@article { author = {Rajabi Moshtaghi, Hojatollah and Toloie-Eshlaghy, Abbass and Motadel, Mohammad Reza}, title = {A new meta-heuristic algorithm: military optimization algorithm (MOA)}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {304-329}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.276125.1333}, abstract = {Purpose: In recent years, meta-heuristic algorithms and their application in solving complicated, nonlinear, and high dimensions problems have increased dramatically and the fact that meta-heuristic algorithms are used to solve complex and changing problems of real life, has caused the algorithms world and their design to be very dynamic and alive; that's why new algorithms are constantly being created. Hence, the purpose of this research is to introduce a novel meta-heuristic algorithm called Military Optimization Algorithm (MOA). Methodology: Inspired by military operations, the proposed algorithm was designed and presented. After coding, Standard test functions and benchmark algorithms were determined to evaluate the performance of the algorithm.Findings: The performance of new algorithm is analyzed by 23 standard test functions and compared to 8 benchmark meta-heuristic algorithms including: Genetic Algorithm, Particle Swarm Optimization, Artificial Bee Colony, Shuffled Frog Leaping Algorithm, and Imperialist Competitive Algorithm, Grey Wolf Optimizer, Whale Optimization Algorithm, and Grasshopper Optimization Algorithm, by considering three indices of "average answers", "time complexity of algorithm (speed)" and "Convergence speed/ time".  The results show the excellent performance of the proposed algorithm.Originality/Value: In this paper, inspired by military operations, a novel meta-heuristic algorithm called MOA is introduced. It is population-based and stable with "random search", "dividing solution space into several regions and allocating a part of the population to each region", "cavalry search", and "infantry search".  }, keywords = {optimization,meta-heuristic algorithms,Military Optimization Algorithm,evolutionary algorithms,Swarm Algorithms}, title_fa = {ارائه یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید: الگوریتم بهینه‌سازی نظامی}, abstract_fa = {هدف:  در سال‌های اخیر، شاهد ظهور و گسترش الگوریتم­های فرا ابتکاری و استفاده از آن­ها جهت حل مسائل پیچیده، غیرخطی و ابعاد بالا بوده‌ایم. با توجه به اینکه الگوریتم­های فوق برای حل مسائل پیچیده و در حال تغییر دنیای واقعی به کار می­روند، دنیای الگوریتم­ها و طراحی آن­ها به شکل فزاینده‌ای پویا و رو به رشد بوده است. بنابراین، پیوسته شاهد به وجود آمدن الگوریتم‌های جدیدی هستیم. هدف از این تحقیق، ارائه یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید به نام «الگوریتم بهینه‌سازی نظامی» می­باشد. روش‌شناسی پژوهش: با الهام از عملیات­های نظامی الگوریتم پیشنهادی طراحی و ارائه گردید و پس از کدنویسی، توابع تست استاندارد و الگوریتم­های محک برای ارزیابی عملکرد آن تعیین و مشخص شدند. یافته ‎ها:  عملکرد الگوریتم پیشنهادی به‌وسیله 23 تابع تست استاندارد و با در نظر گرفتن شاخص­های «میانگین جواب­ها»، «میانگین زمان محاسباتی» و «زمان همگرایی» در مقایسه با هشت الگوریتم محک شامل: ژنتیک، ازدحام ذرات، کلونی زنبور مصنوعی، قورباغه جهنده، رقابت استعماری، گرگ خاکستری، بهینه­سازی وال و بهینه­سازی ملخ مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. نتایج نشان‌دهنده عملکرد مطلوب الگوریتم پیشنهادی است.اصالت/ارزش افزوده علمی:   در این مقاله، با الهام از عملیات­های نظامی الگوریتم جدیدی به نام الگوریتم بهینه­سازی نظامی (MOA) ارائه می­شود که مبتنی بر جمعیت است و بر اساس «جستجوی تصادفی»، «تقسیم فضای جواب به چند منطقه و تخصیص بخشی از جمعیت به هر منطقه»، «جستجوی سواره‌نظام» و «جستجوی پیاده‌نظام» عمل می‌کند.}, keywords_fa = {بهینه‌سازی,الگوریتم‌های فراابتکاری,الگوریتم بهینه‌سازی نظامی,الگوریتم‌های تکاملی,الگوریتم‌های ازدحامی}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_133618.