تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
بررسی نقش مدل های ذهنی بر عملکرد سازمانی مدیران مبتنی بر کارت امتیازی متوازن پایدار (مورد مطالعه شعب بانک رفاه استان گیلان)

معصومه تدریس حسنی؛ مقصود امیری؛ حسین رحمانسرشت؛ امیر یوسفلی

دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 43-54

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.262540.1287

چکیده
  هدف: یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن عدم وجود یکپارچه‌سازی و استنباطات یکسان از درک برخی از شاخص‌ها در آن است که وابسته به مدل‌های ذهنی مدیران می‌باشد. عدم درک صحیح استراتژی‌های سازمان و نبود دیدمان مشترکی از این استراتژی‌ها چالشی دیگر است که جهت اجرای صحیح این مدل، باید به ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین B2C با رویکرد آمیخته فرآیند تحلیل شبکه ای فازی و واسپاس فازی

سیده عارفه موسوی عرب؛ مهدی همایونفر؛ مهدی اجلی

دوره 6، شماره ویژه ، بهمن 1400، ، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.287084.1403

چکیده
  هدف: امروزه، با توسعه تجارت الکترونیک، جامعه در حال تجربه یک انقلاب کسب و کار است. تجارت الکترونیک به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته و نحوه زندگی افراد را تغییر داده است. هدف اصلی از این پژوهش، ارزیابی متوازن برندهای فروشگاهی آنلاین ایرانی کسب و کار با مشتری (B2C) با رویکرد آمیخته کارت امتیازی متوازن و تکنیک‌های تصمیم گیری چندشاخصه ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری و روشهای تصمیم گیری چند معیاره

مصطفی پرتو افکنان؛ پروانه گلرد؛ عبدالله نعامی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 486-491

https://doi.org/10.22105/dmor.2020.252731.1236

چکیده
  کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نماد توسعه و تحول کسب‌وکار در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه می­باشند که در صورت عدم موفقیت در مسیر شغلی، نیازمند توجه جدی به رفع معضلات می­باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل شکست کارآفرینان در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش یک پژوهش کمی است که ازنظر روش، توصیفی – پیمایشی است ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
بررسی کمی ریسکهای سایبری در زنجیره تامین مبتنی بر اینترنت اشیا (صنایع FMCG)

محمد فلاح؛ حامد نوذری

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 510-521

https://doi.org/10.22105/dmor.2020.261431.1281

چکیده
  اینترنت اشیاء یک الگوی نوظهور است که بر اتصال دستگاه‌ها و اشیاء به یکدیگر  برمبنای اینترنت و کاربران متمرکز می‌باشد. این فناوری پایه‌ای برای هوشمند سازی زندگی امروزه انسان‌ها است. در این میان کسب‌وکارها نیز از این امر مستثنی نیستند و می‌کوشند تا با استفاده از این فناوری اینترنت اشیا در راستای هوشمند کردن کسب‌وکار استفاده نمایند. ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
بهینه سازی بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای آنلاین با استفاده از درخت تصمیم مبتنی بر الگوریتم ژنتیک

الهام فاضلی ویسری؛ محمد جواد تقی پوریان؛ رضا طاولی؛ قیدر قنبرزاده

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 167-187

https://doi.org/10.22105/dmor.2020.240196.1186

چکیده
  هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌ها و توسعه یک الگو جهت ارائه قوانین بهینه بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای آنلاین می‌باشد. یک پژوهش کاربردی و از نظر روش، آمیخته (کمی و کیفی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش در‌بخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سه‌گانه X، Y و Z (نسل بازاریابی ملینیوم) و در‌بخش کمی شامل 460 نفر از خریداران آنلاین می‌باشد. ابزار گردآوری  ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
ارائه‌ی چارچوب سیاست‌گذاری فناوری‌های نوین بااستفاده از شناسایی عوامل موثر بر توسعه‌ی نظام نوآوری فناورانه با رویکرد فراترکیب

