TY - JOUR ID - 147271 TI - استفاده از روش ترکیبی DEMATEL و ANP با رویکرد فازی برای اولویت بندی معیارهای سازمان یادگیرنده در مدارس ایرا ن JO - تصمیم گیری و تحقیق در عملیات JA - DMOR LA - fa SN - 2538-5097 AU - اسماعیلی, سحر AU - فتحی هفشجانی, کیامرث AU - والمحمدی, چنگیز AU - حدادی هرندی, علی اکبر AD - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 1 SP - 133 EP - 152 KW - آموزش و پرورش KW - تصمیم گیری چند معیاره KW - دنپ فازی KW - سازمان یادگیرنده KW - مدارس یادگیرنده DO - 10.22105/dmor.2022.313801.1521 N2 - هدف: این مقاله درصدد ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران می‌باشد تا با استفاده از آن مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی در مواجهه با محیط پیوسته در حال تغییر، نوآوری و اثربخشی را تسهیل کنند و با آموزش ارزش‌های انسانی و اصول تعلیم و تربیت، کمک کنند دانش آموزان تبدیل به افرادی شوند که به نحوی سالم و متمدن در دنیای غنی از فناوری‌های آینده زندگی کنند.روش‌شناسی پژوهش: در این مقاله از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره و تکنیک‌های فازی ازجمله دلفی و دنپ (دیمتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه‌ای) برای ارایه یک چارچوب اجرایی و عملیاتی در حوزه سازمان یادگیرنده در مدارس استفاده شده است.یافته‌ها: نتایج حاصله به ترتیب ساختارهای سازمان یادگیرنده، مهارت‌های سازمان یادگیرنده و فناوری‌های سازمان یادگیرنده به عنوان معیارهای اصلی سازمان یادگیرنده در مدارس ایرانی نشان می‌دهد. همچنین، زیرمعیارهای رهبری تقویت‌کننده، فناوری مدیریت دانش، قابلیت‌های شخصی و مدل‌های ذهنی با ماهیت علت، نقش اساسی در شکل‌گیری سازمان یادگیرنده در مدارس ایفا می‌کنند.اصالت/ارزش افزوده علمی: محققان راه دستیابی ایران به اهداف اقتصادی پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز ایران 1404 را تبدیل سازمان‌های ایرانی به سازمان یادگیرنده معرفی کرده است؛ اما بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی علمی در ایران بیانگر این است تلاش‌های محدودی در این راستا به‌خصوص در مدارس صورت گرفته است. این مقاله بدون تمرکز بر چرایی و چیستی سازمان یادگیرنده، با استفاده از ابعاد و معیارهای معرفی‌شده در خصوص سازمان یادگیرنده، به چگونگی ارایه ساختاری منعطف برای سازمان یادگیرنده متناسب با شرایط مدارس ایران اشاره می‌کند. UR - https://www.journal-dmor.ir/article_147271.html L1 - https://www.journal-dmor.ir/article_147271_430ac8cba14c15b670148f2bd6e0a149.pdf ER -