تصمیم گیری براساس محاسبه ارتباط معنایی
گلایول نیازاده؛ فاطمه براتلو؛ سید رضا صالحی امیری؛ عباسعلی قیومی؛ علی اکبر رضایی
چکیده
زبان مهمترین عامل انتقال فرهنگ و میراث از گذشته بوده و نقش تعیین کنندهای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد. در این مقاله، به تبیین نقش زبانهای خارجی در سیاستگذاریهای فرهنگیی ملی و بین المللی ج. ا. ایران پرداخته شده که در عصر پروژه جهانیسازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانیشدن به تعبیر ...
بیشتر
زبان مهمترین عامل انتقال فرهنگ و میراث از گذشته بوده و نقش تعیین کنندهای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد. در این مقاله، به تبیین نقش زبانهای خارجی در سیاستگذاریهای فرهنگیی ملی و بین المللی ج. ا. ایران پرداخته شده که در عصر پروژه جهانیسازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانیشدن به تعبیر موافقین، معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه آماری تحقیق، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور بوده و نتایج نشان می دهد به ترتیب مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهمترین مؤلفه ها در سیاستگذاری فرهنگی ملی و بین المللی در مواجهه با زبانهای خارجی جمهوری اسلامی ایران میباشد. در نهایت با توجه به تهدیدات و فرصتهای محیط داخلی و تهدیدات و فرصتهای محیط خارجی دکترین نوینی در راستای بهبود نظریههای علمی موجود ارائه گردید و در ادامه به کمک مدل بهینهسازی رایگیری مشخصهها و مولفهها رتبهبندی گردید که نتایج به دست آمده در مرحله قبل مورد تایید قرار گرفت.
برنامه ریزی استراتژیک
حسین احمدی؛ امیر نجفی
چکیده
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ...
بیشتر
هنگام بررسی بازارهای بینالمللی و برونمرزی، مدیران شرکتها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیدهای مواجه میشوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بینالمللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایهگذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ارزیابی اطلاعات در انواع مختلف عوامل بازار، میزان موفقیت در عرصه بینالمللی را تعیین میکند. اطلاعات بازار خارجی میتواند از ترکیبی از صنعت، بازار و انواع معاملات به دست بیاید. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر و اولویتبندی آنها بر تصمیمگیری بر صادرات کارتهای هوشمند شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی پرداختهشده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش و به دست آوردن نتایج، از نرمافزار SPSS و آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن استفادهشده است. نتایج بهدستآمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر تصمیمگیری صادرات شرکت صاایران به کشورهای بینالمللی به ترتیب عبارتاند از: 1) محیط قانونی؛ 2) عامل سیاسی؛ 3) فرهنگ؛ 4) عامل اقتصادی؛5) زیرساختار.