تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
معصومه تدریس حسنی؛ مقصود امیری؛ حسین رحمانسرشت؛ امیر یوسفلی
چکیده
هدف: یکی از عمدهترین چالشهای پیش روی ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن عدم وجود یکپارچهسازی و استنباطات یکسان از درک برخی از شاخصها در آن است که وابسته به مدلهای ذهنی مدیران میباشد. عدم درک صحیح استراتژیهای سازمان و نبود دیدمان مشترکی از این استراتژیها چالشی دیگر است که جهت اجرای صحیح این مدل، باید به ...
بیشتر
هدف: یکی از عمدهترین چالشهای پیش روی ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن عدم وجود یکپارچهسازی و استنباطات یکسان از درک برخی از شاخصها در آن است که وابسته به مدلهای ذهنی مدیران میباشد. عدم درک صحیح استراتژیهای سازمان و نبود دیدمان مشترکی از این استراتژیها چالشی دیگر است که جهت اجرای صحیح این مدل، باید به حداقل ممکن برسد. ازاینرو تحقیق حاضر سعی نموده است تا به بررسی تأثیری که مدلهای ذهنی تصمیمگیرندگان بر شاخصهای ارزیابی عملکرد از منظر کارت امتیازی متوازن و بالطبع آن بر عملکرد سازمانی میگذارد، پرداخته تا از این طریق ضمن ایجاد توسعه و اغنای بیشتر در مدل کارت امتیازی متوازن در راستا کاهش کاستیهای ادراکی و تورشی بودن برخی از شاخصها در آن، امکان سنجش بهتر عملکرد را متناسب با مدلهای ذهنی ارزیابان و تصمیمگیرندگان، فراهم آورد. روششناسی پژوهش: دادههای موردنیاز تحقیق، از طریق پرسشنامه محقق ساخته بین مدیران بانک رفاه در سطح استان گیلان توزیع و با استفاده از نرم افزار pls در دو مرحله مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: روایی و پایایی پرسشنامه مربوطه، به ترتیب برابر با 0.895 و 0.603 و مقدار آلفای کرونباخ برابر با 0.850 محاسبه گردید. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر وجود ارتباط قوی و مستقیم بین مدلهای ذهنی و شاخصهای ارزیابی عملکرد از منظر کارت امتیازی متوازن پایدار و همینطور عملکرد سازمانی است. وابستگی بیش از 80 درصدی متغیر عملکرد سازمانی با شاخص مدل ذهنی نیز نشاندهنده تأثیرگذاری بالای این شاخص بر آن است.اصالت/ارزش افزوده علمی: وجود ارتباط واسطهای میان شاخص مدلهای ذهنی،وسایر مناظر رویکرد کارت امتیازی متوازن پایدار نشان داد که این مهم ،عامل اثرگذاری بر عملکرد سازمانی بوده و می تواند از طریق تاثیر گذاری بر مناظر کارت امتیازی متوازن منجر به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانی گردد.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
سیده عارفه موسوی عرب؛ مهدی همایونفر؛ مهدی اجلی
چکیده
هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه ...
بیشتر
هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیکهای تصمیم گیری چندشاخصه (فرآیند تحلیل شبکهای و واسپاس فازی) است.روششناسی پژوهش: پژوهش پیشروبه لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر روش از نوع توصیفی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع کمی- مدلسازی ریاضی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبان کسب و کارهای آنلاین در شهر رشت تشکیل میدهند.یافته ها: پس از مرور مبانی نظری و شناسایی شاخصهای ارزیابی فروشگاههای آنلاین، این شاخصها بر مبنای منظرهای چهارگانه BSC طبقهبندی گردیدند. در ادامه اهمیت شاخصها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای فازی تعیین گردید که در میان آنها مدیریت عملیات (15848/0)، فروش (14957/0)، سهم بازار (13710/0)، رضایت مشتری (12409/0) و ارتباط با مشتری (11527/0) به ترتیب دارای بالاترین اهمیت میباشند. نهایتاً، بر پایه نتایج ارزیابی 10 فروشگاه آنلاین ایرانی توسط تکنیک واسپاس فازی، فروشگاههای دیجی کالا، دیجی استایل و چاره در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این پژوهش به ارزیابی و رتبهبندی برندهای فروشگاهی آنلاین B2C با رویکردآمیخته فرآیند تحلیل شبکهای فازی و واسپاس فازی پرداخته شد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
مصطفی پرتو افکنان؛ پروانه گلرد؛ عبدالله نعامی
چکیده
کسبوکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسبوکار در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه میباشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات میباشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است ...