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_133618_3329afc1e4250fc5ff791ed89e6f0d09.pdf} } @article { author = {Etebari, Mohammadreza and Feghhi Farahmand, Naser and Iranzadeh, Soleyman}, title = {Compilation a credit forecasting model for legal customers of private banks using meta-heuristic algorithms (Case study: Pasargad Bank branches in the north, west of the country)}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {330-349}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.247229.1220}, abstract = {Purpose: Banks' inability to credit assessment and financial evaluation of customers and forecasting accurately the credit risk of borrowers has devastating effects on the global financial system and economic activity and have been the main causes of global financial crises in recent years.The purpose of this paper is to compile a credit forecasting model for legal customers of private banks by using meta-heuristic algorithms in the branches of Pasargad Bank in the northwest of Iran.Methodology: This research is base on the purpose of developmental research and based on the method of performing descriptive work. The statistical population of this study is in two sections of banking experts and legal customers of Pasargad Bank in the northwest of the Iran. The statistical sample size for the first community of 58 banking experts including managers, credit officials and heads of branches in with credit work experience in private banks and for the second community, 427 legal clients were selected based on targeted sampling. In order to collect data in this research, a questionnaire and documents of Pasargad Bank have been used. The validity of the questionnaire was investigated as content validity and based on the indicators of content validity ratio and content validity index. The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the research data, t-test, confirmatory factor analysis, multilayer neural network, genetically trained neural network, trained neural network with particle swarm optimization and trained neural network with differential evolution will be used.Findings:  The research findings show that all four models are able to predict the credit predictions of the legal customers of private banks and the best way to predict the credit predictions of the legal customers of private banks is the neural network trained with differential evolution algorithm with the least amount of error compared to the other three methods.Originality/Value: In this research by using meta-heuristic algorithms, a new credit forecasting model produce for legal customers of private banks with the least amount of error.}, keywords = {Credit Forecasting,Neural Network Algorithm,Genetic Algorithm,Differential evolution algorithm,Particle Swarm Optimization Algorithm}, title_fa = {تدوین مدل پیش بینی اعتباری مشتریان حقوقی بانک های خصوصی با بهره گیری از الگوریتم های فراابتکاری (مطالعه موردی: شعبه های بانک پاسارگاد شمال غرب کشور)}, abstract_fa = {هدف: عدم توانایی بانک‌ها در اعتبارسنجی و ارزیابی مالی مشتریان و پیش‌بینی دقیق ریسک اعتباری تسهیلات گیرندگان، تاثیرات مخربی بر سیستم مالی جهانی و فعالیت‌های اقتصادی داشته و از اصلی‌ترین دلایل بحران‌های مالی جهانی در سال‌های اخیر بوده‌اند. هدف این تحقیق، تدوین مدل پیش­بینی اعتباری مشتریان حقوقی بانک­های خصوصی با بهره­گیری از الگوریتم­های فراابتکاری در شعبه‌های بانک پاسارگاد شمال غرب کشور بوده است.روش‌شناسی پژوهش: این تحقیق براساس هدف پژوهش، توسعه­ای و براساس روش انجام کار توصیفی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق را دو بخش خبرگان و مدیران بانکی استان آذربایجان‌شرقی و مشتریان حقوقی بانک پاسارگاد در شمال­غرب کشور تشکیل می‌دهند. حجم نمونه آماری برای جامعه اول، 58 خبره بانکی استان اعم از مدیران، مسئولین اعتباری و روسای شعب با سابقه کار اعتباری بانک‌های خصوصی تعیین شده و برای جامعه دوم، براساس نمونه­گیری هدفمند 427 مشتری حقوقی بانک پاسارگاد انتخاب شده است. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه و اسناد و مدارک بانک پاسارگاد بهره گرفته شده و روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوا و براساس شاخص­های نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون t، تحلیل عاملی تأییدی، شبکه عصبی مصنوعی چند لایه، شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم ژنتیک، شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم ازدحام ذرات و شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم تکامل تفاضلی استفاده شده است.