تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
امین فرحبخش؛ امیر سامان خیرخواه
چکیده
هدف: مساله مسیریابی تولید از ترکیب دو مساله تعیین اندازه انباشته و مسیریابی وسایل نقلیه ایجاد شده است. در پژوهشهای گذشته اثربخشی این ترکیب در کاهش هزینهها بررسی شده است. در این مقاله، مساله مسیریابی تولید با هدف حداقلسازی ریسک تولید و توزیع مواد خطرناک، در نظر گرفته شده است. توجه به معیارهای اجتماعی و زیستمحیطی مربوط به پایداری، ...
بیشتر
هدف: مساله مسیریابی تولید از ترکیب دو مساله تعیین اندازه انباشته و مسیریابی وسایل نقلیه ایجاد شده است. در پژوهشهای گذشته اثربخشی این ترکیب در کاهش هزینهها بررسی شده است. در این مقاله، مساله مسیریابی تولید با هدف حداقلسازی ریسک تولید و توزیع مواد خطرناک، در نظر گرفته شده است. توجه به معیارهای اجتماعی و زیستمحیطی مربوط به پایداری، امروزه توسط پژوهشگران بیشازپیش مدنظر قرار دارد. مواد خطرناک، موادی مضر برای سلامت انسانها و محیطزیست هستند و معمولا حوادث مرتبط با این مواد، پیامدهای ناگوار گستردهای دارد. ریسک معیاری برای سنجش میزان خطرناک بودن عملیات مرتبط با این مواد است.روششناسی پژوهش: مساله موردنظر به شکل یک برنامهریزی مختلط عدد صحیح مدلسازی شده است. تابع ریسک در مدل پیشنهادی، غیرخطی بوده و وابسته به میزان بارگذاری ماشین، جمعیت در معرض خطر و نوع ماده خطرناک بیان گردیده است. با توجه به اینکه غیرخطی بودن تابع هدف بر دشواری حل مدل بهینهسازی میافزاید، این تابع با یک تابع تکهخطی تقریب زده شده است.یافتهها: در این پژوهش از 8 نمونه استاندارد برای بررسی و حل مدل و مقایسه دو حالت غیرخطی و خطی استفاده شده است. نتایج نشاندهنده آن است که با استفاده از مدل تقریبی میتوان در زمان یکسان به جواب بهتری دست یافت. همچنین از طریق تحلیل حساسیت تاثیر تغییر ظرفیت تولید و انبارها بر ریسک بررسی شده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش مساله مسیریابی تولید را برای مواد خطرناک با توجه به معیارهای پایداری با استفاده از یک مدل غیرخطی مطرح میکند و از یک تقریب خطی برای حل مدل موردنظر استفاده میکند.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
پریسا بوالحسنی؛ محمد فلاح؛ رضا توکلی مقدم؛ اکبر عالم تبریز
چکیده
هدف: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیازهای انسانی و مشکلات مربوط به حوزه حملونقل، موجب شده است تا مدیران سازمانها به دنبال راهحلهایی بهمنظور افزایش سودآوری اقتصادی و کاهش هزینهها برآیند. لذا در این مطالعه از مجموعه تصمیمات مکانیابی، مسیریابی وسایل نقلیه و مدیریت موجودی تحت عنوان ابزارهای اصلی مقابله با چنین ...
بیشتر
هدف: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیازهای انسانی و مشکلات مربوط به حوزه حملونقل، موجب شده است تا مدیران سازمانها به دنبال راهحلهایی بهمنظور افزایش سودآوری اقتصادی و کاهش هزینهها برآیند. لذا در این مطالعه از مجموعه تصمیمات مکانیابی، مسیریابی وسایل نقلیه و مدیریت موجودی تحت عنوان ابزارهای اصلی مقابله با چنین مشکلاتی استفاده شده است.روششناسی پژوهش: مدل در سایز کوچک به کمک روش اپسیلون محدودیت با نرمافزار گمز حل و اعتبارسنجی شده است. ازآنجا که این مسأله جز مسائل NP-Hard به شمار میرود برای حل مسائل ابعاد بزرگ از الگوریتمهای فرا ابتکاری ,MOPSO MOFF ,MOIWO, NSGA- II استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاصل از تمامی معیارهای مقایسهای حاکی از برتری الگوریتم MOIWO نسبت به سایر الگوریتمها و کارایی مناسب این روشها در حل مدل ریاضی بهخصوص در ابعاد بالا و زمانهای کوتاه است میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این مطالعه طراحی شبکه حملونقل مواد خطرناک با در نظر گرفتن تصمیمات مربوط به مکانیابی، مسیریابی، موجودی مدنظر میباشد، برای این منظور یک مدل ریاضی جدید چندهدفه با اهداف کمینهنمودن هزینه،کمینه نمودن زمان سفر و بیشینهسازی مسئولیت اجتماعی ارائه شده است.این مدل ریاضی قابلیت استفاده در حوزههای مختلف و ابعاد متفاوت را به همراه دارد.