تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
امین محمودی؛ فاطمه مجیبیان؛ افروز نوری ثابت
چکیده
محیط بهشدت رقابتی کسبوکار امروز، که با خصوصیاتی چون حاشیهی سود اندک، انتظارات بالای مشتری برای دریافت محصولات با کیفیت بالا و حداقل زمانهای انتظار شناخته میشود، شرکتها را ملزمبه تلاش برای تبدیل محدودیتها به فرصتهای کسب مزیتهای رقابتی از طریق بهینه کردن فرآیندهای کسب وکارشان ساخته است. در چنین ...
بیشتر
محیط بهشدت رقابتی کسبوکار امروز، که با خصوصیاتی چون حاشیهی سود اندک، انتظارات بالای مشتری برای دریافت محصولات با کیفیت بالا و حداقل زمانهای انتظار شناخته میشود، شرکتها را ملزمبه تلاش برای تبدیل محدودیتها به فرصتهای کسب مزیتهای رقابتی از طریق بهینه کردن فرآیندهای کسب وکارشان ساخته است. در چنین شرایطی، انتخاب تامینکنندهی مناسب میتواند نقش کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمانها ایفا نموده و تاثیر مستقیمی در کاهش هزینهها، سودآوری و انعطافپذیری یک شرکت داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف ارائهی یک مدل انتخاب تامینکنندگان با درنظرگرفتن همزمان دو مسئلهی کنترل موجودی و قیمتگذاری در زنجیرهی تامین ارائه گردیده است. برای ارزیابی صحت مدل و اعتبار آن از دادههای واقعی شرکت صنایع هفت الماس شامل مواد اولیه ورودی (هات رول) و محصولات (ورق گالوانیزه) استفاده شده است. مدل ارائهشده در محیط نرمافزار گمز کدنویسی شده و نتایج آن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.
مدلسازی ریاضی/ تصادفی/ پویا/احتمالی/فازی
هیبت اله صادقی؛ انور محمودی
چکیده
در این مقاله، سیستمهای تولیدی چندمرحلهای با در نظر گرفتن سیاست سفارشدهی POQ، مدت زمان تدارک احتمالی و تقاضای وابسته به قیمت، مورد بررسی قرار گرفته است. فرض میشود که مدت زمان تدارک در هر مرحله از تولید، احتمالی بوده و دارای توزیع مشخصی است. در حین تولید در هر مرحله ممکن است قطعه تولیدی در آن مرحله در مدت زمان بیشتر از آنچه که در ...
بیشتر
در این مقاله، سیستمهای تولیدی چندمرحلهای با در نظر گرفتن سیاست سفارشدهی POQ، مدت زمان تدارک احتمالی و تقاضای وابسته به قیمت، مورد بررسی قرار گرفته است. فرض میشود که مدت زمان تدارک در هر مرحله از تولید، احتمالی بوده و دارای توزیع مشخصی است. در حین تولید در هر مرحله ممکن است قطعه تولیدی در آن مرحله در مدت زمان بیشتر از آنچه که در نظر گرفته شده تولید شود و باعث تاخیر در تولید در آن مرحله شویم؛ به همین علت ممکن است در تحویل محصول نهایی به مشتری دچار تاخیر (کمبود) شویم . در این حالت فرض شده است درصدی از کمبود حالت، پسافت بوده و درصد باقی مانده نیز، فروش ازدسترفته خواهد شد. هدف از ارائه این مقاله تعیین قیمت فروش بهینه، تعیین مقدار بهینه مدت زمان تدارک و فاصله زمانی بین سفارشات بر اساس سیاست سفارشدهی POQ و کمبود جزئی است به طوری که سود کل سیستم حداکثر گردد.