یافته‎ ها: یافته ­های پژوهش نشان می­دهد که هر چهار مدل فوق قادر به پیش­بینی اعتباری مشتریان حقوقی بانک­های خصوصی هستند و بهترین روش برای پیش­بینی اعتباری مشتریان حقوقی بانک­های خصوصی، شبکه عصبی آموزش دیده با الگوریتم تکامل تفاضلی با کمترین مقدار خطا نسبت به سه روش دیگر است.}, keywords_fa = {پیش بینی اعتباری,الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی,الگوریتم ژنتیک,الگوریتم تکامل تفاضلی,الگوریتم ازدحام ذرات}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_131956.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_131956_b0eb80fb7d89f750cfd390ed422a1b28.pdf} } @article { author = {Araghi, Morteza and Mahdizadeh, Hossein and Moodi, Sadegh}, title = {Numerical modelling of macroscopic traffic flow based on driver physiological response using a modified wave propagation algorithm}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {350-364}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.271141.1313}, abstract = {Purpose: In this paper, a novel numerical method, using the Godunov-type finite volume technique, the flux wave version of Modified Wave Propagation Algorithm (MWPA) with high-resolution is presented to solve one-dimensional second-order macroscopic model of traffic flow.Methodology: To demonstrate the effectiveness of the proposed approach, the commonly employed Payne–Whitham model and PW based on driver physiological response have been used. The hyperbolic nonlinear Partial Derivatives Equations (PDEs) of traffic flow which do not have analytical solution are solved considering a new Riemann wave speeds, based on an augmented Riemann solver. In this method, nonlinear equations are first transformed into a diagonal quasi-linear problem with linear characteristic curves, the corresponding source terms are involved in the flux difference of finite volume computational cells. The second-order wave solutions and their initial jump conditions are considered and the obtained numerical results are compared with Roe Decomposition Technique (RDT) as a common method in macroscopic traffic flow models discretization for the PW model before and after considering driver physiological response.Findings: The problem of queue propagation in uniform traffic flow condition with two discontinuities including shock waves and subsequent rarefaction waves with periodic boundary conditions was selected as a numerical example. Velocity and density profiles at different times, the spatio-temporal changes of the two mentioned variables and traffic flow rates were presented.Originality/Value: The numerical results indicate that the proposed method provides a more realistic behavior for the two mentioned models regarding the basic variables of traffic flow.}, keywords = {Numerical modelling,Macroscopic Traffic Flow,Wave propagation algorithm,Flux wave method,Rieman solver}, title_fa = {مدل‌سازی عددی جریان ترافیک کلان‌نگر براساس پاسخ فیزیولوژیکی راننده با استفاده از یک الگوریتم پخش موج اصلاح‌شده}, abstract_fa = {هدف: در این مقاله یک روش عددی جدید، با استفاده از تکنیک حجم محدود نوع گودونو، نسخه موج شار الگوریتم پخش‌موج اصلاح‌شده با دقت بالا برای حل یک‌بعدی مدل کلان‌نگر مرتبه‌دوم جریان ترافیک ارائه شده‌است.روش‌شناسی پژوهش: از مدل متداول پین-ویتهام و مدل پین-ویتهام مبتنی بر پاسخ فیزیولوژیکی راننده به ‌منظور صحت‌سنجی حل عددی استفاده شده‌است. معادلات مشتق‌های پاره‌ای غیرخطی هذلولوی جریان ترافیک که پاسخ تحلیلی ندارند، با درنظرگرفتن یک سرعت نوین برای امواج ریمن، براساس حل‌کننده ریمن تقویت‌شده، حل‌شده‌اند. در این روش ابتدا معادلات غیرخطی به یک مسئله شبه‌خطی قطری با منحنی‌های مشخصه خطی تبدیل شده و مولفه‌های منبع مربوطه در تفاضل شار سلول‌های محاسباتی حجم‌محدود شرکت داده می‌شوند. راه‌حل‌های موج مرتبه‌دوم و شرایط پرش اولیه آن‌ها درنظرگرفته شده و نتایج عددی به‌دست‌آمده برای دو مدل پین-ویتهام قبل و بعد از لحاظ‌کردن پاسخ فیزیولوژیکی راننده، با تکنیک تجزیه رو به‌عنوان روش متداول در گسسته‌سازی مدل‌های کلان‌نگر مرتبه‌دوم جریان ترافیک مقایسه می‌شوند.یافته ها: مسئله انتشار صف در حالت جریان یکنواخت با دو ناپیوستگی شامل امواج شوک و متعاقبا امواج انبساطی، با شرایط مرزی تناوبی به‌عنوان مثال عددی انتخاب شده‌است. پروفیل‌های سرعت و چگالی در زمان‌های مختلف به همراه تغییرات مکانی-زمانی آن‌ها و نرخ تردد جریان ترافیک کلان‌نگر ارایه‌گردیده‌است.