بیشتر
کسبوکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسبوکار در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه میباشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات میباشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش صاحبان کسبوکارهای کارآفرین شکست یافته بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 207 شرکت انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS23 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش، نشان داد که کمبود تجربه، نداشتن نگرش اصلاحی و توسعهای، ناامیدی و عدم سرمایهگذاری مجدد، عدمحمایتهای مالی دولت، وضعیت متلاطم اقتصادی، تغییرات ارزشی مصرفکننده، عدم ثبات قوانین دولتی، نداشتن انگیزه و عدم تمایل در ورود مجدد به کسبوکار و بازار، آموزش ناکافی و نبود مشاوره و هدفگذاری غیر عقلایی، عدم شناخت بازار هدف، تجهیز نبودن به تکنولوژی مدرن و ارزش نداشتن تولید داخلی، مهمترین عوامل شکست شناسایی شده در تحقیق حاضر میباشد.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
محمد فلاح؛ حامد نوذری
چکیده
اینترنت اشیاء یک الگوی نوظهور است که بر اتصال دستگاهها و اشیاء به یکدیگر برمبنای اینترنت و کاربران متمرکز میباشد. این فناوری پایهای برای هوشمند سازی زندگی امروزه انسانها است. در این میان کسبوکارها نیز از این امر مستثنی نیستند و میکوشند تا با استفاده از این فناوری اینترنت اشیا در راستای هوشمند کردن کسبوکار استفاده نمایند. ...
بیشتر
اینترنت اشیاء یک الگوی نوظهور است که بر اتصال دستگاهها و اشیاء به یکدیگر برمبنای اینترنت و کاربران متمرکز میباشد. این فناوری پایهای برای هوشمند سازی زندگی امروزه انسانها است. در این میان کسبوکارها نیز از این امر مستثنی نیستند و میکوشند تا با استفاده از این فناوری اینترنت اشیا در راستای هوشمند کردن کسبوکار استفاده نمایند. زنجیره تامین یکی از حیاتیترین بخشهای چرخه کسبوکار میباشد و هوشمندسازی آن تحول شگرفی در بهینهسازی فرایندهای کسبوکار ایجاد مینماید. اما از آنجایی که این فناوری با اینترنت همراه بوده و همواره استفاده از اینترنت میتواند با خطراتی همراه باشد بنابراین درک خطرات سایبری که میتواند در مواجه با این فناوریها متوجه کسبوکارها باشد همواره قابل ملاحظه است.در این پژوهش سعی شده است تا خطرات سایبری زنجیره تامین مبتنی بر اینترنت اشیا شناسایی و بررسی شود. بهمنظور رتبهبندی این خطرات، از روش مدلسازی ریاضی غیرخطی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که حفظ حریم خصوصی در تعامل با تامین کنندگان و همچنین مشتریان دارای بیشترین اهمیت میباشد و باید برای مواجهه با این خطرات تمهیدات موثری در نظر گرفته شود.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
الهام فاضلی ویسری؛ محمد جواد تقی پوریان؛ رضا طاولی؛ قیدر قنبرزاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفهها و توسعه یک الگو جهت ارائه قوانین بهینه بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای آنلاین میباشد. یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سهگانه X، Y و Z (نسل بازاریابی ملینیوم) و دربخش کمی شامل 460 نفر از خریداران آنلاین میباشد. