دادهکاوی و مفاهیم مربوط به آن
فاطمه میرسعیدی؛ حمیدرضا کوشا؛ محمد قدوسی
چکیده
بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از دادهکاوی آموزشی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه مدیریت آموزشی است و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفتهاست. هدف پژوهش حاضر، ارائه روش تجربی برای انتخاب الگوریتم با بهترین عملکرد از منظر شاخصهای ارزیابی در پیشبینی وضعیت تحصیلی دانشجویان در حالت دو و سه کلاسه است. پایگاه داده ...
بیشتر
بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از دادهکاوی آموزشی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه مدیریت آموزشی است و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفتهاست. هدف پژوهش حاضر، ارائه روش تجربی برای انتخاب الگوریتم با بهترین عملکرد از منظر شاخصهای ارزیابی در پیشبینی وضعیت تحصیلی دانشجویان در حالت دو و سه کلاسه است. پایگاه داده دوکلاسه، پذیرش یا رد دانشجویان در درس موردنظر را پیشبینی میکند، درحالیکه پایگاه داده سه کلاسه، علاوه بر پذیرش یا رد به شناسایی دانشجویان مستعد و نخبه میپردازد. با استفاده از مقالات پیشین در حوزه دادهکاوی آموزشی و نظرات خبرگان، فاکتورهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانشجویان شناسایی و براساس آنها پایگاه داده تدوین شد. پس از تنظیم پارامترها و اجرای الگوریتمهای مختلف، نمره عملکرد الگوریتمها با استفاده از آزمون تی زوجی براساس سه شاخص صحت، F-measureو ROC محاسبه شده، سپس با استفاده از روشهای تاپسیس و ویکور، الگوریتمها مقایسه و رتبهبندی شدند. در حالت دو کلاسه ماشین بردار پشتیبان در تاپسیس با مقدار 999115/0 ویکور با مقدار صفر بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. در حالت چندکلاسه، الگوریتم رگرسیون لجستیک در هر دو روش تاپسیس و ویکور با مقادیر به ترتیب 0.9986044 و 0.0009798، بهتر از سایر الگوریتمها عمل کردهاست. میتوان روش پیشنهادی را به عنوان یک ابزار برای انتخاب الگوریتم با بهترین عملکرد در دادهکاوی آموزشی استفاده نمود. زیرا انتخاب الگوریتم برای دستیابی به نتایج دقیق و صحیح بسیار موثر است و میتوان در فرایند مشاوره و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان با دقت نظر بیشتری عمل کرد.
تصمیمگیری چند شاخصه
روشنک متفکرفرد؛ نادره راست قلم؛ هادی شیرویه زاد
چکیده
ارزیابی وضعیت سیستم فعلی توزیع کشور، طراحی مدل شبکه ای تهیه و توزیع کالا و انتخاب استراتژی آن با بهره وری مناسب جهت کاهش هزینه های توزیع فیزیکی کالاها، موضوعی است که ضروری به نظر می رسد و یکی از عوامل مهم در سودآوری شرکت ها می باشد. هدف اصلی این پژوهش آنست که چگونه می توان استراتژی مناسب را جهت طراحی شبکه توزیع با استفاده از روشهای TOPSIS ...
بیشتر
ارزیابی وضعیت سیستم فعلی توزیع کشور، طراحی مدل شبکه ای تهیه و توزیع کالا و انتخاب استراتژی آن با بهره وری مناسب جهت کاهش هزینه های توزیع فیزیکی کالاها، موضوعی است که ضروری به نظر می رسد و یکی از عوامل مهم در سودآوری شرکت ها می باشد. هدف اصلی این پژوهش آنست که چگونه می توان استراتژی مناسب را جهت طراحی شبکه توزیع با استفاده از روشهای TOPSIS و SAW ارائه نمود. به این منظور، ابتدا به جمع آوری داده ها پرداخته شد، سپس بر روی داده ها تحلیل صورت گرفته و نتیجه گیری حاصل شد. شرکت elphy استان اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شد و الگو در آن آزمون شده است. برای جمع آوری داده ها از روش پرسشنامه استفاده شد. به این منظور پرسشنامه ای با 10 معیار و با نظر چند نفر از خبرگان و کارشناسان این شرکت طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش شرکت تهیه و توزیع مواد غذایی elphy بوده است. روش تجزیه و تحلیل، TOPSIS و SAW بوده است. یافته های عمده حاکی از آنست که استراتژی های طراحی شبکه توزیع با سطوح 2، 3، 4، 5، 1 و 6 در روش TOPSIS و با سطوح 2، 1، 3، 5، 6 و 4 در روش SAW به ترتیب برای برنامه های توسعه به مدیران پیشنهاد شدند. بنابراین هر دو روش استراتژی 2 را به عنوان بهترین استراتژی انتخاب نموده اند.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
نیما نیلفروشان؛ احمدرضا طحانیان
چکیده
در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تأمین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است.حال اگر پارامترهای مهمی چون توجه به توسعه پایدار (سبز)نیز برای ادامه فعالیت حائز اهمیت باشد انتخاب به سادگی نخواهد بود . امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. در این مقاله ...
