تصمیمگیری چند شاخصه
محمد رضا مهرگان؛ بهروز دری نوگورانی؛ سحر جعفری؛ جمال خانی جزنی
چکیده
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر ...
بیشتر
بسیاری از تعاملات سازمانی و یا حتی روزمره افراد بر پایه تصمیمات آنها شکل میگیرد و این تصمیمات گاهاً شامل تبعاتی بر ذینفعان مختلف است. در این راستا شایسته است، به بررسی و تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی انجام شد. پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی از ادبیات، متغیرها بهواسطه تدوین پرسشنامه دلفی- فازی و همکاری هشت نفر از خبرگان آشنا به حوزه مدیریت و اخلاق غربال شدند. پس از انجام تکرارهای لازم و حد اشباع پاسخها، شاخصها تأیید نهایی شدند. سپس به کمک روش دیمتل فازی به تحلیل و بررسی شاخصها پرداخته شد. درنهایت تکنیک مذکور با تجزیهوتحلیل نظرات خبرگان بهصورت سیستماتیک، اهمیت نسبی و روابط بین آنها را ارائه نمود. تجزیهوتحلیلها نشان داد متغیر «نفوذ مدیران ارشد»، «تأثیر گروه همکاران» و «احساسات/حالت» دارای اهمیت وافری میان متغیرهاست و بر سایر متغیرها تأثیرگذار است. در نقطه مقابل آن «معنویت»، «رقابت تجاری» و «سبک تصمیم» فرد تصمیمگیرنده، نسبت به بقیه عوامل از اهمیت پایینتری برخوردار است. بهطورکلی عوامل متعددی بر اتخاذ یک تصمیم اخلاقی مؤثر هستند، اما نتایج حاکی از آن است که در بعد فردی؛ شخصیت و باروها و ارزشهای فرد تصمیمگیرنده و در بعد موقعیتی، گروههای مرجع نقش پررنگی در اتخاذ یک تصمیم اخلاقی دارند و میتوانند آن را جهتدهی نمایند. لذا مستلزم تعمق بیشتر است تا با آگاهی بخشی به فردی که در مقام تصمیم قرار میگیرد، کنترل بیشتر و نظارت دقیقتری بر روی پیامد تصمیم صورت پذیرد.
تصمیمگیری چند شاخصه
احسان واعظی؛ مهدی معمارپور؛ محمد خلیل زاده
چکیده
شرکتهای مشاوره مدیریت نمونهای از سازمانهای متمرکز بر دانش هستند که مشکلات هر یک از مشتریان خود را بر اساس نیازی که دارند، حل میکنند. از آنجا که این مشتریان دارای حرفه، موقعیت و مسائل مختلف هستند و از طرفی الگوی موثری نیز برای مدیریت، انتقال و جمعآوری دانش در اینگونه شرکتها ارائه نشده است، بنابراین ضرورت برای ارزیابی و انتخاب ...
بیشتر
شرکتهای مشاوره مدیریت نمونهای از سازمانهای متمرکز بر دانش هستند که مشکلات هر یک از مشتریان خود را بر اساس نیازی که دارند، حل میکنند. از آنجا که این مشتریان دارای حرفه، موقعیت و مسائل مختلف هستند و از طرفی الگوی موثری نیز برای مدیریت، انتقال و جمعآوری دانش در اینگونه شرکتها ارائه نشده است، بنابراین ضرورت برای ارزیابی و انتخاب بهترین شرکت در میان این شرکتها احساس میشود. هدف از این مطالعه تلفیق تئوری با عمل و بحث در مورد ارزیابی و انتخاب شرکت برتر در میان شرکتهای مشاوره مدیریت برای استقرار مدیریت دانش در صنعت بانکداری است. بدین منظور، با استفاده از فنون تصمیمگیری چندمعیاره ترکیبی، به ارزیابی و انتخاب شرکت مشاور برتر در پروژه استقرار مدیریت دانش در بانک شهر پرداخته شده است. بر این اساس، ابتدا با بکارگیری روش ANP فازی به اولویتبندی معیارهای تصمیمگیری جهت انتخاب شرکت برتر مشاور در پروژه استقرار مدیریت دانش پرداخته شده و سپس با استفاده از تکنیک مالتیمورای فازی به اولویتبندی و انتخاب شرکت برتر در میان 4 شرکت منتخب، در پروژه استقرار مدیریت دانش در بانک شهر پرداخته شده است. نتایج نشان داد، شرکت مشاوران توسعه آینده شرکت برتر در حوزه استقرار مدیریت دانش در بانک شهر میباشد