موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
پیش بینی تعداد موارد مبتلا و مرگومیر ناشی از بیماری کرونا با استفاده از شبکه های عصبی-فازی
414
425
FA
ملیحه
نیک سیرت
0000-0003-4668-3145
استادیار گروه علوم کامپیوتر، دانشکده مهندسی صنایع و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران.
niksirat@birjandut.ac.ir
سید هادی
ناصری
گروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
nasseri@umz.ac.ir
10.22105/dmor.2020.236967.1164
بیماری کرونا در حال حاضر بحران جهانی سلامت و بزرگترین چالشی است که بشر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تجربه کرده است. با توجه به همهگیری این بیماری، پیشبینی تعداد موارد مبتلا و مرگومیر ناشی از آن برای درک بهتر شرایط فعلی و تهیه برنامه کوتاهمدت توسط مدیران، بسیار ارزشمند است. بر این اساس، در این مقاله یک مدل شبکه عصبی-فازی برای پیشبینی تعداد موارد مبتلا و مرگومیر ناشی از این بیماری در کشورهایی که بیشتر با این بیماری درگیر هستند پیشنهاد شده است. عملکرد شبکه عصبی-فازی پیشنهادی با شبکههای عصبی پیشبینی سری زمانی و همچنین شبکههای عصبی توابع پایهای شعاعی مقایسه شده است. مدل پیشنهادی قادر است تعداد موارد مبتلا و مرگومیر ناشی از بیماری را برای یک دوره ۱۵ روز آینده با نرخ خطای کمتر پیشبینی کند.
کرونا,شبکه عصبی-فازی,سری زمانی,پیش بینی,تابع تقریب,کلاس بندی
https://www.journal-dmor.ir/article_121460.html
https://www.journal-dmor.ir/article_121460_070a3be1477040690a31e415dd9c0ae8.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
پیش بینی سبد بهینه سهام رویکرد الگوریتم فراابتکاری و فرآیند تصمیم مارکوف
426
445
FA
سامیران
خواجه زاده
دانشجوی دکتری مهندسی مالی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
sarakhmt20@yahoo.com
شادی
شاهوردیانی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
shshahverdiani@gmail.com
امیر
دانشور
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
daneshvar.amir@gmail.com
مهدی
معدنچی زاج
استادیار گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
maadanchi@yahoo.com
10.22105/dmor.2020.239616.1183
یکی از جذابترین حوزههای تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان بهینهسازی پرتفوی سهام است. در تصمیمگیری بهمنظور سرمایهگذاری، دو عامل از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مبنای سرمایهگذاری میباشد. این دو عامل ریسک و بازده هستند و در این رابطه، بررسی و مطالعه سرمایهگذاران در جهت انتخاب بهترین سبد سرمایهگذاری با توجه به میزان ریسک و بازده آن انجام میشود. پرتفوی به ترکیبی از داراییها گفته میشود که توسط یک سرمایهگذار برای سرمایهگذاری تشکیل میشود. فرآیند انتخاب سبد سهام یکی از مسائلی است که موردتوجه محققین زیادی بوده است. هدف این تحقیق ایجاد سبد بهینه سهام با استفاده از دادههای پیشبینیشده میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل دادههای مالی شرکتهای بورس ایران طی سالهای 1390 تا 1397 میباشد. در این پژوهش با استفاده از الگوریتم رگرسیون لبه اقدام به پیشبینی بازده سهام شده است و درنهایت با استفاده از روش مارکوف و الگوریتم خوشهبندی طیفی فیلتر لازم جهت انتخاب دادههای اولیه مناسب انجام شد و روش فراابتکاری فرهنگی با دادههای پیشبینی، سبد بهینه سهام را برای گروه سرمایهگذار با تمایلات ریسکپذیر و همچنین ریسک گریز ارائه کرد. نتایج تحقیق نشان میدهد که الگوریتم فراابتکاری فرهنگی با توجه به روش شارپ توانایی ایجاد سبد بهینه سهام با استفاده از دادههای پیشبینیشده را با روش مارکویتز برای سرمایهگذاران ریسکپذیر و ریسک گریز دارد.
