision makers to be able to choose the right candidate from the selected candidates. For this purpose, a three-stage model has been designed. In the first stage, the criteria affecting the choice of partner from the perspective of experts and reviewing the literature were first collected and weighed with the help of SWARA method. In the next stage, the ranking of partners (6 domestic and 4 foreign companies) was based on a set of decision-making methods such as COPRAS, VIKORA, SWA, TOPSIS, ARAS, MOORA, and multi-MOORA. The final stage integrated the ranking results based on the Copeland. In the end, financial capability and debt ratio and repayment potential were introduced as the most important criteria and sub-criteria. Also, partner 3 was selected as the best candidate by Copeland. Finally, in order to measure the performance of the integration of results, the Spearman correlation coefficient was used and the results of high test affinity and integration of results were obtained. Therefore, it can be said that the approach used has performed well.کنسرسیومهای نفتی در ایران یکی از مهمترین رویکردهای اجرای پروژههای عظیم صنعت پتروشیمی به شمار میآیند؛ اما در این میان انتخاب شرکایی لایق یکی از گلوگاههای بسیار حیاتی در چنین شبکههای همکاری است. هدف از این مقاله ارائه راهحلی کاربردی و درعینحال ساده است. تا تصمیمگیرندگان بتوانند انتخاب شایستهای از میان کاندیدها به عملآورند. بدین منظور مدل سه مرحلهای طراحیشده است که در مرحله نخست ابتدا شاخصهای تأثیرگذار بر انتخاب شریک از دیدگاه خبرگان و مرور ادبیات گردآوری و با کمک روش سوارا وزن دهی شد. در مرحله بعد رتبهبندی شرکا (6 شرکت داخلی و 4 شرکت خارجی) بر اساس مجموعهای از روشهای تصمیمگیری همچون کوپراس، ویکور، وزن دهی تجمعی ساده، تاپسیس، آراس، مورا و مولتی مورا صورت گرفت. در مرحله نهایی به ادغام نتایج رتبهبندی بر اساس کپلند پرداخته شد. در پایان، توانایی مالی و نسبت بدهی و توان بازپرداخت بهعنوان مهمترین شاخص و زیر شاخص معرفی شدند. همچنین شریک 3 بهعنوان برترین کاندید از سوی کپلند انتخاب شد. درنهایت، بهمنظور سنجش عملکرد ادغام نتایج از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده و نتایج قرابت بالای آزمون و ادغام نتایج حاصل شد، بنابراین میتوان گفت رویکرد مورداستفاده عملکرد مطلوبی داشته است.https://www.journal-dmor.ir/article_120394_dae0e31bb7f7b6ce889c300f179c3d7a.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121A total covering problem and facility dispersion with existing facility, capacitated demand, and variable transfer costمسئله پوشش کامل در حالت حداکثر سازی پراکندگی مکانی با در نظر گرفتن تسهیلات موجود، محدودیت ظرفیت و هزینه متغیر انتقال36338112046010.22105/dmor.2020.247977.1217FAعلی نعیمی صدیقگروه پژوهشی کسب و کار الکترونیک، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک).امیر امامیکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.مرضیه مظفریاستادیار دانشکده مهندسی صنایع، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200531Total covering problem is one of the most commonly used issues of locating facilities. In this context, the goal of determining the P service center is to cover at least the cost of deploying all demand points. These issues have a wide range of nature and scope, each of which is optimized by taking into account certain conditions in order to find the answer. One of these conditions can be a situation in which, in addition to full coverage of demand, the dispersion of facilities is also considered. Facility dispersion means maximizing the distance between facilities with respect to existing limits. This research seeks to provide a suitable model considering the predictable limits of the real world and the use of an appropriate method for solving the cover-dispersion model. Accordingly, the full coverage of the solution space and the choice of the optimal location of the facility with maximum dispersion, taking into account the minimum number of facilities and the lowest cost of deployment, due to the limited capacity of facilities and the minimization of transportation costs are the goals of this research. Due to the NP-HARD nature of the coating and literature models, solving these models, an algorithm is designed based on the genetic method for solving the model. In order to improve the quality of the algorithm's parameters, the parameters of the algorithm are set by the Taguchi experimental design method. The results show that the algorithm is suitable for the model.