TY - JOUR ID - 140799 TI - ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین B2C با رویکرد آمیخته فرآیند تحلیل شبکه ای فازی و واسپاس فازی JO - تصمیم گیری و تحقیق در عملیات JA - DMOR LA - fa SN - 2538-5097 AU - موسوی عرب, سیده عارفه AU - همایونفر, مهدی AU - اجلی, مهدی AD - گروه مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. AD - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. AD - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - شماره ویژه SP - 1 EP - 14 KW - فروشگاه آنلاین KW - کارت امتیازی متوازن KW - فرآیند تحلیل شبکه‌ای KW - واسپاس DO - 10.22105/dmor.2021.287084.1403 N2 - هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیک‌های تصمیم گیری چندشاخصه (فرآیند تحلیل شبکه‌ای و واسپاس فازی) است.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش پیش‌روبه لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر روش از نوع توصیفی و از نظر روش تحلیل داده‌ها از نوع کمی- مدلسازی ریاضی می‏باشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبان کسب و کارهای آنلاین در شهر رشت تشکیل می‌دهند.یافته ها: پس از مرور مبانی نظری و شناسایی شاخص‌های ارزیابی فروشگاه‌های آنلاین، این شاخص‌ها بر مبنای منظرهای چهارگانه BSC طبقه‌بندی گردیدند. در ادامه اهمیت شاخص‌ها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی تعیین گردید که در میان آن‌ها مدیریت عملیات (15848/0)، فروش (14957/0)، سهم بازار (13710/0)، رضایت مشتری (12409/0) و ارتباط با مشتری (11527/0) به ترتیب دارای بالاترین اهمیت می‌باشند. نهایتاً، بر پایه نتایج ارزیابی 10 فروشگاه آنلاین ایرانی توسط تکنیک واسپاس فازی، فروشگاه‌های دیجی کالا، دیجی استایل و چاره در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش به ارزیابی و رتبه‌بندی برندهای فروشگاهی آنلاین B2C با رویکردآمیخته فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی و واسپاس فازی پرداخته شد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی ارائه گردید. UR - https://www.journal-dmor.ir/article_140799.html L1 - https://www.journal-dmor.ir/article_140799_259e6b3fb1ba2c10c938ea46a91692ea.pdf ER -