برنامه ریزی استراتژیک
کاربرد رویکرد مدلسازی سیستم‌های پویا جهت رتبه‌بندی استراتژی‌های بهینه مدیریت پسماند شهری با استفاده از روش SWOT

محمدحسین کبگانی؛ Hamid شاهبندرزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1402

https://doi.org/10.22105/dmor.2023.365208.1673

چکیده
  دریک شهر، بخش‌های مختلفی در فعالیت هستند و هر بخش نیز در تولید مواد زاید شهری نقش دارد که این موضوع باعث توجه به روش‌های مدیریت پسماند میشود. در پژوهش حاضر به تبیین مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر تولید انواع پسماند در شهر بوشهر پرداخته شده‌است.ابعاد اصلی مدل مذکور از بررسی ادبیات نظری حوزه مدیریت پسماند شهری گرفته شده‌‌است که بوسیله ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
شناسایی و اولویت‌بندی استراتژی‌های مناسب جهت وفادارسازی مشتریان در محیط آشفته (مورد مطالعه: مزون پوشاک)

زهرا جوربنیان؛ علی سرورخواه؛ سید احمد عدالت پناه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.22105/dmor.2024.420185.1800

چکیده
  در شرایط رقابت فزاینده، راه‌های مختلفی برای حفظ، بقا یا رشد سازمان قابل تصور است؛ یکی موثرترین ابزارها در مواجهه با چالش فوق وفادارسازی مشتریان است. به‌منظور وفادارسازی مشتریان، استراتژی‌های مختلفی در ادبیات موضوع از سوی پژوهشگران مورد اشاره قرار گرفته است که سازمان‌ها می‌توانند، بسته به شرایط، یک یا ترکیبی از آن‌ها را مورد ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح آمیخته برای زمان‌بندی پرورش ماهی در زنجیره‌های مختلف و مدیریت تقاضای مشتریان

سجاد مرادی

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 642-653

https://doi.org/10.22105/dmor.2023.336060.1596

چکیده
  هدف: این مقاله به مطالعه مساله برنامه‌ریزی پرورش ماهی در زنجیره‌های مختلف و مدیریت فروش در یک مزرعه پرورش ماهی در طول یک افق زمانی مشخص می‌پردازد و هدف آن تعیین بهینه زمان شروع و میزان تخم‌ریزی در زنجیره‌های مختلف، زمان صید و مدیریت سفارشات موجود در دوره‌های مختلف می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: در این مطالعه، یک فرمول‌بندی جدید در ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
ارائه مدل کسب مزیت رقابتی برای شرکت‌های صادراتی ایران مبتنی بر دوسوتوانی سازمانی و ظرفیت جذب دانش

نرجس بساق زاده؛ محمود مرادی؛ محمد تمیمی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 102-122

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.309305.1497

چکیده
  هدف: علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمان‌ها در بهره‌گیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیده‌ای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهره‌برداری در تحقیق و توسعه به‌عنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، می‌توانند تبیینی برای ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
طراحی الگوی شایستگی انتخاب مدیران در سازمان‌های خدماتی و تعیین شایستگی مدیران متناسب با پست سازمانی

بهروز خوش نمک؛ سلیمان ایران زاده؛ اسداله خدیوی؛ هوشنگ تقی زاده

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 83-98

https://doi.org/10.22105/dmor.2020.235628.1157

چکیده
  برای انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق، تا دستیابی به اشباع نظری، با 11 نفر که به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبات نیمه‌ ساختاریافته انجام و مدل مفهومی پیشنهادی تحقیق بر‌اساس مراحل شش‌گانه رویکرد تحلیل تم تشکیل شد. مدل پیشنهادی این بخش از تحقیق مشتمل‌بر11 مقوله‌ی فرعی: «شخصیتی، ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
کاربست BSC و روش‌های نوآورانه توسعه‌یافته در حسابداری مدیریت و تصمیم‌های استراتژیک سنجش عملکرد

فریدون رهنمای‌رودپشتی؛ محسن ایمنی؛ شادی صیادمنش

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 246-261

https://doi.org/10.22105/dmor.2020.215116.1135

چکیده
  ارزیابی متوازن به‌عنوان یک ابزار ارزیابی استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیشنهاد می‌کند عملکرد تمامی سازمان‌ها نباید فقط از طریق معیارهای مالی موردبررسی قرار گیرد، بلکه می‌بایست معیارهای غیرمالی نیز در‌نظر گرفته شود. مفهوم BSC گستره بزرگ‌تری از بخش کسب‌وکار را در برمی‌گیرد. با این‌ وجود، ارزیابی متوازن در عمل بسیار پیچیده ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
تاثیر راهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد به‌واسطه‌ی پارامترهای خلق دانش

مهرنوش مقیمی کیا؛ امیر نجفی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 351-358

https://doi.org/10.22105/dmor.2019.82745

چکیده
  مطالعه‌ی حاضر، با تاکید بر اهمیت پایه‌ای و حیاتی رویکرد “سبز” در راهبرد‌های بازاریابی سازمان، علاقه‌مند است تا پاسخی علمی و عملی در ارتباط با این پرسش پژوهشی که “اثرراهبردهای بازاریابی سبز بر عملکرد به‌واسطه‌ی پارامترهای خلق دانش چگونه است؟” ارائه دهد. مطالعه‌ی حاضر بر اساس روش توصیفی، تحلیلی (همبستگی) و پژوهشی کاربردی ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
بررسی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری صادرات

حسین احمدی؛ امیر نجفی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 151-163

https://doi.org/10.22105/dmor.2018.66701

چکیده
  هنگام بررسی بازارهای بین‌المللی و برون‌مرزی، مدیران شرکت‌ها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیده‌ای مواجه می‌شوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بین‌المللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایه‌گذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ...  بیشتر

تحلیل پوششی داده ها
ارائه نقشه راه بلوغ مراکز بهداشتی- درمانی ایران براساس الگوی تعالی سازمانی بخش سلامت با رویکرد الگویابی پله‌ای تحلیل پوششی داده‌ها

الهه شریعتمداری؛ سید اسماعیل نجفی؛ علی تقی زاده هرات

دوره 1، شماره 1 ، آبان 1395، ، صفحه 32-51

https://doi.org/10.22105/dmor.2016.40313

چکیده
  ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎی ﻣﻬﻢ در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت درﻣﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧـﺪﮔﯽ اﻧـﺴﺎنﻫـﺎ وﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻓﻮت آنﻫﺎ دارﻧﺪ. از اﯾﻦرو، ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ و مراکز بهداشت و درمان و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻠﻞ ﻋـﺪم ﮐـﺎراﯾﯽ وﺿﻌﻒ ﺣﻮزه ﻋﻤﻠﮑﺮدی آنﻫﺎ ازاﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ...  بیشتر