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج عددی حاصل نشان‌می‌دهد که روش پیشنهادی رفتار واقع‌بینانه‌تری را برای دو مدل ذکرشده درخصوص متغیرهای اساسی جریان ترافیک فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {مدل‌سازی عددی,جریان ترافیک کلان‌نگر,الگوریتم پخش موج,روش موج شار,حل‌کننده ریمن}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_134761.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_134761_b758a3f15fbf2f38896fdb739ef69837.pdf} } @article { author = {Mohamadinejadrashti, Hengameh and Amirteimoori, Alireza and Kordrostami, Sohrab and Hosseinzadeh Lotfi, Farhad}, title = {Resource allocation and target setting based on DEA with managerial disposability: evaluation and optimization the greenhouse gas emissions reduction in international airlines}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {365-381}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.262906.1288}, abstract = {Purpose: In resource allocation and target setting problems, a central planner decision making from a managerial point of view has a pivotal role, especially in presence of undesirable outputs such as greenhouse gas emissions. In these situations, firms have to incorporate to each other to achieve the goals of the central planner. The existing DEA-based resource allocation models have not considered the influence of managerial effort and technology innovation. In this study, we will use the managerial disposability assumption to reflect the central planner managerial achievement and technology novelty perspective in the process of resource allocation and target setting.Methodology: Using a managerial disposability assumption in this paper offers a solution to a correct and acceptable resource allocation and target setting along with improving the performance of units. To analyze the method presented in this paper, the data of 29 famous international airlines representing the global aviation industry have been selected and studied.Findings: The results of this study show that in this model, decision-making units use managerial disposability assumption in the regulation of undesirable outputs based on the perspective of cooperation strategies to improve their environmental performance. In addition, in this approach increasing the inputs, fixing the amount of the desirable outputs, reducing the amount of undesirable outputs will be allowed. This model ensures that the adjusted decision-making units in the next period, will improve their efficiency after resource allocation and target setting, as well as improving the overall efficiency is observed in the results obtained by this method.Originality/Value: The paper presents a new approach of resource allocation and target setting based on data envelopment analysis which considers the impact of managerial effort and technology innovation on resource allocation and target setting problems.}, keywords = {Data Envelopment Analysis,Resource Allocation,Target Setting,Managerial disposability assumption}, title_fa = {تخصیص منابع و هدف گذاری مبتنی بر DEA با فرض دسترسی پذیری مدیریتی: ارزیابی و بهینه سازی طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در خطوط هوایی بین المللی}, abstract_fa = {هدف:  در مسائل تخصیص منابع و هدف گذاری دیدگاه مدیریتی برنامه ریز مرکزی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی نقشی اساسی دارد، به خصوص هنگامی که با خروجی های نامطلوب مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای مواجه می­شویم. در این شرایط واحدها باید با همکاری یکدیگر در جهت دستیابی به اهداف برنامه ریز مرکزی گام بردارند. از آنجا که در اکثر مدل های تخصیص منابع مبتنی بر تحلیل پوششی داده‌ها تلاش مدیریتی و نوآوری تکنولوژیکی نادیده گرفته می­شود، در این مقاله رویکردی از تخصیص منابع و هدف گذاری مبتنی بر تحلیل پوششی داده‌ها ارائه می شود که در آن فرض دسترسی پذیری مدیریتی انعکاس چشم انداز موفقیت مدیریتی برنامه ریز مرکزی و دور نمای نوآوری تکنولوژیکی در روند تخصیص منابع و تعیین هدف است. روش‌شناسی پژوهش: استفاده از  فرض دسترسی پذیری  مدیریتی در این مقاله راهکاری برای تخصیص منابع و هدف گذاری درست و قابل قبول به همراه بهبود عملکرد واحدها به طور هم زمان ارائه می­دهد. برای تحلیل روش ارائه شده در این مقاله داده های 29 خط هواپیمایی بین­الملی مشهور که نماینده صنعت هوانوردی جهانی می باشند، انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.