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفهها و توسعه یک الگو جهت ارائه قوانین بهینه بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای آنلاین میباشد. یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سهگانه X، Y و Z (نسل بازاریابی ملینیوم) و دربخش کمی شامل 460 نفر از خریداران آنلاین میباشد. ابزار گردآوری دادهها دربخش کیفی تکنیک فرافکنی میباشد و از مصاحبه عمیق استفاده شده است. با استفاده از نرمافزار MAXQDA مصاحبهها تحلیل و جمعبندی شده که از این طریق شش مولفه شناسایی گردید و سپس دربخش کمی از 12 خبره برای تعیین شاخص لاوشه استفاده شد و در ادامه تحلیل عاملی اکتشافی بهوسیله نرمافزار SPSS انجام گرفت. از آنجا که انتخاب موثرترین مولفههای جدید بازاریابی ویروسی میتواند تاثیر زیادی در دقت مدل بازاریابی ویروسی در کسبوکارهای آنلاین داشته باشد، جهت شناسایی تاثیرگذارترین مولفهها از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک استفاده شد که نرمافزارهای بهکارگرفته شده در اینبخش WEKAو RAPIDMINERمیباشد. در نهایت با استفاده از روش درخت تصمیم قوانین بهینهسازی بازاریابی ویروسی شناسایی گردید. یافتهها ابتدا دربخش کیفی حاکی از آن است که ترغیب آنلاین، اعتماد آنلاین، پشتیبانی آنلاین، خدمات آنلاین، جذابیت آنلاین و ریسکپذیری آنلاین بعنوان مولفههای بازاریابی ویروسی میباشند. در ادامه دربخش کمی و الگوریتم ژنتیک نشان داد که مولفهی ریسکپذیری آنلاین نمیتواند بهعنوان مولفه اثرگذار جهت مدلسازی و استخراج قوانین بازاریابی ویروسی بهکار گرفته شود، بنابراین از میان شش مولفه حذف گردید
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
محمد موسی خانی؛ فاطمه ثقفی؛ محمد حسن زاده؛ محمد ابراهیم صادقی
چکیده
توسعهی اقتصادی کشورها با توسعهی فناوریهای پیشرفته گره خورده است. از همینرو، سیاستگذاری این فناوریها به یکیاز مهمترین دغدغههای سیاستگذاران تبدیل شده است. نظام نوآوری فناورانه، بهعنوان مهمترین رویکرد در سیاستگذاری فناوری، توسعهی بسیار قابلتوجهی یافته است. بنابراین ضروری است تا با استفاده از ...
بیشتر
توسعهی اقتصادی کشورها با توسعهی فناوریهای پیشرفته گره خورده است. از همینرو، سیاستگذاری این فناوریها به یکیاز مهمترین دغدغههای سیاستگذاران تبدیل شده است. نظام نوآوری فناورانه، بهعنوان مهمترین رویکرد در سیاستگذاری فناوری، توسعهی بسیار قابلتوجهی یافته است. بنابراین ضروری است تا با استفاده از شناسایی عوامل اصلی موثر بر نظام نوآوری فناورانه چارچوبی برای سیاستگذاری توسعهی فناوریهای نوین ارائه شود. در این مقاله بهمنظور یکپارچهسازی و تجمیع مطالعات پیشین از روش فراترکیب استفاده شد. با استفاده از روش کتابخانهای، اطلاعات جمع آوری شد. جامعهی آماری این تحقیق 280 مقاله ثبتشده با کلیدواژهی نظام نوآوری فناورانه در پایگاه اسکوپوس تا پایان سال 2018 میلادی است. در پایان، از یافتههای 52 مقاله در چارچوب نهایی استفاده شد. بهمنظور ارزیابی کیفیت تحقیقات مورد استفاده از روش برنامهی مهارتهای ارزشیابی حیاتی استفاده شد. همچنین با استفاده از شاخص کاپا، پایایی تحقیق تائید شد. با توجه به اینکه چارچوب، با بهرهگیریازاجزاءوعوامل چارچوبهای ارائهشدهی پیشین توسعه یافته است، روایی محتوایی برقرار است. بهعلاوه، چارچوب توسط پنج نفر از خبرگان حوزهی نوآوری مورد بررسی قرار گرفته و محتوای آن را مورد تائید