برنامه ریزی استراتژیک
نرجس بساق زاده؛ محمود مرادی؛ محمد تمیمی
چکیده
علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمانها در بهرهگیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهرهبرداری در تحقیق و توسعه بهعنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، میتوانند تبیینی برای کمک ...
بیشتر
علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمانها در بهرهگیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهرهبرداری در تحقیق و توسعه بهعنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، میتوانند تبیینی برای کمک به سازمانها برای رفع این مشکلات باشند. این پژوهش با هدف تبیین اثر ظرفیت جذب دانش در کسب مزیت رقابتی و نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی به بررسی مطالعه در شرکتهای صادراتی پرداخته است. به منظور بررسی ابعاد به دست آمده، پایایی و روایی مدل جدید مورد بررسی و پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در میان مدیران و خبرگان شرکتهای صادراتی ایران توزیع شد. جامعه آماری پژوهش 570 شرکت برتر صادراتی ایران است. در بخش کیفی، نمونهگیری با روش نمونهگیری نظری انجام و 11 نفر از مدیران شرکتها با بیش از 5 و 10 سال سابقه انتخاب شد. زمینه فعالیت خبرگان شرکتهای منتخب شامل: حوزه-های گاز و پتروشیمی، فولاد، قطعات خودرو، لوله و اتصالات و مواد غذایی بود. در بخش کمی نیز با کمک نرمافزار G*Power 78 نمونه انتخاب شد. تحلیل دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و با کمک نرمافزار ATLAS.ti و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. یافتههای بخش کیفی و مصاحبه با مدیران منتخب شرکتهای صادراتی حاکی از پشتیبانی و حمایت از متغیرها و ابعاد دوسوتوانی، مزیت رقابتی و ظرفیت جذب دانش در ادبیات پژوهش است. همچنین نتایج بخش کمی نشان میدهد که متغیر ظرفیت جذب دانش به صورت مستقیم بر مزیت رقابتی تأثیر معناداری ندارد؛ اما تأثیر این متغیر بر دوسوتوانی سازمانی و تأثیر دوسوتوانی سازمانی بر مزیت رقابتی معنادار است. از این رو میتوان بیان کرد که دوسوتوانی سازمانی در رابطهی میان ظرفیت جذب و مزیت رقابتی میانجی کامل بوده است. یافتههای این پژوهش مسیری برای شرکتهای فعال صادراتی در زمینه کسب مزیت رقابتی ترسیم میکند. شرکتها میتوانند بر پایه تقویت ساختارهای سازمانی دوسوتوان، ایجاد زمینههای یادگیری و تقویت ظرفیت جذب دانش، جریان ورود دانش بیرونی به سازمان را تسهیل نمایند
برنامه ریزی استراتژیک
بهروز خوش نمک؛ سلیمان ایران زاده؛ اسداله خدیوی؛ هوشنگ تقی زاده
چکیده
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، ...
بیشتر
برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق براساس مراحل ششگانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتملبر11 مقولهی فرعی: «شخصیتی، تعاملی، آگاهی از محیط، بازاریابی، ارتباطات محیطی، مدیریت سرمایهی انسانی، ادارهکردن صحیح ادارهی کل/شعبه، دانش عمومی، دانش تخصصی، ساختاری و محتوایی» و 5 مقوله اصلی: «شایستگی فردی، شایستگی محیطی، شایستگی مدیریتی، شایستگی دانشی و شایستگی سازمانی» مشتملبر 44 مفهوم بود. در بخش کمی تحقیق، مدل نهایی مستخرج از رویکرد کیفی، در قالب پرسشنامه دلفی برای تعیین مهمترین شاخصهای شایستگی پستهای سازمانی تحقیق در اختیار خبرگان تحقیق قرار گرفت و طی چندین مرحله رفتوبرگشتی پرسشنامه و اجماع نظری خبرگان مشخص شد که شاخص «اصلاح و مدیریت فرآیندها و روشهای انجام کار» برای پستهای سازمانی مدیرکل استان، معاونت اداری و مالی استان و رئیس ادارهی تخصصی «رعایت حقوق شهروندی و تکریم مراجعین» برای پست سازمانی معاونت بیمهای و «روحیه خدمتگذاری و مشتریمداری» برای پست سازمانی رئیس شعبهی رتبههای اهمیتی اول را کسب نمودند.
برنامه ریزی استراتژیک
فریدون رهنمایرودپشتی؛ محسن ایمنی؛ شادی صیادمنش
چکیده
ارزیابی متوازن بهعنوان یک ابزار ارزیابی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد و پیشنهاد میکند عملکرد تمامی سازمانها نباید فقط از طریق معیارهای مالی موردبررسی قرار گیرد، بلکه میبایست معیارهای غیرمالی نیز درنظر گرفته شود. مفهوم BSC گستره بزرگتری از بخش کسبوکار را در برمیگیرد. با این وجود، ارزیابی متوازن در عمل بسیار پیچیده ...