یافته ها: یافته‌های این پژوهش نشان می دهد در این مدل واحدهای تصمیم گیرنده  از دسترسی پذیری مدیریتی در تنظیم تطبیق‌ها بر روی خروجی های نامطلوب بر اساس چشم انداز استراتژی‌های همکاری واحدها  در راستای  بهبود عملکرد زیست محیطی خود استفاده می‌کند. در این رویکرد علاوه بر افزایش ورودی‌ها، ثابت ماندن مقدار خروجی‌های مطلوب، به خروجی‌های نامطلوب اجازه کاهش داده می­شود. در واقع این مدل تضمین می‌کند که واحدهای تصمیم گیرنده تطبیق شده بعد از تخصیص منابع و هدف گذاری، در دوره بعدی، از بهبود کارآیی برخوردار شوند و همچنین بهبود کارایی کل در نتایج بدست آمده توسط این رویکرد، مشاهده می­شود.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله با استفاده از فرض دسترسی پذیری مدیریتی  رویکرد جدیدی از تخصیص منابع و هدف گذاری مبتنی بر تحلیل پوششی داده‌ها ارائه می شود که تأثیر تلاش مدیریتی و نوآوری فناوری را در مسئله تخصیص منابع و هدف گذاری در نظر می­گیرد.}, keywords_fa = {تحلیل پوششی داده ها,تخصیص منابع,هدف گذاری,فرض دسترسی پذیری مدیریتی}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_130630.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_130630_4bad4357a7f2c6815e518d93b42bdb56.pdf} } @article { author = {Tahanian, Ahmad Reza and Haleh, Hasan and Etebari, Farhad and Vahdani, Behnam}, title = {Analysis of large projects based on sustainability dimensions and with an agility approach using data envelopment analysis; case study of large projects of Isfahan Municipality}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {382-407}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.254777.1244}, abstract = {Purpose: The current study aims to provide a framework for evaluating the large projects based on the sustainability dimensions and with agility approach using data envelopment analysis.Methodology: To this end, sustainability indicators, agility indices in project management and project management critical success factors are identified. By calculating the large projects efficiency numbers in each of attitudes include financial, social and environmental, three dimensions of sustainability and by drawing a regional graph based on the projects’ efficiency numbers in both attitudes of agiliy and project management critical success factors, the project performance is studied in both attitudes.  Findings: Graphs and efficiency results in sustainability attutudes show that among 27 projects, just three projects are efficient in all three attitudes. In addidtion, to deliver product/service in the shortest time is the meaning of delivering value to the customer with extending the agility in project management. Also, to protect the resources for the next generation, project manager can dedicate the financial and social resources in order to control the environmental impacts of the projects in parallel with the sustainable development principles which which can be translated to be responding efficiently and effectively to the customers while meeting the requirements of the sustainable development.  Originality/Value: The project as a temprory organization should be managed in such a way that while adapting to the changes and being agile in responsiveness, it also keeps the time range, cost and qulity for delivering the created product/service. Agility has been proposed as an approach to gain and keep the competitiveness in a changing and unpredictable environment and it focuses on meeting customers needs while sustainability attitude does focus on the reduction of the udesireable affects of the meeting customers demands. To integrate these two concepts in the field of project management leads to the efficiency and success of the project, comprehensively.}, keywords = {project management,Agility,Sustainability,Data Envelopment Analysis}, title_fa = {تحلیل پروژه های کلان بر اساس ابعاد پایداری و با رویکرد چابکی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها؛ مورد مطالعه پروژه های کلان شهرداری اصفهان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش پیش­رو  هدف دارد تا چارچوبی برای ارزیابی عملکرد پروژه­های کلان بر اساس ابعاد پایداری و با رویکرد چابکی با استفاده از تحلیل پوششی داده­ها، ‌ارائه نماید.