سبد بهینه سهام,بازده سهام,الگوریتم فراابتکاری,الگوریتم خوشه بندی طیفی,روش مارکوف
https://www.journal-dmor.ir/article_121602.html
https://www.journal-dmor.ir/article_121602_222e707cc89c8fdb12ab500dcc1001d7.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
مدلسازی مدیریت داراییها –بدهیها در بانک ملی ایران تحت شرایط عدم اطمینان: رویکرد مدل برنامهریزی کسری
446
461
FA
معصومه
لبافی
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
malabbafi57@gmail.com
رویا
دارابی
دانشیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
royadarabi110@yahoo.com
فاطمه
صراف
0000-0002-9953-4525
استادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
aznyobe@yahoo.com
10.22105/dmor.2020.255392.1252
مدیریت دارایی - بدهی (<em>ALM</em>) فعالیت مهمیدر برنامهریزی استراتژیک بانکها محسوب میگردد و میتواند به عنوان یک مسئله بهینهسازی در جایی دیده شود که بانکها قصد دارند به اهداف خاص خود دست یابند. هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی ریاضی برای بهینهسازی داراییها و بدهیهای بانک ملی ایران تحت شرایط عدم اطمینان با مدل برنامهریزی کسری فازی طی دوره 10 ساله (97 -88) است. جهت دستیابی به هدف فوق 14 اقلام موجود در داراییها و بدهیهای ترازنامه این بانک برای محاسبه 9 متغیر مورد استفاده در مدل استخراج شده و نهایتاً نتایج بدست آمده از حل مدل برنامهریزی کسری فازی در محیط نرمافزار لینگو بیانگر آن است که مدل پیشنهادی مقاله، قابلیت ارائه مقادیر بهینه هر یک از اقلام ترازنامه را برای سالهای آتی با توجه به شرایط سالهای گذشته، داراست و ارزش تابع هدف برای بانک ملی با درنظر گرفتن بهینهسازی در تصمیمات مدیریت دارایی و بدهی میتواند به نسبت کفایت سرمایه مطلوب دست یابد.
مدل سازی,دارایی,بدهی,عدم اطمینان,برنامه ریزی کسری
https://www.journal-dmor.ir/article_121696.html
https://www.journal-dmor.ir/article_121696_4f139ece5344b8692de7f57c88869c5c.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
طراحی شبکه عوامل موثر بر تصمیم گیری اخلاقی
462
485
FA
محمد رضا
مهرگان
0000-0001-5336-6987
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
mehregan@ut.ac.ir
بهروز
دری نوگورانی
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
dorry@sbu.ac.ir
سحر
جعفری
0000-0002-9609-5272
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
sahar.jafari@ut.ac.ir
جمال
خانی جزنی
دانشیار پژوهشکده مطالعات و فناوریها نوین، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، ایران.
dr.jazani@yahoo.com
10.22105/dmor.2020.248919.1221
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی از ادبیات، متغیرها بهواسطه تدوین پرسشنامه دلفی- فازی و همکاری هشت نفر از خبرگان آشنا به حوزه مدیریت و اخلاق غربال شدند. پس از انجام تکرارهای لازم و حد اشباع پاسخها، شاخصها تأیید نهایی شدند. سپس به کمک روش دیمتل فازی به تحلیل و بررسی شاخصها پرداخته شد. درنهایت تکنیک مذکور با تجزیهوتحلیل نظرات خبرگان بهصورت سیستماتیک، اهمیت نسبی و روابط بین آنها را ارائه نمود. تجزیهوتحلیلها نشان داد متغیر «نفوذ مدیران ارشد»، «تأثیر گروه همکاران» و «احساسات/حالت» دارای اهمیت وافری میان متغیرهاست و بر سایر متغیرها تأثیرگذار است. در نقطه مقابل آن «معنویت»، «رقابت تجاری» و «سبک تصمیم» فرد تصمیمگیرنده، نسبت به بقیه عوامل از اهمیت پایینتری برخوردار است. بهطورکلی عوامل متعددی بر اتخاذ یک تصمیم اخلاقی مؤثر هستند، اما نتایج حاکی از آن است که در بعد فردی؛ شخصیت و باروها و ارزشهای فرد تصمیمگیرنده و در بعد موقعیتی، گروههای مرجع نقش پررنگی در اتخاذ یک تصمیم اخلاقی دارند و میتوانند آن را جهتدهی نمایند. لذا مستلزم تعمق بیشتر است تا با آگاهی بخشی به فردی که در مقام تصمیم قرار میگیرد، کنترل بیشتر و نظارت دقیقتری بر روی پیامد تصمیم صورت پذیرد.