مسئله پوشش کامل ازجمله مسائل پرکاربرد مکانیابی تسهیلات محسوب میشود. در این مسئله هدف تعیین <em>p </em> مرکز سرویس بهگونهای است که با حداقل هزینه استقرار تمام نقاط تقاضا پوشش یابند. این مسائل ماهیت و حوزه عمل گستردهای دارند که هر یک از مدلها با لحاظکردن شرایط خاصی در تکاپوی یافتن جواب بهینه هستند. یکی از این شرایط میتواند حالتی باشد که افزون بر پوشش کامل تقاضا، پراکندگی مکانی تسهیلات نیز مدنظر قرار میگیرد. پراکندگی مکانی به معنای حداکثرسازی فاصله بین تسهیلات با توجه به محدودیتهای موجود است. این پژوهش بهدنبال ارائه مدلی مناسب با درنظر داشتن محدودیتهای قابل پیشبینی در دنیای واقعی و استفاده از یک روش مناسب برای حل مدل پوشش-پراکندگی است. بر همین اساس پوشش کامل فضای حل و انتخاب محل بهینه تسهیلات با حداکثر پراکندگی مکانی و با درنظر گرفتن حداقل تعداد تسهیلات و کمترین هزینه استقرار با توجه به محدودیت ظرفیت تسهیلات و حداقلنمودن هزینههای حملونقل از اهداف این پژوهش بهشمار میآید. با توجه به ماهیت <em>NP-HARD</em> مدلهای پوشش و ادبیات حل این مدلها، الگوریتمی برمبنای روش ژنتیک برای حل مدل طراحی شده است و بهمنظور افزایش کیفیت جواب مقادیر پارامترهای الگوریتم توسط روش طراحی آزمایش تاگوچی تنظیم شده است. نتایج بهدست آمده نشاندهنده مناسببودن الگوریتم مذکور برای مدل ارائه شده است.https://www.journal-dmor.ir/article_120460_4d908a2eda95dc8e82cac62609e1ba99.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121Predicting and benchmarking the factors of customer attraction in insurance companies by the model of network data envelopment analysis and the theory of dynamics of bass publishingپیشبینی و رتبهبندی فاکتورهای جذب مشتری در شرکتهای بیمه به وسیله مدل تحلیلپوششیدادههایشبکهای و تئوری پویاییشناسی انتشار باس38240112032610.22105/dmor.2020.237734.1188FAمجتبی کاوهگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.سعید سعیدا اردکانیگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.مرتضی شفیعیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0003-2926-4168سید محمد طباطبایی نسبگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.Journal Article20200518Increasing competition in the insurance industry has made most industry executives think of ways to stay in business, so they have to look for ways to increase their sales and other goals, including attracting customers. Such as; reducing costs, quality of service, proper behavior of employees, reducing administrative bureaucracy, reducing the time to do customer work when entering the company, reducing the time to pay compensation to the customer and innovation to gain competitive advantage and so on. Therefore, the purpose of this study is to predict and rank the factors of customer attraction in Mellat Insurance Company of Shiraz during the three years 2019 to 2021. For this purpose, the system dynamics model and network data envelopment analysis have been used. In order to formulate the factors of customer attraction, first the causal-loop diagram and then the stock-flow diagram were simulated. Then, this operation was performed for different scenarios and the simulated results were entered as the input of the network data envelopment analysis model. Based on the obtained result, the best and most efficient factors of customer attraction were selected and the interaction of these factors and their impact and the success of customer orientation was addressed.