روش‌شناسی پژوهش: بدین منظور، شاخص‌های پایداری، چابکی در مدیریت پروژه و عوامل اصلی موفقیت در مدیریت‌پروژه، شناسایی می‌شود. با محاسبه‌ی عدد کارایی پروژه‌های کلان در هر یک از ابعاد پایداری شامل رویکرد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، کارایی هر پروژه در رویکرد پایداری و با رسم نمودار ناحیه‌بندی شده مبتنی بر کارایی پروژه‌ها در رویکرد چابکی و عوامل اصلی موفقیت در مدیریت پروژه، عملکرد پروژه‌ها در این دو رویکرد بررسی می‌گردد. روش ارائه شده، در شهرداری اصفهان و برای پروژه‌های کلان حل شده است.یافته ها: نمودار و نتایج کارایی در رویکرد پایداری نشان می‌دهد تنها 3 پروژه از 27 در هر سه رویکرد کارا است. علاوه بر آن، تحویل محصول/خدمت در کمترین زمان، تحویل ارزش به مشتری با توسعه‌ چابکی در مدیریت‌پروژه است. همچنین، برای حفاظت از منابع برای نسل‌های آتی، مدیر پروژه با تخصیص منابع مالی و اجتماعی، آثار زیست‌محیطی پروژه را در جهت توسعه‌ ‌پایدار کنترل نموده که به معنای پاسخ‌گویی موثر و کارا به مشتری در عین پیروی از الزامات توسعه‌ پایدار است.اصالت/ارزش افزوده علمی:  پروژه به‌عنوان یک سازمان موقت باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که ضمن انطباق با تغییرات و چابک بودن در پاسخ­گویی، دامنه­ی زمان، هزینه و کیفیت را نیز برای تحویل محصول یا خدمت ایجادشده حفظ نماید. چابکی به‌عنوان یک رویکرد برای تحقق، دست­یابی و حفظ رقابت­پذیری، در محیط متغیر و غیرقابل‌پیش‌بینی مطرح‌شده است و بر تأمین نیاز مشتری تأکید دارد، درحالی‌که پایداری بر کاهش آثار نامطلوب ناشی از تأمین خواسته­های مشتریان متمرکز است. ادغام این دو مفهوم در بحث مدیریت پروژه، منجر به کارایی و توفیق پروژه در ابعادی فراگیر خواهد شد.}, keywords_fa = {مدیریت پروژه,چابکی,پایداری,تحلیل پوششی داده ها}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_123147.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_123147_473054a3a621c679cf35f2cd1d3becbf.pdf} } @article { author = {Shirouyehzad, Hadi and Soroushnia, Mahsa and Mellat, Mahdi and Salehi, Mohammad Reza}, title = {Maturity assessment and ranking of project management knowledge areas based on OPM3: case study: Isfahan,s Mobarakeh Steel Company}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {408-422}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.247239.1218}, abstract = {Purpose: Todays, the use of maturity models is one of the most important ways to assess the maturity status of project management in an organization. These models help organizations to compare their capabilities at the level of projects and organizational strategies with a specific and scientific standard. The purpose of this paper is assessment the maturity of organizational project management based on OPM3 model in the project execution department of Mobarakeh Steel Company.Methodology: In order to assess the maturity of project management, first the interview questions in each of Knowledge Areas were identified using library studies, then information was collected in the form of interviews with experts and managers of Mobarakeh Steel Company. After that, Additive Ratio ASsessment method was used for ranking the Project Management Knowledge Areas according to the obtained results.Findings: The results show that the project execution department has a better performance in the knowledge Area of project schedule management than other areas.Originality/Value: In this research, the performance of the project execution department of the Company is evaluated and analyzed based on OPM3 model. According to the results, applied suggestions for improving project management performance are presented.}, keywords = {Organizational project management maturity model,Project management body of knowledge,Multi Criteria Decision Making,Additive Ratio Assessment}, title_fa = {سنجش بلوغ و رتبه‌بندی حوزه‌های دانش مدیریت پروژه براساس مدل OPM3؛ مطالعه موردی مجتمع فولاد مبارکه}, abstract_fa = {هدف:  امروزه استفاده از مدل­های بلوغ به عنوان یکی از مهمترین راه­های ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت پروژه در یک سازمان به شمار می­رود. این مدل­ها به سازمان­ها کمک می­کنند تا قابلیت­های خود را در سطح پروژه­ها و استراتژی­های سازمانی با یک استاندارد معین و علمی مقایسه کنند. هدف از این پژوهش، سنجش بلوغ مدیریت پروژه سازمانی بر اساس مدل بلوغ مدیریت پروژه در واحد معاونت اجرای پروژه­های مجتمع فولاد مبارکه است.