قرار دادهاند. چارچوب جامع نظام نوآوری فناورانه با 10 بعد اصلی و 102 زیرکارکرد مطرح شد. عوامل اصلی مورد اشاره در این چارچوب عبارتند از: توسعه، تبادل و انتشار دانش، فعالیتهای کارآفرینانه، جهتدهی به تحقیقات، شکلگیری بازار، بسیج منابع، مشروعیت بخشی، سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی، ایجاد ساختار (شبکه و نهادهای واسط)، تضعیف رژیم حاکم و بهرهبرداری از رژیم حاکم. همچنین توجه به محیط و استفاده از نگاه اقتضایی در واکنش به فرصتها و تهدیدهای محیط علاوهبر توجه به توانمندیهای نظام نوآوری فناورانه بهعنوان عنصر مکمل چارچوب مطرح شد. توسعهی فناوریهای نوین موضوعی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند توجه به همهی پویاییهای موجود در نظامهای نوآوری است. نگاه تکبعدی به توسعهی فناوری و پرداختن صرف به مواردی مانند خلق دانش و تحقیق و توسعه، منجربه توسعهی فناوری نخواهد شد. بنابراین بهمنظور سیاستگذاری فناوریهای نوین در کشور، توجه نظاممند به همهی عوامل شناساییشده در این تحقیق، امری ضروری است.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
زهرا دانش؛ هادی شیرویه زاد؛ نگین برجیس
چکیده
فرهنگ سازمانی از ارزشهای اصلی است که در یک سازمان وجود دارد و سبب تمایز سازمانها از هم میشود. فرهنگ سازمانی در ارتقا کیفیت ارائه خدمات نقش زیربنایی ایفا میکند و موجب تقویت انسجام، افزایش بهرهوری و نوآوری در سازمان میشود. پژوهش فعلی با هدف تعیین سطح فرهنگ سازمانی در شرکت گلنور با استفاده از الگوی دنیسون انجام شده است. ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی از ارزشهای اصلی است که در یک سازمان وجود دارد و سبب تمایز سازمانها از هم میشود. فرهنگ سازمانی در ارتقا کیفیت ارائه خدمات نقش زیربنایی ایفا میکند و موجب تقویت انسجام، افزایش بهرهوری و نوآوری در سازمان میشود. پژوهش فعلی با هدف تعیین سطح فرهنگ سازمانی در شرکت گلنور با استفاده از الگوی دنیسون انجام شده است. تحقیق حاضر ازنوع نظری و کاربردی است و دادههای مورداستفاده از نوع کمی است که برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی فرهنگ سازمانی دنیسون استفاده گردید. جامعهی آماری پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت گلنور استان اصفهان تشکیل میدهد. دادههای پژوهش بهروش تحلیل جمعیت شناختی با آزمون کراسکال والیس و رسم نمودارهای هیستوگرام فراوانی و تحلیل تمرکز و پراکندگی دادهها و همچنین آزمون همبستگی اسپیرمن مورد تحلیلوبررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد تمامی شاخصها و گویهها با هم ارتباط قوی دارند و عدم توجه به عملکرد ضعیف در هریک از شاخصها، سایر ابعاد فرهنگ سازمانی را نیز متاثر نموده و پیامدهای نامطلوب درون سازمانی و برون سازمانی را در ابعاد مختلف بهدنبال خواهد داشت.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
سید فخرالدین فخرحسینی؛ امید آقایی میبدی
چکیده
مقاله حاضر احتمال پیشبینی ورشکستگی شرکتها با مدلهای اسپرینگ، آلتمن، فولمر، زیمسکی و ژنتیک مککی در بین شرکتهای موجود در بورس تهران را به شکلی متفاوت نسبت به پژوهشهای قبلی و با هدف معرفی شرکتهایی که احتمال ورشکستگی بالاتری با رویکرد مقایسهای در بین مدلها دارند مورد بررسی قرار داده است.برای دستیابی به این هدف ...