تصمیم گیری اخلاقی,دلفی,دیمتل,فازی
https://www.journal-dmor.ir/article_121631.html
https://www.journal-dmor.ir/article_121631_4c2fcd6df785092a1992ada32ba85b74.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری و روشهای تصمیم گیری چند معیاره
486
491
FA
مصطفی
پرتو افکنان
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
پروانه
گلرد
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
parvanehgelard2020@gmail.com
عبدالله
نعامی
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
10.22105/dmor.2020.252731.1236
کسبوکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسبوکار در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه میباشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات میباشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش صاحبان کسبوکارهای کارآفرین شکست یافته بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 207 شرکت انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری <em>SPSS23</em> و <em>Smart PLS3</em> استفاده شد. یافتههای پژوهش، نشان داد که کمبود تجربه، نداشتن نگرش اصلاحی و توسعهای، ناامیدی و عدم سرمایهگذاری مجدد، عدمحمایتهای مالی دولت، وضعیت متلاطم اقتصادی، تغییرات ارزشی مصرفکننده، عدم ثبات قوانین دولتی، نداشتن انگیزه و عدم تمایل در ورود مجدد به کسبوکار و بازار، آموزش ناکافی و نبود مشاوره و هدفگذاری غیر عقلایی، عدم شناخت بازار هدف، تجهیز نبودن به تکنولوژی مدرن و ارزش نداشتن تولید داخلی، مهمترین عوامل شکست شناسایی شده در تحقیق حاضر میباشد.
عوامل شکست کسب و کار کوچک و متوسط,کارآفرینان شکست خورده,تصمیم گیری چند معیاره
https://www.journal-dmor.ir/article_121504.html
https://www.journal-dmor.ir/article_121504_1446cb453ff8c9bfa1333672e5857627.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
ارائه چارچوب بهبودیافته تحلیل محتوای کیفی براساس روش فراتلفیق مورد مطالعه: تحلیل اسناد بالادستی برنامه راهبردی دانشگاه پیام نور
492
509
FA
محمد رضا
نصیری
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
mrn1979@yahoo.com
محمدسعید
جبل عاملی
استاد، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
jabal@iust.ac.ir
علیرضا
علی احمدی
استاد، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
aliahmadia@iust.ac.ir
10.22105/dmor.2021.249603.1224
تحلیل محتوای کیفی بهعنوان یکی از روشهای تحقیق کیفی، مجموعهای از تکنیکهای مورداستفاده برای تحلیل دادههای متنی و روشن کردن آنها است. در ادبیات موضوعی، فرآیندهای متعددی برای پیادهسازی این روش، معرفی شده است بهنحوی که تنوع و تعدد مراحل و گامهای استفادهشده، انتخاب فرآیند تحلیل محتوای کیفی مناسب را مشکل نموده است. با توجه به مشاهدهنشدن مطالعهای که به بررسی و جمعبندی فرآیندهای مختلف و مراحل آنها پرداخته باشد در این مقاله، ضمن معرفی و بررسی برخی از مهمترین فرآیندهای معرفیشده، با جمعبندی و انجام اصلاحاتی در مراحل استفادهشده، چارچوب فرآیندی بهبودیافتهای برای پیادهسازی تحلیل محتوای کیفی ارائه شده است. بهمنظور ارائه چارچوب فرآیندی بهبودیافته از روش فراتلفیق استفاده شده است. چارچوب فرآیندی پیشنهادی که از شش مرحله اصلی و شانزده گام فرعی تشکیل شده است در مقایسه با فرآیندهای متداول از مزایایی چون برخورداری از مراحل و گامهای مفید استفادهشده در فرآیندهای قبلی، حذف گامهای غیرضروری، ترتیب و توالی شفافتر و مشخصتر مراحل و گامها و درنهایت ایجاد روابط دوطرفه و امکان ارائه بازخورد در بین مراحل بهره میبرد که موجب افزایش تسهیل، انعطافپذیری و قابلیت اطمینان فرآیند و یافتههای آن شده است. در ادامه، بهعنوان یک مطالعه موردی، در فرآیند تدوین برنامهریزی راهبردی دانشگاه پیام نور ، در مرحله تدوین ارکان جهتساز، با استفاده از چارچوب بدستآمده، به تحلیل اسناد بالادستی پرداخته شده و نتایج بدستآمده که مورد تایید تیم خبرگان و کارشناسان مرتبط قرار گرفته، ارائه شده است.