روش‌شناسی پژوهش: به منظور سنجش بلوغ مدیریت پروژه، در ابتدا سوالات مصاحبه در هر یک از حوزه‌های دانشی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای شناسایی گردید، سپس جمع­آوری اطلاعات در قالب مصاحبه در سطح کارشناسان و مدیران مجتمع فولاد مبارکه صورت گرفته است. در ادامه از روش ارزیابی نسبی تجمعی برای رتبه‌بندی حوزه­های دانش مدیریت پروژه با توجه به نتایج به دست­آمده استفاده شده­است.یافته ها: نتایج نشان می­دهد که واحد معاونت اجرای پروژه­ها در حوزه دانشی مدیریت زمان‌بندی پروژه نسبت به سایر حوزه­ها عملکرد مطلوب‌تری دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: دراین پژوهش به ارزیابی و تحلیل عملکرد واحد اجرای پروژه­های سازمان بر پایه استاندارد مدل بلوغ مدیریت پروژه پرداخته شده­است. طبق نتایج به دست آمده، پیشنهادات کاربردی برای بهبود عملکرد مدیریت پروژه ارائه شده­است.}, keywords_fa = {مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی,استاندارد گستره دانش مدیریت پروژه,تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه,روش آراس}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_135076.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_135076_8f9c9f0c5a7d303e37d457f786fa8ab1.pdf} } @article { author = {Ghahremani Nahr, Javid and Bathaee, Mehrnaz}, title = {Design of a humanitarian logistics network considering the purchase contract}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {423-444}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.270988.1311}, abstract = {Purpose: In this paper, a humanitarian logistics network is designed considering the purchase contract in conditions of uncertainty. Due to the importance of such networks in the event of unforeseen events, the designed model seeks to determine the central and local warehouses as well as shelters to transport the injured. Also, determining the optimal amount of inventory and the correct way of transferring items and injured are other network decisions. In this article, the contract for purchasing items before and after the accident is concluded with suppliers in order to supply raw materials to the severity of the accident.Methodology: Due to the uncertainty in the model, the robust optimization method is used to control the uncertainty, and due to the NP-Hardness of the model, the new Gray Wolf-Genetics Algorithm (GGWA) is used to solve the model.Findings: The results show that contract operation has reduced the costs of the entire humanitarian logistics network. The comparison of the means of the objective function and the computational time shows the high speed of the GGWA algorithm in finding near-optimal solutions compared to the PSO and GA algorithms.Originality/Value:  In this paper, a new model of humanitarian supply chain network has been designed, which has obtained very favorable results from the problem using the GGWA algorithm in the shortest time.}, keywords = {Humanitarian logistics,robust optimization,Hybrid Gray Wolf Algorithm and Genetics (GGWA)}, title_fa = {طراحی شبکه لجستیک بشردوستانه با در نظر گرفتن قرارداد خرید}, abstract_fa = {هدف: در این مقاله یک شبکه لجستیک بشردوستانه با در نظر گرفتن قرارداد خرید در شرایط عدم قطعیت طراحی شده است. با توجه به اهمیت موضوع این‌گونه شبکه‌ها در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، مدل طراحی شده درصدد تعیین انبارهای مرکزی و محلی و همچنین پناهگاه‌ها جهت انتقال مصدومین می‌باشد. همچنین تعین بهینه مقدار موجودی انبار و نحوه صحیح انتقال اقلام و مصدومین از دیگر تصمیمات شبکه مدنظر است. در این مقاله قرارداد خرید اقلام قبل و بعد از وقوع حوادث با تأمین‌کنندگان بسته می‌شود تا نسبت به شدت وقوع حادثه نسبت به تأمین مواد اولیه اقدام نمایند.