افزایش رقابت در صنعت بیمه، اکثر مدیران این صنعت را به فکر چارهاندیشی برای حضور ماندگار در عرصه کسبوکار انداختهاست، بنابراین آنها ناگزیرند، به دنبال راهکارهایی باشند که در کنار افزایش فروش بیمهنامهها به هدفهای دیگری نیز دستیابند ازجمله فاکتورهای جذب مشتری نظیر کاهش هزینهها، کیفیت خدمات، رفتار مناسب کارکنان، کاهش بوروکراسی اداری، کاهش زمان انجام کار مشتری حین ورود به شرکت، کاهش زمان پرداخت خسارت به مشتری و نوآوری برای بهدست آوردن مزیت رقابتی و غیره. لذا هدف این پژوهش پیشبینی و رتبهبندی فاکتورهای جذب مشتری در شرکت بیمه ملت شیراز طی سه سال 1398 تا 1400 میباشد. برای این منظور از ابزار پویاییشناسی و تحلیل پوششی دادههای شبکهای استفاده شده است. بهمنظور تدوین فاکتورهای جذب مشتری ابتدا نمودار علی-حلقوی و سپس نمودار جریان-حالت، شبیهسازی شد. سپس این عملیات برای سناریوهای مختلف اجرا گردید و نتایج شبیهسازی شده بهعنوان ورودی مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای قرار گرفته شد و بر اساس نتیجه بهدستآمده، بهترین و کاراترین فاکتورهای جذب مشتری انتخاب شد و به بررسی تعامل این برگ خریدها و میزان تأثیر آنها بر موفقیت مشتری مداری پرداخته شد.https://www.journal-dmor.ir/article_120326_92d74ee6519c467d234115d3251650ef.pdfموسسه آموزش عالی آیندگانتصمیم گیری و تحقیق در عملیات2538-50975320201121Evaluate the efficiency of audit firms using data envelopment analysisسنجش کارایی موسسات حسابرسی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها40241311524310.22105/dmor.2020.236384.1160FAرضوان شعباندانشجوی دکتری حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.بهمن بنی مهدگروه حسابداری، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.فرهاد حسین زاده لطفیگروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.000000015022553xهاشم نیکومرامگروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.Journal Article20200508Data envelopment analysis is a suitable and useful technique for measuring and evaluating the efficiency of decision-making units. This technique is also an effective tool in evaluating the efficiency of units in auditing. Therefore, the purpose of this paper is to evaluate the efficiency of audit firms in terms of audit quality by using data envelopment analysis. Theoretical foundations and data of this study are based on library studies of the pharmaceutical industry of companies listed in the Tehran Stock Exchange. In this study, the output variable is audit quality and input variables include the number of partners of auditing firms, audit fees and auditing hours. The results, using the cross-functional method of data envelopment analysis, show that Behmand, Azmoodeh Karan and Arvin Argham Pars have the first to third ranks in terms of efficiency. Evidence from this study confirms that data envelopment analysis can be used as an appropriate method for analyzing the efficiency of audit firms in in order to assess the quality of auditors' work to support investors by financial analysts and capital market policymakers.امروزه تحلیل پوششی دادهها تکنیکی مناسب و سودمند برای سنجش و ارزیابی کارایی واحدهای تصمیمگیرنده میباشد. این تکنیک در ارزیابی کارایی واحدها در حسابرسی نیز ابزاری کارامد محسوب میشود. از اینرو، هدف این مقاله آن است تا با بهکارگیری تحلیل پوششی دادهها، کارایی موسسات حسابرسی را از نظر کیفیت حسابرسی مورد بررسی قرار دهد. مبانی نظری و دادههای پژوهش حاضر براساس مطالعات کتابخانهای از صنعت داروسازی شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری شده است. در این پژوهش، متغیر خروجی کیفیت حسابرسی و متغیرهای ورودی شامل تعداد شرکای موسسات حسابرسی، حقالزحمه حسابرسی و نفر ساعات کار حسابرسی در هر شرکت میباشد. نتایج با استفاده از روش کارایی متقاطع تحلیل پوششی دادهها، نشان میدهد موسسات حسابرسی بهمند، آزموده کاران و آروین ارقام پارس رتبههای اول تا سوم را از لحاظ کارایی برخوردار هستند. شواهد این پژوهش تایید مینمایند که تحلیل پوششی دادهها میتواند بهعنوان روشی مناسب برای تجزیهوتحلیل کارایی موسسات حسابرسی در سیاستگذاریهای بازار سرمایه بهمنظور ارزیابی کیفیت کار حسابرسان در راستای حمایت از سرمایهگذاران توسط تحلیلگران مالی و سیاستگذاران بازار سرمایه قرار گیرد.https://www.journal-dmor.ir/article_115243_455e192f58f309e198348ae91c9e9ea5.pdf