تصمیم گیری براساس محاسبه ارتباط معنایی
یک مدل رأی گیری برای جریان سازی زبان های خارجی و تغییر معادله سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

گلایول نیازاده؛ فاطمه براتلو؛ سید رضا صالحی امیری؛ عباسعلی قیومی؛ علی اکبر رضایی

دوره 7، شماره ویژه ، مهر 1401، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22105/dmor.2021.291922.1434

چکیده
  زبان مهم‌ترین عامل انتقال فرهنگ و میراث از گذشته بوده و نقش تعیین کننده‌ای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد.  در این مقاله، به تبیین نقش زبان‌های خارجی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگیی ملی و بین المللی ج. ا. ایران پرداخته شده که در عصر پروژه جهانی‌سازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانی‌شدن به تعبیر ...  بیشتر

برنامه ریزی استراتژیک
بررسی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری صادرات

حسین احمدی؛ امیر نجفی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 151-163

https://doi.org/10.22105/dmor.2018.66701

چکیده
  هنگام بررسی بازارهای بین‌المللی و برون‌مرزی، مدیران شرکت‌ها با وظایف استراتژیک نسبتا پیچیده‌ای مواجه می‌شوند که با ریسک، ثبات و بازده بالقوه موجود در بازارهای کشورهای جهان در رابطه می باشد. انتخاب از میان بازارهای بین‌المللی گوناگون برای صادرات، اعطای امتیاز، سرمایه‌گذاری مشترک و ... نیازمند اطلاعات از کشور و بازار هدف است. ...  بیشتر