تحلیل محتوای کیفی,روش فراتلفیق,برنامهریزی راهبردی,تحلیل اسناد بالادستی,تدوین ارکان جهتساز
https://www.journal-dmor.ir/article_123150.html
https://www.journal-dmor.ir/article_123150_2ce0d893d3ecd860e2e27ce32fb516b2.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
بررسی کمی ریسکهای سایبری در زنجیره تامین مبتنی بر اینترنت اشیا (صنایع FMCG)
510
521
FA
محمد
فلاح
0000-0002-6373-340X
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
mohammad.fallah43@yahoo.com
حامد
نوذری
استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
haamednozari@gmail.com
10.22105/dmor.2020.261431.1281
اینترنت اشیاء یک الگوی نوظهور است که بر اتصال دستگاهها و اشیاء به یکدیگر برمبنای اینترنت و کاربران متمرکز میباشد. این فناوری پایهای برای هوشمند سازی زندگی امروزه انسانها است. در این میان کسبوکارها نیز از این امر مستثنی نیستند و میکوشند تا با استفاده از این فناوری اینترنت اشیا در راستای هوشمند کردن کسبوکار استفاده نمایند. زنجیره تامین یکی از حیاتیترین بخشهای چرخه کسبوکار میباشد و هوشمندسازی آن تحول شگرفی در بهینهسازی فرایندهای کسبوکار ایجاد مینماید. اما از آنجایی که این فناوری با اینترنت همراه بوده و همواره استفاده از اینترنت میتواند با خطراتی همراه باشد بنابراین درک خطرات سایبری که میتواند در مواجه با این فناوریها متوجه کسبوکارها باشد همواره قابل ملاحظه است.در این پژوهش سعی شده است تا خطرات سایبری زنجیره تامین مبتنی بر اینترنت اشیا شناسایی و بررسی شود. بهمنظور رتبهبندی این خطرات، از روش مدلسازی ریاضی غیرخطی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که حفظ حریم خصوصی در تعامل با تامین کنندگان و همچنین مشتریان دارای بیشترین اهمیت میباشد و باید برای مواجهه با این خطرات تمهیدات موثری در نظر گرفته شود.
اینترنت اشیا,ریسکهای سایبری,زنجیره تامین هوشمند,امنیت اینترنت اشیا,زنجیره تامین صنایع FMCG
https://www.journal-dmor.ir/article_120744.html
https://www.journal-dmor.ir/article_120744_1751971c37f797f67d6e98400a2a9073.pdf
موسسه آموزش عالی آیندگان
تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
2538-5097
2676-6159
5
4
2021
02
19
ارائه رویکرد تلفیقی مبتنی بر علمسنجی و هوش مصنوعی در استخراج الگوی ارزیابی تابآوری زنجیرهتأمین
522
546
FA
مصطفی
ضیائی حاجی پیرلو
گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
ziaeilive@live.com
هوشنگ
تقی زاده
0000-0001-9960-6384
گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
taghizadeh@iaut.ac.ir
مرتضی
هنرمند عظیمی
0000-0001-9695-5191
گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
honarmand@iaut.ac.ir
10.22105/dmor.2021.251723.1229
به دلیل ذات و ماهیت پیچیده و چندجانبۀ تابآوری در زنجیرههای تأمین، تاکنون طرحی جامع، کامل و همهجانبه که اجماع غالب پژوهشگران در این حوزه را دربر داشته باشد، ارائه نشده است. در راستای تلاش برای دستیابی به چنین طرحی، تحقیق حاضر با هدف تشکیل مدل جامع ارزیابی تابآوری زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد تلفیقی مبتنی بر علمسنجی و روشهای مختلف هوش مصنوعی بر پایه استخراج دانش از متن انجام گردید. جامعه آماری شامل تمامی مقالات نمایه شده مرتبط با تابآوری زنجیره تأمین در دو پایگاه اطلاعات علمی <em>Scopus</em> و <em>WOS</em> طی سالهای 2002 تا 2020 میلادی است. در طی انجام سه مرحله پالایش اسناد با رویکرد مرور نظاممند، اطلاعات علمسنجی و متن کامل مربوط به 346 مقاله استخراج و در فرایند تجزیهوتحلیل مورداستفاده قرار گرفت. بهرهگیری از رویکردی تلفیقی بر پایه علمسنجی و کلاندادۀ استخراجشده از پایگاههای اطلاعات علمی، همراه با ابزارهای هوش مصنوعی در استخراج الگوی ارزیابی تابآوری زنجیره تأمین بهعنوان جنبه نوآوری اصلی این تحقیق میباشد که شناخت و تحلیلی سامانمند، دقیق و بدون سوگیری از مبانی نظری تحقیقات در حوزه ارزیابی تابآوری زنجیره تأمین را امکانپذیر ساخته است. نهایتاً الگوی ارزیابی تابآوری زنجیره تأمین شامل 4 ساختار اصلی و 25 ساختار فرعی از اسناد مرتبط علمی استخراج گردید.
تابآوری زنجیرهتأمین,خوشهبندی طیفی,علمسنجی,متنکاوی,خوشهبندی مقید
https://www.journal-dmor.ir/article_121788.html
https://www.journal-dmor.ir/article_121788_80b4f5378af8eb363e07fdf924afcefa.pdf