روش‌شناسی پژوهش: به دلیل وجود عدم قطعیت در مدل از روش بهینه‌سازی استوار جهت کنترل عدم قطعیت و به دلیل NP-Hard بودن مدل از الگوریتم جدید ترکیبی گرگ خاکستری با ژنتیک (GGWA) جهت حل مدل استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان می‌دهد به‌کارگیری قرارداد منجر به کاهش هزینه‌های کل شبکه لجستیک بشردوستانه شده است. مقایسه میانگین‌های تابع هدف و زمان محاسباتی نشان از سرعت‌بالای الگوریتم GGWA در یافتن جواب‌های نزدیک به بهینه نسبت به الگوریتم‌های PSO و GA دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله یک مدل نوین از شبکه زنجیره تأمین بشردوستانه طراحی شده است که با استفاده از الگوریتم ترکیبی GGWA در کوتاه ترین زمان، نتایج بسیار مطلوبی از مسئله کسب شده است.}, keywords_fa = {لجستیک بشر دوستانه,بهینه سازی استوار,الگوریتم ترکیبی گرگ خاکستری و ژنتیک}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_132120.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_132120_426606517a4538857a29831c3575a4c9.pdf} } @article { author = {Khlilzade, Reza and Saeidi, Parviz and Naderian, Arash and Abbasie, Iebrhim}, title = {Designing a model for financial agility of supply chain process}, journal = {Journal of Decisions and Operations Research}, volume = {6}, number = {3}, pages = {445-463}, year = {2021}, publisher = {Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran}, issn = {2538-5097}, eissn = {2676-6159}, doi = {10.22105/dmor.2021.240415.1189}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to design the financial agility model of the supply chain process in companies.Methodology:  The research method is descriptive and applied. In terms of orientation, it is fundamental and in terms of purpose, it is exploratory-qualitative. The research population included: academic and industrial experts and the sample was selected based on the snowball sampling method. Data collection instruments were semi-structured interviews with industrial managers and academic experts. In the data analysis, first, the codes and components of financial agility were extracted from the interviews and formulated in the form of a conceptual Grounded theory model.Findings: The core category was the financial agility, which was presented in three dimensions, and the causal, contextual, and intervening conditions, and strategies and results, were formulated and then, the final model was designed. Afterwards, the model was validated by using the Delphi model. According to the results of this study, the main categories of the developed model included intra-organizational, technological and human factors.Originality/Value: Therefore, based on the proposed model of this research can be the expected consequences of the financial agility model in business companies can be understood.}, keywords = {Supply Chain Process,Financial Agility,Grounded theory}, title_fa = {طراحی الگوی چابک‌سازی مالی فرایند زنجیره تأمین}, abstract_fa = {هدف:  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی چابک‌سازی مالی فرآیند زنجیره تأمین شرکت‌ها بارویکرد نظریه برخواسته از داده‌ها انجام شده است.روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی-کاربردی، از نظر جهت‌گیری از نوع بنیادی و از نظر هدف پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی- کیفی می‌باشد. جامعه آماری مشارکت کنندگان  شامل خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه صنعت بوده اند که تعداد نمونه‌ها براساس روش نمونه‌گیری گلوله برفی به تعداد سی نفر انتخاب شده است. ابزار گرداوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده است. در تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا، کدها ومولفه‌های چابک سازی مالی از مصاحبه ها استخراج و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید.یافته‌ها: مقوله محوری، چابک‌سازی مالی بوده که در سه بُعد ارائه و همچنین شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و نتایج، تدوین و الگوی نهایی ارائه گردید. سپس با روش تحلیل دلفی، پرسشنامه طراحی الگوی اولیه توسط خبرگان اصلاح، تایید و الگوی چابک‌سازی مالی فرآیند زنجیره تامین شرکت‌ها ارائه گردید. باتوجه به نتایج این پژوهش، مقوله‌های اصلی الگوی تدوین شده، شامل عوامل درون سازمانی، فناورانه و انسانی چابک‌سازی مالی فرآیند زنجیره تامین شرکت‌ها بوده  است.اصالت/ارزش افزوده علمی: از این‌رو، براساس الگوی پیشنهادی این پژوهش می‌توان به پیامدهای مورد انتظار الگوی چابک‌سازی مالی دست یافت.}, keywords_fa = {فرایند زنجیره تأمین,چابک‌سازی مالی,نظریه برخواسته از داده‌ها}, url = {https://www.journal-dmor.ir/article_126287.html}, eprint = {https://www.journal-dmor.ir/article_126287_084788bc40c211326d4c5ce24991b525.pdf} }