محمد موسی خانی؛ فاطمه ثقفی؛ محمد حسن زاده؛ محمد ابراهیم صادقی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 13-27

https://doi.org/10.22105/dmor.2020.221888.1138

چکیده
  توسعه‌ی اقتصادی کشور­ها با توسعه­‌ی فناوری‌های پیشرفته گره خورده ‌است. از همین‌رو، سیاست­‌گذاری این فناوری‌ها به یکی‌از مهم­ترین دغدغه‌های سیاستگذاران تبدیل شده ‌است. نظام نوآوری فناورانه، به‌عنوان مهم­ترین رویکرد در سیاست‌گذاری فناوری، توسعه‌ی بسیار قابل‌توجهی یافته ‌است. بنابراین ضروری است تا با استفاده از ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
تحلیل عوامل فرهنگ سازمانی در شرکت گلنور بر اساس مدل دنیسون

زهرا دانش؛ هادی شیرویه زاد؛ نگین برجیس

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 276-290

https://doi.org/10.22105/dmor.2019.199628.1129

چکیده
  فرهنگ سازمانی از ارزش‌های اصلی است که در یک سازمان وجود دارد و سبب تمایز سازمان‌ها از هم می‌شود. فرهنگ سازمانی در ارتقا کیفیت ارائه خدمات نقش زیر‌بنایی ایفا می‌کند و موجب تقویت انسجام، افزایش بهره‌وری و نوآوری در سازمان می‌شود. پژوهش فعلی با ‌‌هدف تعیین سطح فرهنگ سازمانی در شرکت گلنور با استفاده از الگوی دنیسون انجام شده‌ است. ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
پیش‌بینی و شناسایی شرکت‎های با احتمال ورشکستگی بالا در بورس تهران (تحلیل متفاوتی از مدل‎ها)

سید فخرالدین فخرحسینی؛ امید آقایی میبدی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 100-111

https://doi.org/10.22105/dmor.2019.179504.1111

چکیده
  مقاله حاضر احتمال پیش‎بینی ورشکستگی شرکت‎ها با مدل‎های اسپرینگ، آلتمن، فولمر، زیمسکی و ژنتیک مک‌کی در بین شرکت‎های موجود در بورس تهران را به شکلی متفاوت نسبت به پژوهش‎های قبلی و با هدف معرفی شرکت‎هایی که احتمال ورشکستگی بالاتری با رویکرد مقایسه‎ای در بین مدل‎ها دارند مورد بررسی قرار داده است.برای دستیابی به این هدف ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
ادراک استانداردهای گزارشگری مالی و تاثیر آن بر رفتار مالی

آی تک دوردی نژاد کر؛ پرویز سعیدی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 112-125

https://doi.org/10.22105/dmor.2019.176792.1107

چکیده
  درک از حسابداری رفتاری ارتباط زیادی با مطالعات جوانب انسانی در امور مالی دارد. این موضوع به این دلیل مهم است که تحقیق با تمرکز بر کاربران گزارش‌های مالی و خصوصیاتشان اغلب فرض می‌گیرد که اطلاعات مالی، بی‌طرف، بدون تبعیض و عاری از ارزش هستند. با این حال، اطلاعاتی که سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان در بازار سرمایه برای اتخاذ تصمیمات ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
کاربرد الگوریتم هوش مصنوعی در پیش بینی ورشستگی با استفاده از متغیرهای کلان اقتصادی و حسابداری در شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران

سید حسام وقفی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 158-173

https://doi.org/10.22105/dmor.2019.174674.1106

چکیده
  کاربرد الگوریتم هوش مصنوعی پیش بینی ورشستگی با استفاده از متغیرهای کلان اقتصادی و حسابداری در شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهرانچکیدهتحلیل ورشکستگی مالی یک پدیده بااهمیت برای سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی محسوب می‌شود. تعیین احتمال درمانده شدن یک شرکت قبل از بروز درماندگی یک ...  بیشتر

تصمیم گیری در کسب و کارهای نوین
کاربرد تکنیک‎های پژوهش عملیاتی در تصمیمات ساختار سرمایه

ندا خواجه فرد؛ مرتضی کاویانی؛ علی سام دلیری

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 174-182

https://doi.org/10.22105/dmor.2019.178717.1110

چکیده
  یکی از مهم‎ترین مسائلی که مدیران مالی باید برای حداکثر کردن ثروت سهامداران در نظر بگیرند، تعیین بهترین ترکیب منابع شرکت یا همان ساختار سرمایه‎ است؛ به‌گونه‌ای که در آن ترکیب، منابع مالی با خصوصیاتی همچون هزینه سرمایه اندک، نرخ بازده بیشتری را تحصیل نماید و ادعا می‎شود ساختار سرمایه‎ای که ارزش شرکت را افزایش می‎دهد و یا ...  بیشتر