تحلیل پوششی داده ها
پریسا نانکلی؛ فاطمه رخشان؛ محمد رضا علیرضایی
چکیده
هدف: وفاداری مشتری وابستگی قابل توجهی به میزان رضایت مشتری از خدمات ارائه شده دارد. بنابراین رضایتمندی مشتری در بخش خدمات غیرحضوری مانند بانکداری الکترونیک، افتتاح حساب غیرحضوری و غیره را می توان به عنوان یک استراتژی رقابتی اثربخش به ویژه در شرایط فعلی به سبب پاندمی ویروس کرونا به حساب آورد.روش شناسی پژوهش: در این مطالعه، ابتدا ...
بیشتر
هدف: وفاداری مشتری وابستگی قابل توجهی به میزان رضایت مشتری از خدمات ارائه شده دارد. بنابراین رضایتمندی مشتری در بخش خدمات غیرحضوری مانند بانکداری الکترونیک، افتتاح حساب غیرحضوری و غیره را می توان به عنوان یک استراتژی رقابتی اثربخش به ویژه در شرایط فعلی به سبب پاندمی ویروس کرونا به حساب آورد.روش شناسی پژوهش: در این مطالعه، ابتدا با در نظر گرفتن کدهای وفاداری مناسب در سطح شعب بانک، محدویتهای وزنی مناسب از نوع قیود ناحیه اطمینان نوع اول را تعریف کرده و به مدل پایهای تحلیل پوششی دادهها میافزاییم. اندازه جدید به دست آمده از این مدل ریاضی، ناشی از تأثیر قیود وفاداری بوده و دارای قدرت تفکیکپذیری بیشتری نسبت به مدل پایهای خواهد بود. سپس فاکتور وفاداری هر شعبه به صورت نسبت اندازه مدل جدید به مدل پایهای، که عددی بین صفر و یک خواهد بود، تعریف میشود. سپس، مدل پیشنهادی در یک مطالعه موردی متشکل از 195 شعبه بانک مسکن پیادهسازی شده و نتایج مدل مورد تحلیل قرار میگیرند.یافتهها: نتایج نشان میدهند که فاکتور وفاداری با کیفیت خدمات غیرحضوری ارتباط مستقیم دارد و اندازه جدیدی از کارایی ناظر به میزان وفاداری مشتری به دست میآید.اصالت/ارزش افزوده علمی : روش تحلیل پوششی دادهها میتواند تکنیک مناسبی برای ارزیابی نقش خدمات غیر حضوری بانک در میزان وفاداری مشتریان باشد و به بانکها میتواند در جهت حفظ مشتریان یاری رسان باشد.
تحلیل پوششی داده ها
محمد رضا علیرضایی؛ فاطمه رخشان؛ بهاره بنای خویی
چکیده
یکی از مشکلات انتخاب پرتفولیو، انتخاب یک مجموعه سهام، دارایی و اوراق بهادار با اهداف متضاد و غیرقابل مقایسه مانند بازده و ریسک میباشد. مدل کارایی متقاطع تکنیک تحلیل پوششی دادهها (DEA)، یکی از ابزارهای مفید در سنجش کارایی است که امکان تعیین واحدهای کارا از صنایع مختلف را جهت تشکیل پرتفولیو فراهم مینماید. هرچند کارایی متقاطع رویکردی ...
بیشتر
یکی از مشکلات انتخاب پرتفولیو، انتخاب یک مجموعه سهام، دارایی و اوراق بهادار با اهداف متضاد و غیرقابل مقایسه مانند بازده و ریسک میباشد. مدل کارایی متقاطع تکنیک تحلیل پوششی دادهها (DEA)، یکی از ابزارهای مفید در سنجش کارایی است که امکان تعیین واحدهای کارا از صنایع مختلف را جهت تشکیل پرتفولیو فراهم مینماید. هرچند کارایی متقاطع رویکردی برای ارزیابی است، اما کاربرد آن در انتخاب سبد سهام توسعه دادهشده است. در این تحقیق، میانگین نمرات کارایی متقاطع و تغییرات آن را بررسی کرده و دو آمارۀ آن را در فرمول میانگین- واریانس گزینش سبد سهام گنجانیدهایم. این روش دو مزیت دارد: یکی گزینش سبد سهامهایی که ازلحاظ عملکردشان روی معیار ارزیابی چندگانه بهخوبی توسعهیافتهاند و دیگری کاهش پدیدهی بهاصطلاح "دستهبندی همزمان" ارزیابی کارایی متقاطع در انتخاب سبد سهام. این روش برای ارزیابی کارایی گزینش سبد سهام 20 شرکت معتبر بورس طی 9 دوره زمانی به کار گرفتهشده و تغییرات کارایی و علل آن موردبررسی قرارگرفته است. همچنین نشان دادهشده است که سبد سهام منتخب با این روش، بازدهی بالاتری بر مبنای تنظیم ریسک نسبت به دو شاخص بازار سهام طی یک دوره 9 ساله به همراه دارد.