بیشتر
مقاله حاضر احتمال پیشبینی ورشکستگی شرکتها با مدلهای اسپرینگ، آلتمن، فولمر، زیمسکی و ژنتیک مککی در بین شرکتهای موجود در بورس تهران را به شکلی متفاوت نسبت به پژوهشهای قبلی و با هدف معرفی شرکتهایی که احتمال ورشکستگی بالاتری با رویکرد مقایسهای در بین مدلها دارند مورد بررسی قرار داده است.برای دستیابی به این هدف 75 شرکت که مشمول ماده 141 قانون تجارت نیستند انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز برای دوره 10 ساله (86-95) جمعآوری شده است. با توجه به نتایج هر یک از مدلهای فوق تعدادی شرکت به عنوان شرکتهای با احتمال ورشکستگی بالا شناسایی شده و سپس شرکتهایی که در بیشتر این مدلها به عنوان شرکت با احتمال ورشکسته معرفی شدند، تفکیک گردیدند. نتایج همچنین نشان میدهد که به استثنا مدل مککی، در چهار مدل دیگر سه شرکت با احتمال ورشکستگی بالا قرار گرفتند و از بین این چهار مدل نیز، مدل زیمسکی ضریب تعیین بالاتری داشته، از این رو میتوان گفت نسبت به سایر مدلها جهت پیشبینی ورشکستگی دقت بیشتری داشته است و از بین نسبتهای مالی، نسبت بدهی، گردش داراییها و بازده داراییها نقش مهمی در تعیین ورشکستگی شرکتها دارند.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
آی تک دوردی نژاد کر؛ پرویز سعیدی
چکیده
درک از حسابداری رفتاری ارتباط زیادی با مطالعات جوانب انسانی در امور مالی دارد. این موضوع به این دلیل مهم است که تحقیق با تمرکز بر کاربران گزارشهای مالی و خصوصیاتشان اغلب فرض میگیرد که اطلاعات مالی، بیطرف، بدون تبعیض و عاری از ارزش هستند. با این حال، اطلاعاتی که سرمایهگذاران و مشارکتکنندگان در بازار سرمایه برای اتخاذ تصمیمات ...
بیشتر
درک از حسابداری رفتاری ارتباط زیادی با مطالعات جوانب انسانی در امور مالی دارد. این موضوع به این دلیل مهم است که تحقیق با تمرکز بر کاربران گزارشهای مالی و خصوصیاتشان اغلب فرض میگیرد که اطلاعات مالی، بیطرف، بدون تبعیض و عاری از ارزش هستند. با این حال، اطلاعاتی که سرمایهگذاران و مشارکتکنندگان در بازار سرمایه برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی بکار میگیرند توسط حسابدارانی تهیه میشود که با بکارگیری استانداردهای حسابداری از قضاوتهای حرفهایشان بهره میگیرند. هدف این مقاله بررسی تأثیر نقش حسابداری بر رفتار مالی است. به منظور استنباط فرضیههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد، که این پرسشنامه بین 288 نفر از سرمایهگذاران در سال 1396 توزیع گردید. فرضیه اصلی رابطه بین ادراک استانداردهای حسابداری و رفتار مالی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد بین ادراک استانداردهای حسابداری و رفتار مالی ارتباط مثبت و معناداری دارد.
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
سید حسام وقفی
چکیده
کاربرد الگوریتم هوش مصنوعی پیش بینی ورشستگی با استفاده از متغیرهای کلان اقتصادی و حسابداری در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار تهرانچکیدهتحلیل ورشکستگی مالی یک پدیده بااهمیت برای سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات مالی محسوب میشود. تعیین احتمال درمانده شدن یک شرکت قبل از بروز درماندگی یک ...