بیشتر
در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تأمین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است.حال اگر پارامترهای مهمی چون توجه به توسعه پایدار (سبز)نیز برای ادامه فعالیت حائز اهمیت باشد انتخاب به سادگی نخواهد بود . امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. در این مقاله به شناسایی مهم ترین معیارها در فرآیند تصمیم گیری استراتژیک بر پایه ی مدیریت زنجیره تامین سبز جهت انتخاب تامین کنندگان برای خرید رنگ مورد نیاز جهت اجرای خط کشی مناطق مختلف شهرداری اصفهان پرداخته شده است. لذا در این پژوهش با استفاده از معیارهای تصمیم گیری با استفاده از روش TOPSIS اولویت و رتبه شرکت های تولید کننده رنگ مشخص گردید . با تهیه پرسشنامه و مصاحبه ای این رتبه بندی صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به این نظر که دیدگاه های متفاوت در فهم مباحث توسعه پایدار و عوامل زیست محیطی بین کارفرمایان وجود دارد و اتخاذ مدیریت زنجیره تامین سبز با مزایای درون سازمانی چندان همراه نمی باشد، بیشتر خرید بر اساس پارامترهای همچون قیمت است و فشارهای مدیریت کلان می تواند عامل موثربرای این گرایش به استراتژی زیست محیطی محسوب شود.
تصمیمگیری چند شاخصه
مصطفی شیری؛ علی جهان
چکیده
مسئله برنامه ریزی تولید میان مدت یا تعیین بودجه تولید، برای صنایع تولیدی یکی از مهمترین فعالیتهایی است که قبل از شروع هر دوره می بایست انجام شود. هدف از تعیین بودجه، پیش بینی کردن بازار مصرف در دورۀ بعدی و تعیین برنامه تولید می باشد تا بتوان به موقع نیازهای بازار را تامین نمود. به منظور بودجه بندی، نیاز به اولویتی از محصولات می باشد ...
بیشتر
مسئله برنامه ریزی تولید میان مدت یا تعیین بودجه تولید، برای صنایع تولیدی یکی از مهمترین فعالیتهایی است که قبل از شروع هر دوره می بایست انجام شود. هدف از تعیین بودجه، پیش بینی کردن بازار مصرف در دورۀ بعدی و تعیین برنامه تولید می باشد تا بتوان به موقع نیازهای بازار را تامین نمود. به منظور بودجه بندی، نیاز به اولویتی از محصولات می باشد که این اولویت به کمک تکنیک های تصمیم گیری قابل ارائه است. استفاده از داده های یک دوره، روند تغییرات معیار ها در دوره های گذشته را نشان نمی دهد. به همین دلیل در این مقاله تکنیک تاپسیس، با استفاده از داده های چند دورۀ زمانی بجای یک دوره، گسترش یافته است. به منظور تشریح مساله تحقیق، به اولویت بندی محصولات شرکت داروسازی کیمیدارو با بیش از یک صد و شصت پروانه فعال تولید دارو میپردازیم. اما در این مقاله، روش مورد استفاده در قالب یک مطالعۀ موردی برای پنج محصول و بر اساس اطلاعات سه سال متوالی قبل از دورۀ مورد نظر جهت پیش بینی، نمایش داده می شود و در آن معیار های تصمیم گیری شامل حاشیۀ سود، سهم از بازار، تعداد رقبا و رشد مصرف محصولات در کشور، در نظر گرفته شده است. استفاده از روش پیشنهادی میتواند برای این شرکت و دیگر شرکتهایی که تنوع محصول زیادی دارند، اولویت مناسبی جهت انتخاب محصولات با ارزش بیشتر برای قرار گرفتن در بودجه و برنامه تولید میان مدت ارائه کند.