@article { author = {Shoaei Naeini, Zahra and Mohammadi, Parastoo and Husseinzadeh Kashan, Ali}, title = {Partner selection in strategic alliances using a combination of Multiple Attribute Decision making methods (Case study: an oil consortium)}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {5}, number = {3}, pages = {330-361}, year = {2020}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2020.240646.1190}, abstract = {The oil consortium in Iran is one of the most important approaches to implementing the huge projects of the petrochemical industry. But the selection of suitable and expert partners is one of the most common bottlenecks in such cooperation networks. The purpose of this paper is to provide a practical, yet simple, solution for the decision makers to be able to choose the right candidate from the selected candidates. For this purpose, a three-stage model has been designed. In the first stage, the criteria affecting the choice of partner from the perspective of experts and reviewing the literature were first collected and weighed with the help of SWARA method. In the next stage, the ranking of partners (6 domestic and 4 foreign companies) was based on a set of decision-making methods such as COPRAS, VIKORA, SWA, TOPSIS, ARAS, MOORA, and multi-MOORA. The final stage integrated the ranking results based on the Copeland. In the end, financial capability and debt ratio and repayment potential were introduced as the most important criteria and sub-criteria. Also, partner 3 was selected as the best candidate by Copeland. Finally, in order to measure the performance of the integration of results, the Spearman correlation coefficient was used and the results of high test affinity and integration of results were obtained. Therefore, it can be said that the approach used has performed well.}, keywords = {Strategic Alliance,Partner selection problem,SWARA,MADM,Copeland}, title_fa = {انتخاب شریک در ائتلاف‌های استراتژیک با استفاده از ترکیب روش‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه(مورد مطالعه: یکی از کنسرسیوم‌های نفتی کشور)}, abstract_fa = {کنسرسیوم‌های نفتی در ایران یکی از مهم­ترین رویکردهای اجرای پروژه­های عظیم صنعت پتروشیمی به شمار می­آیند؛ اما در این میان انتخاب شرکایی لایق یکی از گلوگاه­های بسیار حیاتی در چنین شبکه­های همکاری است. هدف از این مقاله ارائه راه­حلی کاربردی و درعین‌حال ساده است. تا تصمیم­گیرندگان بتوانند انتخاب شایسته­ای از میان کاندیدها به عمل‌آورند. بدین منظور مدل سه مرحله­ای طراحی‌شده است که در مرحله نخست ابتدا شاخص­های تأثیرگذار بر انتخاب شریک از دیدگاه خبرگان و مرور ادبیات گردآوری و با کمک روش سوارا وزن دهی شد. در مرحله بعد رتبه­بندی شرکا (6 شرکت داخلی و 4 شرکت خارجی) بر اساس مجموعه­ای از روش­های تصمیم­گیری همچون کوپراس، ویکور، وزن دهی تجمعی ساده، تاپسیس، آراس، مورا و مولتی مورا صورت گرفت. در مرحله نهایی به ادغام نتایج رتبه­بندی بر اساس کپ­لند پرداخته شد. در پایان، توانایی مالی و نسبت بدهی و توان بازپرداخت به‌عنوان مهم­ترین شاخص و زیر شاخص معرفی شدند. هم­چنین شریک 3 به‌عنوان برترین کاندید از سوی کپ­لند انتخاب شد. درنهایت، به­منظور سنجش عملکرد ادغام نتایج از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده و نتایج قرابت بالای آزمون و ادغام نتایج حاصل شد، بنابراین می­توان گفت رویکرد مورداستفاده عملکرد مطلوبی داشته است.}, keywords_fa = {ائتلاف استراتژیک,مسئله انتخاب شریک,سوارا,تصمیم گیری چندشاخصه,کپ لند}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_120394.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_120394_dae0e31bb7f7b6ce889c300f179c3d7a.pdf} }