بهینه سازی استوار
محمدعلی موفق پور
چکیده
هدف: در مساله مسیریابی پارامترهایی وجود دارد که قطعی و معین نیستند و معمولا برای سادهسازی، بهترین برآوردی که از این پارامترها موجود است بهعنوان داده قطعی استفاده میشود. در این رویکرد ممکن است در عمل، برخی از محدودیتها نقض شده و جواب بهینه بهدستآمده دیگر موجه نباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، یک مدل برنامهریزی خطی عدد ...
بیشتر
هدف: در مساله مسیریابی پارامترهایی وجود دارد که قطعی و معین نیستند و معمولا برای سادهسازی، بهترین برآوردی که از این پارامترها موجود است بهعنوان داده قطعی استفاده میشود. در این رویکرد ممکن است در عمل، برخی از محدودیتها نقض شده و جواب بهینه بهدستآمده دیگر موجه نباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق، یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مخلوط برای مسیریابی با در نظر گرفتن بار ترکیبی، با استفاده از وسایل نقلیه ناهمگن و عدم قطعیت در زمان سفر ارایه شده است. برای رسیدن به جوابهای استوار، یک الگوریتم ابتکاری برای تولید سناریوهای حدی توسعه داده شده است. پس از همگرا شدن الگوریتم تولید سناریو، زیرمجموعهای از جوابها که در بین جواب همه سناریوهای مختلف مشترکا باقیمانده باشد بهعنوان قسمت استوار جواب معرفی میشود.یافتهها: در این تحقیق در برخی قسمتها کل یک تور استوار باقی مانده است و در برخی حالات نیز فقط سفر بین دو گره جزو جواب استوار مشاهده شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: این اولین بار است که مفاهیم بهینهسازی استوار با استفاده از طرح تولید سناریوهای حدی پیادهسازی میشود. در هر تکرار از تولید سناریوهای حدی، متناقضترین سناریو در برابر یک راهحل بهینه دادهشده تولید میشود. مزیت اصلی این روش نسبت به سایر روشهای بهینهسازی استوار موجود، تاکید بر حفظ موجه بودن جواب بهینه در هنگام مواجهه با متنوعترین مجموعه سناریوهای عدم قطعیت است درحالیکه همزمان تلاش میشود تا حجم محاسبات موردنیاز تا حد مطلوبی پایین نگه داشته شود.
بهینه سازی استوار
شیما روستا؛ سید میلاد میرنجفی زاده؛ حمید بازرگان هرندی
چکیده
هدف: مساله مکانیابی-مسیریابی (LRP) یک مساله استراتژیک در طراحی زنجیرهتامین برای پاسخگویی به نیاز مشتری است. اینگونه مسایل شامل انتخاب بهینه یک یا چند انبار از بین تعدادی نقاط بالقوه و تعیین کوتاهترین مسیرهای تامین نیاز مشتری است. با توجه به نقش حملونقل در تولید آلایندهها در طی سالهای گذشته، اهمیت درنظر گرفتن لجستیک ...
بیشتر
هدف: مساله مکانیابی-مسیریابی (LRP) یک مساله استراتژیک در طراحی زنجیرهتامین برای پاسخگویی به نیاز مشتری است. اینگونه مسایل شامل انتخاب بهینه یک یا چند انبار از بین تعدادی نقاط بالقوه و تعیین کوتاهترین مسیرهای تامین نیاز مشتری است. با توجه به نقش حملونقل در تولید آلایندهها در طی سالهای گذشته، اهمیت درنظر گرفتن لجستیک سبز برای کاهش اثرات زیستمحیطی حملونقل بسیار مهم شده است.روششناسی پژوهش: برای جبران شکاف موجود در ادبیات، این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط دوهدفه (MILP) برای مساله مسیریابی مکانیابی ظرفیت سبز (G-CLRP) با عدم قطعیت تقاضا و احتمال شکست در انبارها و مسیرها ارایه میکند.یافتهها: نتیجه نهایی این مدل چندهدفه استوار، راهاندازی انبارها و انتخاب مسیرهایی است که بالاترین قابلیت اطمینان (به حداکثر رساندن خدمات شبکه) را ارایه میدهند و در عین حال، کمترین هزینه و آلودگی زیستمحیطی را تحمیل میکنند. این مقاله همچنین یک تحلیل عددی و یک تحلیل حساسیت راهحلهای مدل را ارایه میکند.اصالت/ارزش افزوده علمی: تعیین انبارهای پشتیبان و افزایش قابلیت سرویسدهی شبکه برای مشکلات مسیریابی مکان.