بیشتر
کاربرد الگوریتم هوش مصنوعی پیش بینی ورشستگی با استفاده از متغیرهای کلان اقتصادی و حسابداری در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار تهرانچکیدهتحلیل ورشکستگی مالی یک پدیده بااهمیت برای سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات مالی محسوب میشود. تعیین احتمال درمانده شدن یک شرکت قبل از بروز درماندگی یک موضوع بسیار جالب و جذاب محسوب میشود و میتواند هم برای مدیران و هم برای سرمایهگذاران و اعتباردهندگان مفید واقع شود. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات 1488 شرکت سال طی دوره 1390 الی 1395 اقدام به بومی سازی روشی جهت شناسایی شرکت های درمانده مالی در سه سطح شده است و در نهایت با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی ماشین بردار پشتیبان کرنل گوسی و الگوریتم قانون گرا چاید ورشکستگی مالی در سال آتی و دوسال آینده با استفاده از متغیر های کلان اقتصادی و حسابداری در بازار سرمایه ایران به کمک نرمافزار متلب 2017 پیش بینی شده است. از جنبه های نوآوری این پژوهش بومی سازی مدل ورشکستگی مالی در ایران با بکار گیری همزمان مدل های جهانی و ایرانی، استفاده از متغیر های کلان اقتصادی و حسابداری و همچنین استفاده از روش های هوش مصنوعی سه سطحی می باشد. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مستقیم تورم و ریسک مالی و تأثیر معکوس نسبت مدیران غیرموظف، بازده سالانه سهام و نسبت وجه نقد عملیاتی بر ورشکستگی مالی میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که الگوریتم غیر خطی ماشین بردار پشتیبان کرنل گوسی نسبت به الگوریتم قانون گرا چاید توانایی بالا تری در پیش بینی ورشکستگی آتی شرکت ها دارد.واژگان کلیدی: مدل سازی ورشکستگی مالی، الگوریتم هوش مصنوعی، متغیرهای کلان اقتصادی وحسابداریدستهبندی موضوعی: C53 A12, B26, G33, M41,
تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
ندا خواجه فرد؛ مرتضی کاویانی؛ علی سام دلیری
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که مدیران مالی باید برای حداکثر کردن ثروت سهامداران در نظر بگیرند، تعیین بهترین ترکیب منابع شرکت یا همان ساختار سرمایه است؛ بهگونهای که در آن ترکیب، منابع مالی با خصوصیاتی همچون هزینه سرمایه اندک، نرخ بازده بیشتری را تحصیل نماید و ادعا میشود ساختار سرمایهای که ارزش شرکت را افزایش میدهد و یا ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائلی که مدیران مالی باید برای حداکثر کردن ثروت سهامداران در نظر بگیرند، تعیین بهترین ترکیب منابع شرکت یا همان ساختار سرمایه است؛ بهگونهای که در آن ترکیب، منابع مالی با خصوصیاتی همچون هزینه سرمایه اندک، نرخ بازده بیشتری را تحصیل نماید و ادعا میشود ساختار سرمایهای که ارزش شرکت را افزایش میدهد و یا هزینه سرمایه کل را به حداقل میرساند، ساختار سرمایه بهینه میباشد. امروزه توجه به تصمیمات مربوط به ساختار سرمایه به قدری است که پژوهشگران با استفاده از مدلها و بکارگیری تکنیکهای کمی سعی در ایجاد ترکیب بهینه دارند. از اینرو یکی از علومی که تاکنون در علم مالی بسیار مورد استفاده قرار گرفته و منشأ توسعه پژوهشهای مالی شده، استفاده از مدلهای پژوهش عملیاتی (OR) بوده است، به طور یکه نقش تعیینکننده در توسعه تئوریهای مالی و سرمایهگذاری نیز داشته است و منجربه به رابطه دوسویه بین امور مالی و تکنیکهای پژوهش عملیاتی گردیده است. لازم به ذکر است که همانطور که تکنیکهای مختلف پژوهش عملیاتی برای مسائل مالی بکار گرفته شده، ا نظریههای مالی نیز نیازمند توسعه و بهبود تکنیکهای راهحل پژوهش عملیاتی بوده است. ازاینرو مقاله حاضر به صورت مروری و بهطور خلاصه به برخی از کاربرد تکنیکهای پژوهشهای عملیاتی در ساختار سرمایه میپردازد.