بهینه سازی ترکیبیاتی
احمد یوسفی هنومرور؛ مقصود امیری؛ لعیا الفت؛ علیرضا ناصر صدرآبادی
چکیده
هدف: ارائه یک مدل موازنه زمان – هزینه –کیفیت با سه تابع هدف، کمینه کردن زمان ختم پروژه، کمینه کردن هزینه کل پروژه و بیشینه کردن کیفیت کل انجام فعالیتها در یک شبکه PERT با فعالیتهای چندحالته میباشد.
روششناسی پژوهش: بعد از ارائه مدل ریاضی مناسب، بر اساس طراحی آزمایشات، سطوح ممکن هر متغیر تصمیم تعیین شد. سپس با استفاده از فرایند ...
بیشتر
هدف: ارائه یک مدل موازنه زمان – هزینه –کیفیت با سه تابع هدف، کمینه کردن زمان ختم پروژه، کمینه کردن هزینه کل پروژه و بیشینه کردن کیفیت کل انجام فعالیتها در یک شبکه PERT با فعالیتهای چندحالته میباشد.
روششناسی پژوهش: بعد از ارائه مدل ریاضی مناسب، بر اساس طراحی آزمایشات، سطوح ممکن هر متغیر تصمیم تعیین شد. سپس با استفاده از فرایند شبیهسازی، مقادیر تصادفی متغیرهای تصمیم و متغیرهای پاسخ در هر بار اجرا حاصل و با به کارگیری شبکههای عصبی، یک مدل شبکه عصبی برقرار کردیم. برای حل این مدل، از دو الگوریتم NSGA-II و MOPSO استفاده شد.
یافتهها: برای ارزیابی کارایی مدل، مدل طراحی شده در بخش نگهداری و تعمیرات شرکت فولادسازی آبتین اردکان پیادهسازی و اجرا شد. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شده که الگوریتم NSGA-II کارایی بهتری نسبت به الگوریتم MOPSO دارد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله مدلی ارائه شد که با حذف مفروضات غیرواقعی و لحاظ نمودن واقعیتهای پروژه نسبت به مدلهای ارائه شده در این زمینه به واقعیت نزدیکتر بوده و در عمل کاربرد بیشتری نیز داشته باشد.
بهینه سازی ترکیبیاتی
محمد جابری؛ سید اسماعیل نجفی؛ فرهاد حسین زاده لطفی؛ محمد حاجی مولانا
چکیده
هدف: استراتژی اصلیترین منبع رشد بلندمدت سازمانها میباشد و در صورت عدم اجرای موفق استراتژی، حتی اگر استراتژیهای مناسبی اتخاذشده باشد این فرآیند بیهوده است. هدف این مقاله پیشنهاد یک مدل جامع ترکیبی را برای پیشبینی شاخصهای عملکردی سازمانی است.روششناسی پژوهش: به منظور رسیدن به هدف پژوهش، ابتدا از کارت امتیازی متوازن بهعنوان ...
بیشتر
هدف: استراتژی اصلیترین منبع رشد بلندمدت سازمانها میباشد و در صورت عدم اجرای موفق استراتژی، حتی اگر استراتژیهای مناسبی اتخاذشده باشد این فرآیند بیهوده است. هدف این مقاله پیشنهاد یک مدل جامع ترکیبی را برای پیشبینی شاخصهای عملکردی سازمانی است.روششناسی پژوهش: به منظور رسیدن به هدف پژوهش، ابتدا از کارت امتیازی متوازن بهعنوان ابزاری برای طراحی شاخصهای ارزیابی عملکرد و از تحلیل پوششی دادههای شبکهای بهعنوان ابزاری برای ارزیابی عملکرد استفاده شده است. سپس با استفاده از تطبیق شاخص بهرهوری مالمکوئیست با مدل ترکیبی مذکور، به ارائه مدل پیشرفت و پسرفت سازمانها طی دو دوره متوالی پرداخته میشود. سرانجام با ترکیب مدلهای پیشنهادی و شبکههای عصبی مصنوعی راهکاری را برای ارزیابی عملکرد 500 شعبه بانک و نیز تشخیص پیشرفت و پسرفت آنها ارائه میگردد.یافتهها: نتایج بهدستآمده نشاندهنده دقت مناسب و زمان محاسباتی کمتر مدلهای ترکیبی پیشنهادی است.اصالت/دانشافزایی علمی: پژوهش حاضر با ارائه یک مدل ترکیبی با استفاده از تحلیل پوششی دادههای شبکهای و کارت امتیازی متوازن میتواند به دانش موجود در خصوص ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی بیافزاید و روشهای پیشنهادی میتوانند ابزارهای نویدبخشی برای ارزیابی عملکرد سازمانها، بهخصوص دادههای بزرگ باشند.
بهینه سازی ترکیبیاتی
محمد ساویز اسدی لاری؛ فریبرز جولای؛ رضا توکلی مقدم؛ جعفر رزمی
چکیده
با افزایش استفاده از حمل و نقل کانتینری یکی از مشکلات موجود، ثابت بودن ظرفیت پایانههای کانتینری به دلیل مشکلاتی همچون طولانی بودن فرایند ساخت و ساز، کمبود بودجه و فضا جهت ساخت مکانهای جدید و همچنین کمبود نیروی انسانی است. به علاوه این ثابت بودن ظرفیت ، مشکلاتی از قبیل کاهش روابط تجاری، افزایش هزینههای نگهداری و انبار، افزایش ...
بیشتر
با افزایش استفاده از حمل و نقل کانتینری یکی از مشکلات موجود، ثابت بودن ظرفیت پایانههای کانتینری به دلیل مشکلاتی همچون طولانی بودن فرایند ساخت و ساز، کمبود بودجه و فضا جهت ساخت مکانهای جدید و همچنین کمبود نیروی انسانی است. به علاوه این ثابت بودن ظرفیت ، مشکلاتی از قبیل کاهش روابط تجاری، افزایش هزینههای نگهداری و انبار، افزایش هزینههای جابجایی و افزایش زمان بارگیری و تخلیه و همچنین مشکلات تخصیص کانتینرها را به دنبال دارد. برای رفع این مشکل بدون بالا بردن متراژ پایانه ، در این مقاله از یک روش مدل سازی ریاضی جهت تخصیص کانتینرها استفاده میشود که نه تنها برای حل این مشکل مورد استفاده است، بلکه در موارد دیگری نیز مانند حمل و نقل دریایی میتواند مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به حجم مسئله مورد استفاده در این تحقیق از الگوریتم های ابتکاری ، الگوریتم لوجیک استفاده گردیده که با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که این روش تا اکنون در مسائل مربوطه ، مورد استفاده قرار نگرفته است. در ضمن با توجه به توسعه الگوریتم لوجیک در این مقاله ، این روش را برای دیگر مسائل بهینهسازی در مقیاس بزرگ نیز می توان به کار برد. بسط و توسعه الگوریتمی به منظور بهبود الگوریتم های پیشنهادی که تمامی مفروضات سادهساز را آزاد نماید به عنوان یک نوآوری در حل مسئله طراحی چیدمان کانتیرهای دریایی مطرح می گردد .