بیشتر
ارزیابی متوازن بهعنوان یک ابزار ارزیابی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد و پیشنهاد میکند عملکرد تمامی سازمانها نباید فقط از طریق معیارهای مالی موردبررسی قرار گیرد، بلکه میبایست معیارهای غیرمالی نیز درنظر گرفته شود. مفهوم BSC گستره بزرگتری از بخش کسبوکار را در برمیگیرد. با این وجود، ارزیابی متوازن در عمل بسیار پیچیده و ازنظر سیستم اندازهگیری و پیادهسازی بسیار موفق است، اما میتوان بیان داشت که هنوز کاستیهای را دارد که برخی از پژوهشگران آن را شناسایی کردند. به همین علت، روشهای نوآورانهای برای اصلاح مدل سنتی و شاخصهای عملکردی پیشنهاد شد، ازقبیل سیستم مبتنیبر دانش ارزیابی متوازن (BSCKBS)، روششناسی ارزیابی متوازن فعال (PBCSM)، ارزیابی متوازن ناب (LBSC)، کارت ارزیابی فناوری اطلاعات متوازن (BITS)، مدل کارت ارزیابی متوازن–فرآیند تحلیل شبکهای (BSC-ANP)، و مدل کارت ارزیابی متوازن-اهداف کنترل برای فناوری اطلاعات (BSC-COBIT). در مطالعهی حاضر، روشهای نوآورانه برای اصلاح مدل سنتی BSC مطرح شد و باتوجه به روش شناخت تاریخی، موردبررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد در سالهای اخیر تحقیقات ارزشمندی درخصوص استفاده از رویکردهای نوین در حوزهی حسابداری مدیریت بالاخص BSC انجام شده است که هدف آنها رفع نواقص موجود در مدل سنتی و کمک در تصمیمگیری مناسب جهت اخذ تصمیمات استراتژیک میباشد.
برنامه ریزی استراتژیک
مهرنوش مقیمی کیا؛ امیر نجفی
چکیده
مطالعهی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایهای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبردهای بازاریابی سازمان، علاقهمند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد بهواسطهی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعهی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی ...
بیشتر
مطالعهی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایهای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبردهای بازاریابی سازمان، علاقهمند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد بهواسطهی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعهی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی در زمینهی بازاریابی سبز و محصول سبز در شرکت تکدانه است. جامعهی آماری دربرگیرندهی تقریبا بیش از 150 نفر بوده است. نمونهگیری بدون جایگذاری از جامعهی متناهی و نیز استفاده از جدول مورگان، 90 نفر از جامعهی مذکور را مورد مطالعه قرار داده است. انجام مطالعات کتابخانهای، اجرای مصاحبههای حضوری، استفاده از پرسشنامههای طراحیشده توسط پژوهشگر، سه روشی بوده است که مطالعهی حاضر برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز خود استفاده نموده است. بهجهت آزمون پایایی ابزار اندازه گیری، از آماره آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین، به منظور آزمون روایی محتوایی این ابزار، نظر نخبگان مرتبط با موضوع تحت مطالعه بههمراه ادبیات و تئوریهای نظری موجود مبنا قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که هر یک از فرضیهها بهلحاظ آماری معنادار است و راهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد سازمان بهواسطهی پارامترهای خلق دانش بهطور مثبت و معناداری موثر هستند و نحوه اثرگذاری هر یک از عناصر آمیختههای سبز بر راهبردهای دانشآفرینی یکسان نمیباشد.
برنامه ریزی استراتژیک
حسین احمدی؛ امیر نجفی
چکیده
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ...
بیشتر
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ارزیابی اطلاعات در انواع مختلف عوامل بازار، میزان موفقیت در عرصه بینالمللی را تعیین میکند. اطلاعات بازار خارجی میتواند از ترکیبی از صنعت، بازار و انواع معاملات به دست بیاید. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر و اولویتبندی آنها بر تصمیمگیری بر صادرات کارتهای هوشمند شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی پرداختهشده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش و به دست آوردن نتایج، از نرمافزار SPSS و آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن استفادهشده است. نتایج بهدستآمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر تصمیمگیری صادرات شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی به ترتیب عبارتاند از: 1) محیط قانونی؛ 2) عامل سیاسی؛ 3) فرهنگ؛ 4) عامل اقتصادی؛5) زیرساختار.
تصمیمگیری چند شاخصه
الهه شریعتمداری؛ سید اسماعیل نجفی؛ علی تقی زاده هرات
چکیده
ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧـﺪﮔﯽ اﻧـﺴﺎنﻫـﺎ وﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻓﻮت آنﻫﺎ دارﻧﺪ. از اﯾﻦرو، ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ و مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻠﻞ ﻋـﺪم ﮐـﺎراﯾﯽ وﺿﻌﻒ ﺣﻮزه ﻋﻤﻠﮑﺮدی آنﻫﺎ ازاﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ...
بیشتر
ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧـﺪﮔﯽ اﻧـﺴﺎنﻫـﺎ وﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻓﻮت آنﻫﺎ دارﻧﺪ. از اﯾﻦرو، ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ و مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻠﻞ ﻋـﺪم ﮐـﺎراﯾﯽ وﺿﻌﻒ ﺣﻮزه ﻋﻤﻠﮑﺮدی آنﻫﺎ ازاﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. سازمانها جهت خودارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمانها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی میباشند که مدلهای تعالی دارای این ویژگی است. از این رو ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ نقشه راهی برای تکامل و بلوغ این مراکز از اﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. در این پژوهش امتیازات در قالب 9 معیار اصلی جمع شده و از توانمندسازها به عنوان متغیرهای ورودی و از نتایج به عنوان متغیرهای خروجی استفاده شده است. با استفاده از الگوی تعالی سازمانی بخش سلامت این مراکز مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA) با قابلیت الگویابی پلهای، در 5 سطح بلوغ طبقهبندی گردیدند.