بهینه سازی استوار
فهیمه باروقی؛ سودابه سیدی قمی
چکیده
در این مقاله، مساله مکانیابی مرکز-میانه مسیر استوار روی شبکههای درختی با وزنهای راسی بازهای یکسان برای هر دو مساله میانه مسیر و مرکز مسیر مورد بررسی قرار میگیرد. تابع هدف استفاده شده در این مقاله، جمع ساده تابع هدف مساله میانه مسیر و مرکز مسیر است. در کارهایی که در ادبیات تحقیقی صورت گرفته است، وزن رئوس برای هر دو مساله مکانیابی میانه ...
بیشتر
در این مقاله، مساله مکانیابی مرکز-میانه مسیر استوار روی شبکههای درختی با وزنهای راسی بازهای یکسان برای هر دو مساله میانه مسیر و مرکز مسیر مورد بررسی قرار میگیرد. تابع هدف استفاده شده در این مقاله، جمع ساده تابع هدف مساله میانه مسیر و مرکز مسیر است. در کارهایی که در ادبیات تحقیقی صورت گرفته است، وزن رئوس برای هر دو مساله مکانیابی میانه مسیر و مرکز مسیر مجزا در نظر گرفته شده است. رویکرد استفاده شده برای محاسبه جواب استوار، رویکرد مینیماکس پشیمانی است. با استفاده از رویکرد مینیماکس پشیمانی، یک الگوریتم ترکیبیاتی با زمان اجرای O(n^5) برای محاسبه جواب استوار مساله مرکز-میانه مسیر استوار روی شبکههای درختی ارائه میشود. در این مقاله، با استفاده از سناریوهای بدترین حالت مسائل مرکز مسیر و میانه مسیر، سناریوهای بدترین حالت مساله مرکز-میانه مسیر استوار پیدا شده و با استفاده از آن، یک جواب استوار برای مساله مورد نظر محاسبه میشود.
تحلیل پوششی داده ها
مصطفی رادسر؛ عالیه کاظمی؛ محمد رضا مهرگان
چکیده
هدف: در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود در دادهها و چگونگی برخورد با آن در هنگام ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی دادهها، امری ضروری است؛ زیرا وجود انحراف کوچکی در دادهها میتواند منجر به تغییر قابلتوجهی در نتایج کارایی گردد. این در حالی است که در دنیای واقعی و در بسیاری از موارد، دادههای مربوطه دارای عدم قطعیت میباشند. ...
بیشتر
هدف: در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود در دادهها و چگونگی برخورد با آن در هنگام ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی دادهها، امری ضروری است؛ زیرا وجود انحراف کوچکی در دادهها میتواند منجر به تغییر قابلتوجهی در نتایج کارایی گردد. این در حالی است که در دنیای واقعی و در بسیاری از موارد، دادههای مربوطه دارای عدم قطعیت میباشند. هدف از این مقاله ارائه یک مدل جدید استوار تحلیل پوششی دادههای شبکهای با عدم قطعیت بهمنظور اندازهگیری کارایی در شرایط وجود عدم قطعیت است.روششناسی پژوهش: به این منظور ابتدا به ارائه یک رویکرد جدید در ارزیابی کارایی برای تحلیل پوششی دادههای شبکهای پرداخته میشود. روش قطعی ارائه شده در این مقاله شامل خروجی نامطلوب است و میتواند برای ساختارهای متفاوت در تحلیل پوششی دادههای شبکهای مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله بعد با گسترش مدل ارائه شده برای دادههای غیرقطعی، یک مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای استوار جدید برای شبکهای سه مرحلهای با خروجی نامطلوب ارائه میشود.یافتهها: مدل ارائه شده بهمنظور ارزیابی نواحی برق ایران مورد استفاده قرار میگیرد. این نواحی شامل یک فرآیند سه مرحلهای با خروجیهای نامطلوب در برخی از مراحل میباشند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل ارائه شده بهطور همزمان کارایی مراحل و کارایی کل را به دست میآورد. علاوه بر این نمره کارایی کلی شبکه میتواند مبنایی برای رتبهبندی نواحی باشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: مدل ارائه شده، مدلی جدید برای ارزیابی کارایی در شرایط عدم قطعیت و با داشتن خروجی نامطلوب است