تصمیمگیری چند شاخصه
علی محقر؛ روح اله قاسمی؛ حسین طوسی؛ مرتضی شیخی زاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارائه مدلی برای تبیین کارکردهای دفتر مدیریت پروژه شهر دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و اولویت بندی آنها بر اساس وضعیت اهمیت-عملکرد این کارکردهاست.
روش شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ابزار گردآوری اطلاعات توصیفی (غیر آزمایشی) است. پس از مرور ادبیات نظری، 28 کارکرد اصلی طرح شهر دانش برای مدیریت پروژههایش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ارائه مدلی برای تبیین کارکردهای دفتر مدیریت پروژه شهر دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و اولویت بندی آنها بر اساس وضعیت اهمیت-عملکرد این کارکردهاست.
روش شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ابزار گردآوری اطلاعات توصیفی (غیر آزمایشی) است. پس از مرور ادبیات نظری، 28 کارکرد اصلی طرح شهر دانش برای مدیریت پروژههایش شناسایی شدند. پس از روایی محتوا و پایایی، پرسشنامهای بین مدیران، مشاوران، مجریان و کارشناسان ارشد شهر دانش توزیع شد. بعد از سنجش روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی، دادهها با استفاده روش مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل شدند. سپس از روش بهترین-بدترین برای اولویت بندی ابعاد و زیر شاخص ها مدل استفاده شد. در ادامه عملکرد هر یک از ابعاد با نظرسنجی از خبرگان در دفتر مدیریت پروزه شهر دانش به دست امد. درنهایت با استفاده از ماتریس اهمیت- عملکرد کارکردهای دفتر مدیریت پروژه اولویتبندی شدند.
یافتهها: بر اساس یافته های پژوهش، 7 کارکرد با 28 زیرکارکرد مدل مفهومی پژوهش را تبیین میکنند. همچنین بر اساس یافته های تحلیل اهمیت-عملکرد، طراحی و مستندسازی سیستم مدیریت پروژه در قالب نمودارهای فرایندی، رویهها و دستورالعملها، فرمتهای یکنواخت و قالبهای استاندارد، شفافیت و وضوح اطلاعات ارائه شده در برنامهریزی و سازماندهی پروژه، فراهم نمودن خدمات آموزشی در زمینه مفاهیم- فرایندها- روشها و ابزارهای مدیریت پروژه ، طراحی و توسعه و استقرار سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پروژه در سازمان و مشارکت در ارزیابی عملکرد مدیران پروژهها و تیمهای مدیریت پروژه در اولویت اول بهبود قرار دارند.
دانشافزایی: در این پژوهش برای اولویت با ر مدل کارکردهای دفتر مدیریت پروژه برای طح ایجاد یک مرکز نوآوری در کشور طراحی شد و نتایج مدل شناسایی شده برای شهر دانش میتواند راهنمای خوبی برای مدیریت پروژههای بزرگترین طرح توسعهای دانشگاهی کشور و الگوی مناسبی برای سایر طرحهای توسعهای دانشگاهی باشد.